Virtual PC en cd-rom

Voor een medische uitgeverij redigeer ik teksten met Word:Mac v.X. De medische spelling zou ik willen checken met de Medische spellingchecker van uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. Probleem: die cd-rom werkt alleen met Windows samen.

Nu dacht ik dit als volgt op te lossen. Ik koop Virtual PC (in de bundel van Microsoft Office Pro), en installeer vervolgens Word for Windows (valt wel te regelen). Als alles goed gaat kan ik dan in een ‘Windows-omgeving’ de medische spelling checken.

Maar gaat alles dan ook goed? Iemand enig idee? Het is nogal een investering en ik wil daarom wel zeker weten dat het lukt.

Afgezien van de te verwachten traagheid van VPC emulatie zou ik niet weten waarom dit scenario niet zou werken.

VPC heeft problemen met de netwerkdrivers onder Tiger. Als je dus naar een netwerkprinter of shares op je netwerk wilt lezen en schrijven onder VPC zou je best eens wat problemen kunnen hebben. De laatste keer dat er updates waren voor VPC was december 2004. Zo te zien maakt MS niet veel haast om zijn produkt Tiger geschikt te maken. Op een mail van mij reageren ze ook niet. Misschien is de afdeling wel opgeheven. Zonde dus van je geld om op dit moment VPC aan te schaffen. Er zijn alternatieven voor VPC. Ik heb daar geen ervaring mee.

Pbook.

Kan je dat controleren niet doen op iemand zijn PC?Of geen vrienden die een PCke over hebben?Virtual PC is erg traag om mee te werken. Ben daar helemaal niet tevreden over. Een tweedehands PCke voor 100 euro is waarschijnlijk sneller en beter! :)

Volgens mij wil hij alleen maar een word documentje met word in VPC openen en met behulp van de CD rom spellchecken...

In dat geval is het goedkoper en sneller om ergens een oude PC vandaan te halen. Uit pure noodzaak heb ik het hele Office pakket gekocht. DE PRO versie ook nog. Ik ben hier verre van tevreden over. Ondersteuning is zeer onder de maat. Geen aanrader dus.

Pbook

[quote:d1062a1cd3] Maar gaat alles dan ook goed? Iemand enig idee? Het is nogal een investering en ik wil daarom wel zeker weten dat het lukt.[/quote:d1062a1cd3]

Ik verwacht wel dat het gaat werken. De medische spellings checker CD kun je op de Mac opslaan als disk image. In VPC kun je deze vervolgens aanspreken als CD-rom. Dit lezen vanaf “cdrom” gaat dan vrij snel omdat je eigenlijk de hardeschijf gebruikt.

Voor wat betreft de performance: Een recente PC is natuurlijk veel sneller, maar ik verwacht dat de emulatie in dit geval ook best vlot werkt. Zorg wel dat je voldoende geheugen hebt in de Mac, en dat de Mac een vrij recente processor heeft.

Ik gebruik op deze manier een CD met lesmateriaal voor een vak dat ik volg. Ook deze CD is helaas alleen voor de PC geschikt. Ik gebruik een mac met een 1200Mhz G4 en 768mb geheugen. De VPC die hierop draait heeft windows 2000 met 192 mb aan toegewezen geheugen. Het werkt prima.
Daarnaast gebruik ik op deze manier een paar programma’s waar ik nog geen mac variant voor heb kunnen vinden.

Wat in jouw geval lastig is, is dat je het hoofddocument waarschijnlijk in Word voor de mac opmaakt.
Dit document zul je naar de VPC desktop moeten slepen, het openen, het laten checken op spellings fouten, opslaan, en vervolgens terug moeten slepen naar je Mac harde schijf. Het is wel een beetje gedoe. Maar het werkt wel, zo verwacht ik.

Bedankt voor de reacties. Ga het maar proberen, bovengeschetst plan. Een hele pc erbij kopen zie ik niet zitten, heb liever alles in een enkele machine. Nog mooier zou zijn als BSL de cd-rom ook in Mac-versie uitbracht, zo'n klus hoeft dat toch niet te zijn, te meer daar de woordenlijst zelf volgens mij platform-onafhankelijk is, net als de Word-bestanden. De snelheid van Virtual PC is niet zo belangrijk voor mij, ik ga er niet mee gamen of iets dergelijks.

Heb je al geprobeerd die woordenlijst van de PC-versie als Custom Dictionary toe te voegen aan Word v.X? Ik betwijfel weliswaar of het gaat werken, maar je weet maar nooit :lol: Als het 'goed' is, zijn die dictionaries niet onderling uitwisselbaar.

Ik denk dat die VPC-oplossing prima gaat werken. Word voor Windows werkt hier thuis alleszins redelijk op een iMac G3 (400) met VPC. Als je een wat nieuwere Mac hebt, moet hetwel beter gaan.
Ik heb ooit eens gelezen dat VPC met Win2k relatief het snelst is en weinig van je VPC vraagt. Eigen ervaring onderschrijft dat. Let wel op dat VPC en Tiger nog niet echt aan elkaar aan elkaar gewend zijn.