Virtual PC hulp, hoe installeer ik een OS

Na installatie van VPC en het aanmaken van een nieuwe drive image moet mijn eigen versie van Windows geintsalleerd worden. Ik heb XP in mijn cd drive liggen maar heb geen idee hoe ik dat verhaal in mijn VPC krijg.

Bij dubbelklik op de ‘set.up’ voor het installeren van XP opent zipit of stuffit, en die krijgen het desbetreffende file niet open omdat het PC formaat is. De bijgeleverde floppy image om VPC mee op te starten is gemount op de desktop…

VPC laat wel het zwarte scherm zien met daarop de tekst dat de schijf klaar is voor de Windows installatie, maar vanaf daar lukt het mij niet meer…

(Mac G4/800, VPC 6.0, OSX 10.2.6)

g.derksen@chello.nl

Het staat stap voor stap beschreven in de helpfile. er zitten een paar valkuiltjes in, dus lees het goed door!

Ik heb de helpfile, en pdf manual diverse keren gelezen en kom er niet uit. Ook diverse zoektochten op het www leverde geen resultaat op waardoor ik het idee krijg dat er een fout is in combinatie met mijn setup en niet zozeer een probleem met VPC. Ik kom nergens mijn probleem-vraag tegen, ook niet in de helpfile...

Suggesties?

Bedankt,
Gerhard

OK, Ik heb een en ander gedaan toen VPC nog in goede handen was en er een uitgebreide online knowledgebase was. Sinds 6.1 is ook de helpfile volledig door MS overgenomen en voor mijn gevoel een stuk leger.

Toch wat gevonden: http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=824365

In principe worden alle windows-installers gwoon herkend en doet alles het zonder dralen. Zo niet is er misschien iets mis met de CD. Lijkt onwaarschijnlijk, maar ik heb gewoon eens een rotte 98 CD gehad…

In virtual pc moet je meestal een image koppelen aan een profiel (xp) bijvoorbeeld. Daarna kies je het dat profiel. Er verschijnd dan een tekst op het scherm die aangeeft dat er geen operating systeem kon worden geladen. Stop nu de windows cd in de cd-rom en wacht tot deze wordt herkend door het systeem. Lukt dit niet dan kan je via het virtual pc menu het systeem herstarten (laat de cd in de speler). Om dat windows xp zelf startend is verschijnd het installatie menu na enige tijd. (het installeren kan een behoorlijke tijd duren !)

Veel succes

Frans

Die pagina heb ik ook al eerder gelezen en had inderdaad in de helpfile moeten voorkomen, alleen lost het mijn probleem nog niet op. Dan zal het toch aan mijn cd's liggen. Erg vreemd want ik heb hier twee verschillende 98's liggen en 1 XP. Die cd's werken op mijn Compaq laptop en is dus niks mis mee als je ze in een pc stopt.

'After the CD has been mounted, start the new virtual machine that you created. Setup automatically starts. Follow the instructions that are on the screen to install the version of Windows on the virtual machine.

Die setup begint niet automatisch en werkt ook niet als ik 'm handmatig dubbelklik. Kortom VPC wacht op de installatie die ik niet kan opstarten…

Wat doe ik toch verkeerd?

Je hebt dus een Virtual PC aangemaakt (een virtuele schijf en aangegeven wat voor 'n systeem er op gaat komen) en dan uit het lijstje [img:6dfd365c1d]http://www.noxbox.nl/files/VPClist.jpg[/img:6dfd365c1d] je nieuwe PC opgestart. Als je er dan een WIN CD in stopt zou hij moeten opstarten en gaan instaleren. Er zijn geen verdere voorwaarden waar je aan zou moeten voldoen zover ik weet.

Your computer has booted from the floppy in drive A: You may access the CD-ROM or the C: drive. The following operation can install the CD-ROM drivers to the C: drive and make it bootable (if it is a FAT 16 volume under 2GB) in preparation for installing a new operating system. CAUTION: This action will overwrite any existing data on the C: drive. Press Y to continue or N to cancel. NOTE: This version of PC-DOS does not support FAT32. If the current C: drive is FAT32 (or larger than 2GB), this boot disk will not be able to read or write to the volume. Do you wish to continue? [Y,N]?

Drive C is now bootable. To install an operating system
from CD-ROM, insert the CD in the drive now and follow the
manufacturer’s instructions to install the OS. Leave the
floppy image inserted until the installation process has
fully started or you are prompted by the OS to remove it.
A:>

Nou, en vanaf hier begint mijn probleem dus. Ik wil nog wel even melden dat mijn versies van Windows geen originele cd’s zijn… Is dat het probleem?[/img]

Ik heb tot vervelens toe Windows geïnstalleerd binnen VPC, ook van niet officiële CD's. Sterker nog, bij de meeste Windows versies die ik binnen VPC gedaan heb kopieer ik alle .cab files naar de virtuele harddisk zodat ik niet steeds de CD hoef te pakken als ik binnen de VPC iets wijzig.

De stappen zijn simpel en moeten gewoon werken:[list:910b5afd77][:910b5afd77]Maak een virtuele PC aan.[:910b5afd77]Boot deze virtuele PC van de virtuele PC-DOS flop die je bij VPC krijgt.[:910b5afd77]Stamp de Windows CD in je ECHTE CD-ROM speler van je Mac.[:910b5afd77]Start setup binnen je virtuele PC met bijvoorbeeld [i:910b5afd77]D:setup[/i:910b5afd77], dus niet de Windows setup vanuit Mac OS starten natuurlijk![/list:u:910b5afd77]Dat setup vanzelf zou starten bij het plaatsen van de CD klopt niet, PC-DOS heeft geen autobotot functie. Wat eventueel wel zou KUNNEN werken is een bootable Windows CD (meestal zijn kopiën niet meer bootable) in je Mac stoppen en dan pas VPC staren, maar dat heb ik nog nooit zo gedaan.

Ik heb op deze manier Windows 3.11, 95, 98, ME en NT gebruikt. XP heb ik nooit getest, omdat XP voor mij juist de reden is geweest om op een Mac over te stappen! :stuck_out_tongue:

Volgens mij ben ik er bijna, met name omdat ik hier lees dat mijn pc cd's inderdaad niet automatisch opstarten, wat normaal is natuurlijk op een Mac. De setup starten vanuit VPC leek mij ook de meest voor de hand liggende oplossing, alleen wist ik niet hoe...

A:>D:setup
Invalid drive specification

Ik werk al bijna 10 jaar op Mac, maar pc is nog niet helemaal duidelijk voor mij. Heb ik het verkeerd getypt hierboven?

Ik kan het ook niet helpen, maar bij mij start win98 setup gewoon op, zoals het hoort. Zowel van origineel als van kopieCD: eenst CD er in tot die gewoon op je desktop gemount is en dan je nieuw aangemaaktje VPC machine starten. Ben toch benieuwd wat er dan bij jullie misgaat. [img:9d12fdd9c5]http://www.noxbox.nl/files/Win98.jpg[/img:9d12fdd9c5]

@Gerhard

je moet na A: het volgende intypen:

E:setup

dan moet het werken, d: is namelijk een virtueel station (tijdelijk) omdat je met een bootfloppy gestart hebt. Dit vitrueele station bevat o.a. de benodigde drivers voor ondersteuning van je cd (dvd) - rom.

Ik hoop dat het zo werkt.

We komen dichterbij : ) Ik denk de fout te weten:

Please wait while Setup initializes.
Scanning system registry…
Cannot create a temporary directory.
If you have HPFS or NTFS installed on your hard drive,
you will need to create an MS-DOS boot partition to set up Windows.

A:>

De ‘schijf’ die wordt aangemaakt op mijn HD (dmv create new drive in VPC) is niet DOS formaat. Maar goed, hoe reserveer ik een bepaalde hoeveelheid ruimte op mijn Mac HD in DOS formaat?

Ok, het is me gelukt : ) Met name die DOS codes waren van belang om mijn versie van Windows op te starten. Na het lokalizeren van een DOS schijf op mijn HD liep het plotseling.

Iedereen bedankt voor de hulp, zonder jullie was ik er niet uitgekomen!!!

thanks!!!

gerhard

ik was op zoek naar info over vurtual pc ,

ik heb gehoord dat win 98 het snelst gaat op mac , maar ik vind vp 6 niet met 98 :frowning:

[quote:25e61c5db3="Neo_Piko"]ik was op zoek naar info over vurtual pc ,

ik heb gehoord dat win 98 het snelst gaat op mac , maar ik vind vp 6 niet met 98 :([/quote:25e61c5db3]

Hoezo ‘vinden’?? Je koopt VPC en daarbinnen kun je installeren wat je maar wilt. Zelfs dos en Linux.

ja maar windows 98 word toch niet meer gemaakt ?

Dat kan toch niet zo'n groot probleem zijn. Je kunt zelfs hier bij de switchers wel eens vragen of er nog iemand een originele Win 98 in de kast heeft liggen. er moeten er 10.000den van rondzwerven. Genoeg om zelfs zonder illegaal kopietje te kunnen en toch niet teveel uit te geven.

Overigens vreemd dat ze de setjes niet meer verkopen. Connectix had allerlei versies, zelfs met RedHat linux als VPC-image. ook daar moet nog wel een versie van te vinden zijn hier of daar.

[quote:cc081d5b43="Neo_Piko"]...ik heb gehoord dat win 98 het snelst gaat op mac...[/quote:cc081d5b43]

Het is inderdaad een ongeschreven regel in VPC (en in “echte” PC’s net zo goed trouwens) dat: “Hoe ouder de Windows versie, hoe sneller het systeem”.

Daaruit kun je dus concluderen dat Windows 95 nog sneller (ik spreek trouwens liever over “minder traag”) is en dat klopt ook, alleen wordt er meestal voor Windows 98 (SE) gekozen omdat dit de oudste Windows versie is die je nog via de “Windows Update” kunt voorzien van de laatste patches.

Windows 95 wordt door Microsoft officieel niet meer “bijgehouden” en is dus NOG MINDER betrouwbaar dan de andere virussen van Microsoft.