Virtual PC vragen

Hallo allen,

Ik heb een paar vraagjes.

Ondanks mijn grote afkeer van Windows, zal ik het OS desondanks toch binnenkort nodig hebben omdat ik ga werken in een programma dat alleen voor Windows beschikbaar is. Ik dacht daarom gebruik te gaan maken van Virual PC.

Ik heb hierover de volgende vragen.

1. Is het mogelijk vanaf de ‘windows desktop’ documenten te pakken die op de mac staan? Of moet ik die twee zien als 2 totaal verschillenden computers waartussen geen uitwisseling van bestanden mogelijk is?

2. Ben ik doordat ik gebruik ga maken van Virtual PC bevatbaar voor virussen?

3. Kan ik op het internet en e-mailen, zoals ik dat ook doe in de Mac modus?

Dat was het wel zo’n beetje voor nu.

Bij voorbaat dank,

Mr. Macminded

[quote:5d761e59d4="Mr. Macminded"]Is het mogelijk vanaf de 'windows desktop' documenten te pakken die op de mac staan?[/quote:5d761e59d4]

Ja, je kan gewoon bestanden vanaf je Mac desktop naar de desktop van je Virtuele machine slepen. Uiteraard moeten dit wel bestanden zijn die uitwisselbaar zijn, zoals ook in het “echt” moet. Je kan dus wel vrolijk een AppleWorks document in je virtuele Windows slepen, welke dan ook netjes daar op de desktop zal verschijnen, maar Windows kan daar natuurlijk niet mee overweg.

Een andere makkelijke oplossing is je lokale schijven (die van je Mac) binnen de virtuele Windows mappen als netwerkschijf, werkt net zo handig.

Ten slotte is ook je clipboard geshared. Dus tekst die je op je Apple met Appeltje+C kopieert kun je binnen de VPC met Ctrl+V weer plakken en andersom…

[quote:5d761e59d4=“Mr. Macminded”]Ben ik doordat ik gebruik ga maken van Virtual PC bevatbaar voor virussen?[/quote:5d761e59d4]

Ja, je virtuele Windows machine is net zo vatbaar voor Windows virussen als iedere andere Wintendo. Je kunt dit gevaar wat verminderen door in de eerste plaats binnen je virtuele machine een virusscanner te draaien en door gebruik te maken van undoable drives. Als je (zoals hierboven beschreven) je Mac schijven als netwerkschijven mapt op de Windows machine is zelfs je Mac vatbaar geworden voor Windows virussen, in die zin dat het virus vanuit de virtuele Windows je netwerkschijven (in werkelijkheid dus je Mac schijven) onder handen kan nemen. Als het een virus is dat EXE bestanden aanpakt heb je daar verder geen last van, is het echter een virus dat willekeurig bestanden verminkt dan kan je een probleem hebben.

[quote:5d761e59d4=“Mr. Macminded”]Kan ik op het internet en e-mailen, zoals ik dat ook doe in de Mac modus?[/quote:5d761e59d4]

Ja, je kan binnen de virtuele machine volledig netwerken, Internetten, e-mailen etc. Instellingen hiervoor zijn extreem simpel en als je er niet uit komt zoek je me maar een keer op via iChat, dan wandel ik je er zo doorheen.

Hou er overigens rekening mee (veelgemaakte fout) dat aanschaf van de goedkoopste versie van VPC je alleen een virtuele PC met PC-DOS 2000 geeft. Je moet dus zelf daarbinnen nog even de gewenste Windows versie installeren.

[quote:c146e4eead="iRuben"][quote:c146e4eead="Mr. Macminded"]Is het mogelijk vanaf de 'windows desktop' documenten te pakken die op de mac staan?[/quote:c146e4eead]

Ja, je kan gewoon bestanden vanaf je Mac desktop naar de desktop van je Virtuele machine slepen. Uiteraard moeten dit wel bestanden zijn die uitwisselbaar zijn, zoals ook in het “echt” moet. Je kan dus wel vrolijk een AppleWorks document in je virtuele Windows slepen, welke dan ook netjes daar op de desktop zal verschijnen, maar Windows kan daar natuurlijk niet mee overweg.[/quote:c146e4eead]

Bij mij is helaas niet het geval, ik denk dat ik iets verkeerds heb gedaan, maar een map dat moet functioneren als een uitwisselbare schijf zeg maar wordt niet door windows herkent. Hoe moet ik dat aanpassen? (VPC 5)

Als het kan, kan je beter '98 of 2000 gebruiken, XP doet het namelijk aanzienlijk trager.

[quote:89a5d3427d="Susanne"] een map dat moet functioneren als een uitwisselbare schijf zeg maar wordt niet door windows herkent. Hoe moet ik dat aanpassen? (VPC 5)[/quote:89a5d3427d] Heb je de additions goed geïnstalleerd? Dan is het een kwestie van de map aanwijzen die je wilt delen onder Windows: ga onder 'edit'>'settings'>bij de optie 'share' kies je te delen folder. Maar het blijft Windows, dus onverwachte problemen doen zich soms voor.

en kun jij vlot werken in vp? bij mij gaat dat verschrikkelijk traag? pb G4 800 512 ram

hoe zit het verschil met het draaien van win2k en xp?scheelt dat een hoop?

De stelregel is dat hoe ouder het windows OS, hoe sneller het werkt via VPC. Zelf heb ik windows 98 SE draaiende op VPC 6. Met enig geduld is dat wel te doen...

[quote:6f0bad6b5e="Gijs"][quote:6f0bad6b5e="Susanne"] een map dat moet functioneren als een uitwisselbare schijf zeg maar wordt niet door windows herkent. Hoe moet ik dat aanpassen? (VPC 5)[/quote:6f0bad6b5e] Heb je de additions goed geïnstalleerd? [/quote:6f0bad6b5e] Geen idee. Hoe kan ik dat controleren? Ik heb ook win95 op staan, dat werkt dan weer wel. Bij win98 niet en daar heb ik share-map nodig. (bepaalde appl werkt niet onder win95 vandaar)

Ik merk dat er de laatste tijd erg veel vragen over VPC verschijnen. Ook in mijn vriendenkring gaat men er steeds meer mee werken.

Daarom ben ik bezig een uitgebreide “tutorial” te maken die alles moet behandelen van het installeren van VPC zelf, totaan het maken van een netwerkverbinding onder VPC. Dit alles verduidelijkt met letterlijk honderden screenshot.

Ik ben er op dit moment nog mee bezig, maar verwacht vanavond de eerste versie online te hebben. Dan zal ik ook meteen de link hier plaatsen.

Wellicht is het handig voor mensen met algemene vragen over VPC. Ook commentaar / input / suggesties over het verbeteren van de pagina’s zijn van harte welkom.

Ik zou zeggen: check vanavond nog eens hier. :wink:

[quote:ea91f52194="Susanne"] Hoe kan ik dat controleren? [/quote:ea91f52194] Kun je met je cursor van je VPC-scherm naar je Mac-bureaublad en terug? Dan heb je additions geïnstalleerd. Zit je cursor vast binnen Windows dan heb je geen additions. Overigens merkt VPC 5 normaal vanzelf dat je 'verouderde' additions hebt en biedt het aan om nieuwe te installeren. Maar misschien heb je ooit op nee gedrukt en ben je het daarna vergeten? Installatie kan dan alsnog gemakkelijk via het meest rechtse symbooltje linksonder in je VPC-scherm. Als je daarop klikt kun je kiezen voor 'install additions'.

[quote:72c7728046="Gijs"][quote:72c7728046="Susanne"] Hoe kan ik dat controleren? [/quote:72c7728046] Kun je met je cursor van je VPC-scherm naar je Mac-bureaublad en terug? Dan heb je additions geïnstalleerd. Zit je cursor vast binnen Windows dan heb je geen additions. Overigens merkt VPC 5 normaal vanzelf dat je 'verouderde' additions hebt en biedt het aan om nieuwe te installeren. Maar misschien heb je ooit op nee gedrukt en ben je het daarna vergeten? Installatie kan dan alsnog gemakkelijk via het meest rechtse symbooltje linksonder in je VPC-scherm. Als je daarop klikt kun je kiezen voor 'install additions'.[/quote:72c7728046] Goed geraden, Gijs, ik kon niet met cursor heen en weer zonder appeltje in te moeten drukken. En het werkt nu zoals ik het wil, dankzij jouw uitleg, 'install additions' deed het hem! Bedankt!