Ik ben op zoek naar een manier om remote verbinding te maken met Virtual machines, zonder dat deze virtual machine persé lokaal draait en volgens mij ook niet is opgestart.
Ik zie IT-er’s hier wel vaker mee in de weer, om *nix en windows te kunnen connecten met een MacBook.
Beste is om de netwerkinterface van de VM in bridge mode te zetten. VM krijgt dan rechtstreeks een ip-adres van je DHCP server/router. Je kan dan via de Remote Desktop Connection van Microsoft inloggen op je VM. In Windows moet je wel Remote Desktop activeren. Standaard staat dit uitgeschakeld.
Wil je van buitenaf inloggen op je VM, dan in je router portforwarding voor poortje 3389 aanzetten naar het ip-adres van je VM.
Ik begrijp niet helemaal wat je wil/bedoelt.
Je kunt virtuele machines ook op een vmware-server draaien, dan moet je natuurlijk wel hardware hebben waarop je vmware-server kunt draaien.
Nog een stap verder is vmware esx, dan heb je geen besturingssysteem op de vmware-server hardware draaien maar alleen de esx software. Dit is echter een professionele oplossing en niet geschikt voor thuis-/hobby-gebruik.
Server is gratis te downloaden bij vmware.
Wat ik wil is connecten naar een Virtual Machine, zonder dat deze machine al draait op een host.
Wat niet de bedoeling is, is als ik bijvoorbeeld een VM start op een mac, en dan VNC naar die machine om zo de VM te gebruiken.
Ik wil rechtstreeks met de laptop naar een VM kunnen connecten op een server.
[quote:c86482e744="iMous"]
Ik wil rechtstreeks met de laptop naar een VM kunnen connecten op een server.[/quote:c86482e744]
Wat voor server bedoel je dan?
Als het een vmware-server is moet je de console applicatie gebruiken (windows only)
Als het een esx is moet je de virtual infrastucture client gebruiken (ook Windows only)
[quote:e87bf48dd1="iMous"]Met andere woorden geen werkbare oplossing voor een netwerk met mac clients.
[/quote:e87bf48dd1]
Waarom niet de software gebruik je alleen om de vm's te configureren en te starten en stoppen.
Ik vind het prima werkbaar om binnen vmware een machne te hebben waarmee ik dat soort taken doe en verder werk ik op mijn mac.
[quote:e87bf48dd1=“iMous”]Misschien is het wel mogelijk om de disc images te draaien op een NAS ofzo, dan kunnen alle clients wel gewoon een verbinding maken via AFP lijkt me.[/quote:e87bf48dd1]
Dit lijkt mij geen wenselijke oplossing en ik betwijfel ook of dit werk en ik verwacht niet dat dit ondersteund wordt. Als er een kleine “hik up” in het netwerk zit crashed je hele vm ben ik bang.
Misschien kun je uitleggen wat ju precies wil en hoe je dat denk te realiseren.
Het is mijn n.l. volledig onduidelijk wat je nu wil en waarom.
Dat gaan niet lukken met overal dezelfde vm's.
Je kunt natuurlijk wel op elke machine een eigen kopie zetten.
Of je moet de mv's op het nas zetten en kopieren als je hem gaat gebruiken. En na geruik weer terug kopiëren.
Waarom wil je overal dezelfde vm hebben?
Op dit moment is het niet mogelijk/toegestaan om de cliënt versie van os X virtueel te installeren. Server wel.
Zodat ik telkens op hetzelfde systeem werk... Scheelt een hoop configureren en licensies..;)
Ik weet dat er voor win32 systemen wel dit soort dingen mogelijk moeten zijn… helaas dus niet voor Mac.
Zijn er eigenlijk unix clients / server mogelijkheden? Zo ja, kunnen we dat niet gebruiken via Terminal?
Dan kun je misschien beter gebruikmaken van remotedesktop op windows.
Dan kun je vanaf elke computer in het netwerk verbinding maken met de windows machine.
Windows xp profesional heeft de mogelijkheid om remotedesktop te gebruiken.
Er zijn cliënts voor mac en linux voor remotedesktop.
Als je op één mac virtueel Windows én Linux laat draaien dan zijn deze beide via het netwerk te gebruiken door de andere macs.
Dit betekend wel dat je een mac als een soort van server moet laten draaien maar daar ontkom je niet aan als je dit wil realiseren.
Misschien is het goedkoper om op standaard intel hardware vmware-server onder linux te installeren en hierop al je vm's te zetten.