VirtualPC of WinXP laptop ?

M'n vader gaat binnenkort waarschijnlijk weer beginnen zagen over een nieuwe laptop (z'n huidige - Toshiba - is toch al een jaar of 5 oud) en ik zou 'm graag op een iBook overzetten. Probleem is dat hij een stukje software gebruikt dat uitsluitend voor Windows bestaat - het is helemaal geen veeleisend pakket (is immers ook al 5 jaar oud - zelfs ouder denk ik) dus had ik gedacht aan VirtualPC & WinXP daarin. Gaat dat wat draaien op een iBookje of ben ik dan misschien toch beter af met bv een Dell laptopje ?

met welk stukje software hebben we hier te maken?

Als je hem niet kunt overtuigen van het feit dat dezelfde soort software er ook wel voor de mac bestaat zou ik een PC laptop kopen.

Virtual PC is alleen maar omslachtig + een Dell laptop is natuurlijk veel goedkoper bij de aanschaf. Maar de vraag is of zijn oude software wel op XP draait.

Health.one (hij is huisarts) - voor zover ik weet is er geen Mac versie van - het draait zonder problemen op XP. Kostprijs van de laptop zal niet zo'n probleem zijn - zoals ik al zei is hij nogal zuinig op z'n materiaal dus om de zoveel jaar eens net wat meer uitgeven is niet echt een probleem.

Een huisarts weet wel raad met (PC) virussen !

:smiley:

hou er rekening mee. hoe ouder de windows, hoe sneller hij draait.

windows 98 aat vlot!
maar windows 2000 is dan weer stabieler!

windows xp is nog iets zwaarder dan 2000.
dusja.

en de nieuwe MS virtual pc die nog vandejaar moet uitkomen denk ik toch zal een serieuse snelheidwinst krijgen dacht ik zo.

als hij enkel dit weinig veeleisende softwarepaket nodig heeft… waarom dan geen mac!

D'r is uiteraard geen enkele reden waarom hij geen Windows98 zou draaien onder VirtualPC (al moet ik dan wel eens hard zoeken naar z'n serial key ...) - als dat idd zoveel sneller gaat ...

Om wat voor software gaat het?

Ik zou hem proberen te overtuigen van de meerwaarde van een iBook. Als het echt alleen om dat stukje software gaat kan hij net zo goed bij windows blijven en zal zijn huidige laptop ook wel volstaan. Immers is er dan ook geen reden om een nieuwe laptop te kopen. Tenzij hij geld teveel heeft en wil kunnen opscheppen over zijn laptop.
In dat laatste geval zou hij kunnen gaan voor een iBook. Het heeft namelijk wel iets aparts om een mac te hebben.

Even terug op het overtuigen van de meerwaarde. Leg hem uit hoeveel gemak hij ervan kan ondervinden. Dat een Apple in principe veel minder vaak vast loopt. Leg hem het voordeel uit van het iLife pakket wat standaard meegeleverd wordt. Ook vertellen over de andere software die gratis meekomt met een iBook. Natuurlijk helemaal toegespitst op wat hij interessant vind.

Update: zie al dat je antwoord gegeven hebt op de vraag welk softwarepakket, is gebeurde terwijl ik bovenstaand bericht aan het typen was.

Als je een snelle PB koopt met veel geheugen draait VPC vrij goed. Dat doet het progje bij mij ook. Zolang het grafisch niet ingewikkeld is. Maar draai dan geen XP, ik gebruik Windows 2000 of W98. Samen met het databaseprogje die ik alleen onder windows kan draaien werkt dit gewoon goed en snel.

Hoe belangrijk juist is het geheugen v/d Mac ? Gaat dat qua performance veel uitmaken ? De standaard 256 lijkt me nogal weinig maar werkt bv 512 wel lekker ?

[quote:1c355dd297="Visualfreak01"]Als het echt alleen om dat stukje software gaat kan hij net zo goed bij windows blijven en zal zijn huidige laptop ook wel volstaan. Immers is er dan ook geen reden om een nieuwe laptop te kopen. ...[/quote:1c355dd297] Jawel - die Toshiba is rotversleten (defecte hardware, te lichte hardware voor wat hij er buiten z'n medische SW nog mee wilt doen), ...

Probeer altijd zoveel mogelijk geheugen in een Mac te stoppen. Dat verschil kun je in snelheid altijd erg goed merken. 256 MB is tegenwoordig niets meer. Probeer er toch inderdaad minstens 512 bij te zetten.

[quote:c0e4885684="KingOfBongo"]Health.one (hij is huisarts).[/quote:c0e4885684]

Kent hij dit al?
http://www.apple.com/nl/smallbusiness/health/stories/huisarts/

:slight_smile:

Ok alvast bedankt - nu nog hopen dat ik 'm overtuigd krijg. Kun je trouwens van VirtualPC nog een demo downloaden ? Op de Connectix site kon je vroeger een 30 dagen werkende versie downloaden maar op de MS site vind ik dat precies nergens terug. Dan zou ik eventueel die boel eens kunnen demonstreren op m'n G5 (als hij binnen een paar weken aankomt).

[quote:f8b7773c14="Esquare"][quote:f8b7773c14="KingOfBongo"]Health.one (hij is huisarts).[/quote:f8b7773c14]

Kent hij dit al?
http://www.apple.com/nl/smallbusiness/health/stories/huisarts/

:)[/quote:f8b7773c14]
Bedankt voor de link maar dit type software verschilt nogal sterk van land tot land (owv verschillende wetgeving) - met Nederlandse software gaat hij weinig zijn vrees ik …

Op de G5 werkt VPC nog helemaal niet helaas. Dat zou pas met de nieuwe versie moeten komen.

Ik ken nog wel iemand met een iMac - daarop zou dat dus wel moeten werken ? Staat dat ergens bevestigd dat die nieuwe versie van VPC voor eind dit jaar is ?

Ik durf het je niet te zeggen. Gezien hoe de introductie van Longhorn verloopt bij Microsoft. Verder heb ik in de twee jaar dat ik Apple nu gebruik geleerd om zoveel mogelijk alternatieven te zoeken voor windowsprogramma's. En bijna altijd zijn die er ook wel. Ik gebruik dus eigenlijk bijna geen VPC meer.

Ik verwacht wel dat de nieuwe versie er ligt voor het eind van het jaar.

Als het Windows moet zijn koop daar dan de compuer voor. VPC is en blijft een omweg in zo een geval. Maar wat hier al is gezegd, hoe zeker ben je dat er niet ergens een Mac versie van de te gebruiken sofware is.. :finderoud:

[quote:c7ecab6ded="Hermanko"]hoe zeker ben je dat er niet ergens een Mac versie van de te gebruiken sofware is.. :finderoud:[/quote:c7ecab6ded] Er wordt met geen woord over gerept op de site van de bende heikneuters die het geschreven hebben (en op email antwoorden doen ze al helemaal niet) ...