Virtueel geheugen hoe zit dat nou?

Ik heb wat wensen mbt de snelheid van mijn G5 2x2Ghz + 1,5 Gb RAM.

Eerder melde ik al dat er veel harddisk activiteit is als ik van programma wissel. Nu denk ik dat hieraan tengrondslag ligt het virtueel geheugen. Als ik kijk bij activiteitenmonitor zie ik een enorme optelling van van Virtueel geheugen. Zelfs ‘Word’ staat al op 445 Mb. Quark en photoshop ± 550, Safari 551Mb!
Dan hebben we nog Illustartor, Indisign, Acrobat, Distiller, Finder, Suitcase, Quickeys enz.

Ik heb het even opgeteld en kom rond de 6,5 Gb!

Mijn vragen zijn:

• 1 kun je dit beïnvloeden? Ik heb begrepen dat VM altijd aanstaat in OSX
  • Heeft meer RAM zin, ik begrijp hoe meer hoe beter maar is 1,5 Gb dan niet voldoende voor grafisch dagelijks werk, met veel programma’s open onder OSX (onder OS9 wel namelijk)
  • Is het aan te raden/zinvol een apparte HD aan te schaffen als scratchdisk (bijv 10.000rpm). Dit is nu namelijk een partitie van 3,3 Gb

Wie heeft er wat ervaringen of wijze adviezen in deze?

hey Sambo,

Hoe groot is de partitie waar je systeem op staat ??

Lz

80 Gb, nog 50Gb beschikbaar

hey ennuh heb je menu meters toevallig geinstalleerd staan? zo ja, klik ff op het geheugen deel, hoeveel is er vrij , hoeveel wired etc, of mail me ff een screenshotje

Laterzz

[quote:3121be3cd4="ateazz"]hey ennuh heb je menu meters toevallig geinstalleerd staan? zo ja, klik ff op het geheugen deel, hoeveel is er vrij , hoeveel wired etc, of mail me ff een screenshotje

Laterzz[/quote:3121be3cd4]

Of start een terminal en tik in top?

Vanuit de terminal dan maar. Menumeters is nog nieuw voor me, en ik kreeg nog niet het overzicht wat ik verwachte. Dit ziet er uit als bruikbare info. G5 was al evn in rust.

[img:e67a9d209e]http://www.wijndesign.nl/term.jpg[/img:e67a9d209e]

hey sambo

ik zie maar 512MB ipv 1,5 gig

je hebt erg veel pageouts, heb jeje mac al lang aan staan ofzow?

greetzz

Damn, je hebt gelijk man! Ik ga even op onderzoek uit. Ik heb mijn Ram er uit gehad tijdens een Sessie met Apple support. Effe checke.

En ja ik laat hem lang aanstaan. Dat moet toch ook in OSX? Ik vind het wel prettig.

ok dan, check je ram ff

af en toe een herstart kan geen kwaad, en is zelfs goed, of je moet je caches regelmatig opschonen,
met panther cachecleaner ofzo

Laterzz

Ha, ha, wat een sukkel ben ik geweest. 1 Dimm zat er slecht in. Hij staat weer te snorren. Dat scheelt alweer. Ik zal eerst even kijken of het beter gaat (dat zal toch wel!). Ik kom er op terug als het niet zo is.

BTW Panther cache cleaner, waar vind ik dat? Is dat aan te raden of heeft het nadelen…

hey

gelukkig zo ver opgelost.
PCC heeft veel voordelen en geen nadelen, check ff bij versiontracker.com

suc6