Virtuele piano om te oefenen..

Hallo

Binnekort ga ik een m-audio 61es keystation kopen… hiermee wil ik m’n pianospelen gaan oefenen… welk programma kan ik hiervoor het beste gebruiken? hoe klinkt die piano van garageband? zijn dat trouwens midi geluidjes van je geluidskaart die instrumenten van garageband of zijn dat echte virtuele instrumenten (VST)?

Zijn er stand alone programma’s waarmee ik een mooi piano geluid kan krijgen en met m’n midi keyboard kan gebruiken?

bedankt!

Om een beetje behoorlijk pianogeluid te krijgen moet je echt een VST gebruiken en dus een moederprog hebben. Maar Garageband is zeker niet onaardig hoor!

Alleen dit:
om piano te oefenen raad ik je alle plastic toetsenboordjes af; je verziekt eerder iets dan leren. Je hebt totaal geen touche: Heel simpel uitgelegd is dat een soort subtiel gevoel waarmee je een toon langer, korter, harder of zachter, maar ook agressiever of huist lief wilt laten klinken.
Als je piano wilt leren spelen, moet je een piano kopen en een leraar nemen. Je kunt jezelf een paar accoordjes aanleren maar alle technieken nodig voor een beetje te kunnen spelen, kun je
jezelf niet aanleren.
Een beetje hetzelfde als een woordenboekje kopen en bv daaruit chinees gaan leren.

Wat je leert met zo een toetsenboord is meer waar zit een bepaalde noot en hoe klinkken 2 of 3 noten tesamen…
Dit niet om je te ontmoedigen; meer is het een advies.

De piano in Garageband is een virtual instrument. Het is alleen een niet heel erg mooie, maar prima om mee te beginnen. Het schijnt dat in de nieuwste JamPack 4 een betere zit, en er zijn ook fabrikanten die voor veel geld uitgebreid concertvleugels samplen, zoals [url=http://www.nativeinstruments.de/]deze[/url]. Ik weet niet of er ook gratis betere alternatieven zijn. Bij een zachte toetsenaanslag wil je dat het pianogeluid een heel andere (in ieder geval minder scherpe) klank heeft dan bij een hardere aanslag en daarin blijft de standaard Garageband piano achter. Goedkope virtual instrument piano's gebruiken een of twee samples voor een aantal toetsen naast elkaar. De duurste gebruiken 3 tot 5 samples in stappen van aanslagsnelheid, plus aparte samples met pedaal, en samples voor resonantie met andere snaren en het loslaten van de toets. Op een uiteindelijke opname is dat erg moeilijk van echt te onderscheiden.

De toetsen, en daarmee het gevoel tijdens het spelen is natuurlijk iets anders. Maar ik vind zo’n keyboard een prima manier om de grondbeginselen van het toetsenspelen (dus ook piano, orgel, etc) en muziektheorie te leren. Een keyboard is een minder grote investering en handiger als je weinig plek hebt in huis. Bovendien kan je er in combinatie met software ook heel erg veel lol mee hebben op manieren die met een echte piano niet mogelijk zijn. Dat je er iets mee zou verzieken vind ik echt grote onzin! Dat is volgens mij het argument dat mensen gebruiken die zelf als kind jarenlang klassiek pianoles hebben gehad, en daarbij door hun docent gehersenspoeld zijn om neer te kijken op ‘mindere’ instrumenten als keyboards.

Als je echt piano wil leren spelen kan je natuurlijk altijd nog overstappen op een echte piano, en zoals altijd moet je bij een overstap op een nieuw instrument dingen bijleren en soms ook afleren. Er zijn genoeg mensen die zowel erg goed keyboard als piano kunnen spelen, of acoustische en elektrische gitaar, of zelfs gitaar en piano en nog wat andere instrumenten. En aan hen is echt niet te horen of te zien welk instrument ze als eerste hebben geleerd.

Het punt is dat ik nu al een beetje piano speel (we hebben thuis een acoustische piano), maar ik ga volgend jaar op kamers en aangezien dat al aardig duur is heb ik geen geld om een elektrische piano te kopen. Ik ben ook een beetje bezig met een klein homestudiotje dus zo'n keystation met 61 toetsen leek me wel een leuke oplossing. Ik ben beniewd hoe die semi gewogen toetsen spelen..??

Hebben jullie concrete voorbeelden van virtuele piano instrumenten?

In ieder geval al bedankt voor de antwoorden!

nog één vraagje... kan ik de garageband instrumenten bijvoorbeeld ook in ableton gebruiken??

Dat is mij nog niet gelukt. |Apple heeft, naar goed gebruik, de files lekker potdicht gegooid. Je kan ze alleen uitwisselen met Logic 7, geloof ik. Ik weet dit niet helemaal zeker omdat ik Logic 6 heb. En speelt dat een beetje, zo semi weighted keyboard?

dat vraag ik me dus ook af.. die wil ik gaan kopen voor o.a. garageband, maar over een maand (of zo)krijg je het hier denk ik wel te horen..

[quote:bbbae4db4b="procemo"]dat vraag ik me dus ook af.. die wil ik gaan kopen voor o.a. garageband, maar over een maand (of zo)krijg je het hier denk ik wel te horen..[/quote:bbbae4db4b]

Ik ben van plan hetzelfde keyboard te gaan kopen en ik vroeg me eigenlijk af of je 'm al hebt en hoe ie verder bevalt.

Zit nog een beetje te twijfelen…

Semi-weighted vind ik meestal nog te licht. Kan je net zo goed van die plastieke toetskes bespelen. M-audio heeft een hele geile Keystation met 88 gewogen toetsen.

[quote:ab7b20b60c="vogel"]Semi-weighted vind ik meestal nog te licht. Kan je net zo goed van die plastieke toetskes bespelen. M-audio heeft een hele geile Keystation met 88 gewogen toetsen.[/quote:ab7b20b60c]

kuch ja, dan heb je het ook gelijk over een prijsverschil van ongeveer 400 euro.

Misschien iets voor later :wink:

[quote:0f3e309d29="vogel"]Semi-weighted vind ik meestal nog te licht. Kan je net zo goed van die plastieke toetskes bespelen. M-audio heeft een hele geile Keystation met 88 gewogen toetsen.[/quote:0f3e309d29]

en zelfs die toetsen reageren nog anders dan een “echte” piano…
mooiste wat ik ken op het gebied van een digitale piano die bijna net echt speelt als een echte piano is de Yamaha Grand Touch serie (http://www.clavis.nl/clavis%20digitaal/clavis-digitaal18.html)
maar die zijn dan ook behoorlijk duur.

Een mooie nieuwe virtaul piano is die van Ivory, http://www.synthogy.com/

inmiddels heb ik de m-audio keystation en de semi gewogen toetsen zijn fijn! In vergelijking tot veel electrische piano's (zeker de goedkopere) vind ik ze zelfs bijna beter en zeker net zo fijn! een acoustische piano blijft altijd lekkerder. maar dat is logisch :P

heeft me toch wel zo’n 400 euro bespaard.

Mijn favoriete piano vst is op het ogenblik 'Lounge Lizard'. Sweet.

ik heb 5 jaar op piano gezeten en ben er nu af en heb als aansluiting op gargeband nu zo'n m-audio 49e gekocht! HIJ BEVALT ERG GOED !! ik vond het erg meevallen hoe dat ding speelde vooraal door de aanraak gevoelige toetsen die er op zitten . Tuurlijk speeld m'n akoestische piano beter (klankkast duuh).

[quote:5faeb9390c="conradzoo"]Mijn favoriete piano vst is op het ogenblik 'Lounge Lizard'. Sweet.[/quote:5faeb9390c] Mijn favoriet is de Scarbee RSP73, maar dat is een Rhodes. En wat voor een...