Virus: Sober.P gevaarlijk voor mac osx?

op een van macjes hier komt vanaf 5 mei zo'n 60 spam berichten per dag binnen. nu selecteerd mail dit keurig uit dus dat werkt in elk geval maar... nu heb ik met mijn provider gebeld hoe dit kan en die zegt dat het om iets landelijk gaat namenlijkl. het Virus: Sober.P

volgens deze provider is dit virus ook gevaarlijk voor mac osx. ik heb hier echter nog nergens iets over gelezen. weet iemand of dit zo is? (we hebben nog geen bijlage geopend)

[color=red:89323b6070]NEE[/color:89323b6070][size=18:89323b6070][/size:89323b6070]

[color=red:aa92e8b0d3][size=18:aa92e8b0d3][b:aa92e8b0d3]NEE[/b:aa92e8b0d3][/color:aa92e8b0d3][/size:aa92e8b0d3]

nee.

nou eeeehhhmmm :? ...... nee

Volgens mij gaat het om het virus Sober O. De virus-alert nieuwsbrief van Het Net zegt daar onder andere het volgende over:

“Sober.O is een mailworm die zich naar alle adressen uit het adresboek van Windows verstuurt. Ook wordt de computer afgezocht naar e-mailadressen en worden zoekmachines gebruikt om e-mailadressen van internet te verzamelen. In de tekst van de e-mails staat de melding dat de e-mail virusvrij is, terwijl Sober.O als .zip bijlage wordt meegestuurd. Bovendien wijzigt Sober.O bestanden van Norton pc virusscanner (indien aanwezig), zodat deze niet meer betrouwbaar is”.

Het antwoord op jouw vraag is dus: NEEN.

Bij zo'n provider (welke is het trouwens?) zou ik zo snel mogelijk vertrekken. Niet alleen weten ze daar te weinig van macs, maar ze weten ook niet wanneer ze te weinig weten en dus hun mond moeten houden.

Een virus dat op Windows werkt , werkt zowiezo niet op een Mac

Nee, werkt niet op mac

[quote:b37fa1cea6="wawa"]Bij zo'n provider (welke is het trouwens?) zou ik zo snel mogelijk vertrekken. Niet alleen weten ze daar te weinig van macs, maar ze weten ook niet wanneer ze te weinig weten en dus hun mond moeten houden.[/quote:b37fa1cea6]

Snap werkelijk niet waarom je zo reageert. Mijn provider (Het Net, een hele goeie trouwens), stuurt haar abonnees een nieuwsbrief als er sprake is van nieuwe virusellende. Uit wat zij schrijven kun je opmaken dat je als Mac gebruiker geen last hebt van dit virus. Dat heeft niets te maken met het al dan niet verstand hebben van Mac’s of zo. Ik citeerde het overigens uitsluitend om duidelijk te maken aan McNerd dat ongerustheid niet nodig is. Iedereen kan wel ‘NEEN’ roepen, maar dit maakt duidelijk waarom het antwoord ‘NEEN’ is.

Maar je kunt het wel weer verder verspreiden naar Windowsgebruikers... Of zit ik ernaast?

Je brengt mensen op ideen :D

ja, dat kan :slight_smile:

[quote:28b2e6fa84="borisboef"]Maar je kunt het wel weer verder verspreiden naar Windowsgebruikers... Of zit ik ernaast?[/quote:28b2e6fa84] Als jij zelf ervoor kiest om iemand Sober.[O/P] te sturen kan dat, ja. Maar de zelfverspreidende code werkt op een Mac niet, dus nee, hij kan zichzelf niet over je Mac naar Windowsgebruikers verspreiden.

hij is fijn!! toch prettig om te weten dat het virus niet werkt op een mac... de provider is freeler trouwens. een provider waar ik over het algemeen best tevreden mee ben. nu hopen dat die spam een keer stopt...[b:16abc510dc][/b:16abc510dc]

[quote:0b63d74f22="nillio"]Een virus dat op Windows werkt , werkt zowiezo niet op een Mac[/quote:0b63d74f22]

behalve macrovirussen in office?

..

Nou ik wil r wel ff een maken hoor met realbasic. Zoals 1 die je home delete ofso. :wink: :evil: :|

dan maak je een trojan horse, geen virus, want een virus is zelfverspreidend, en dat is nu juist wat er met de mac niet kan.

[quote:1981ffc586="Jorasho"][quote:1981ffc586="nillio"]Een virus dat op Windows werkt , werkt zowiezo niet op een Mac[/quote:1981ffc586]

behalve macrovirussen in office?[/quote:1981ffc586]

Inderdaad, die was ik ff vergeten :sealed:

die zijn toch niet zo gevaarlijk of wel??