Virus vraag, bestaan ze eigenlijk?

Ik heb net in een wilde bui dat Intego pakketje, virus-/net-/content-barrier gekocht bij de Apple store, beetje "lulkoek" excuse me french, want bj mijn weten zijn er nog helemaal geen virussen voor X en ik heb ook geen kinderen...

OF… heb ik dat helemaal mis? (dat van die kinderen verwacht ik geen antwoord op :wink: )

Ze zijn er wel.. maar ik heb er nog nooit één gezien! Daarom heb ik ook geen virus-scanner of watdanook op mijn Mac geinstalleerd staan. Ik zou wel willen weten wie er allemaal wél een virusscanner op z'n systeem heeft staan.. :? Spam-mail krijg ik wel 's ooit binnen, dat valt overigens voor mij ook onder de catagorie "virus".. :)

Serieuze virussen bestaan er niet voor Mac, alleen Macro Virussen die alleen je Office pakket kunnen mollen als je die hebt. Ik gebruik al 5 jaar een mac en heb nog nooit een virus gezien.

Dennis

[url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=6781&highlight=worm+virus]Kijk hier eens.[/url]

En ik weet dat Six er 1 heeft als onderschrift. Maar die lijkt mij totaal onschuldig :wink: klik me.

Als mac gebruiker hoef je in principe geen virusscanner te hebben is mijn mening.... MAAR als jij bijv. zaken relaties hebt die wel met windows werken kan ik me zo voorstellen dat jij niet ongemerkt windows virussen naar ze toe wilt sturen, dus dat is voor mij de enige goede reden om een virusscanner te kopen! Want een mac virusscanner spoort voornamelijk windows virussen op 8)

Mzzl,

El_Oy

Naast de Macro-virussen waar Dennis het over had, zijn er hooguit zo'n 26 Classic virussen. De meeste daarvan zijn overigens vrij onschuldig. Bovendien is de verspreiding nogal lastig, er zitten teveel Windowsklanten tussen en dus de enige mogelijkheid zijn Macrovirussen (die werken ook onder Windows), maar Word en Excel waarschuwen ook zelf bij het openen van een Macro (overigens zegt dat nog niets over òf het dan een virus is).

VirusBarrier X is een mooi Antivirus zie eventueel mijn 2 testen ervan: VirusBarrier X nog niet waterdicht? en VirusBarrier X in de herkansing!.

Overigens is VirusBarrier X niet in staat om pakketjes uit te pakken en te scannen, ondanks dat je die functie wel aan kunt zetten (hij doet het dus niet). Vrolijk meldt hij geen virus, maar na handmatig uitpakken, grijpt hij zo goed als alle virussen in de kraag!
Intego heeft op mijn klachten (8 maanden aan het corresponderen geweest) eindelijk bevestigt dat de functie niet werkt en gezegd dat bij de volgende update/upgrade de boel wel functioneert. Nou geweldig! :stuck_out_tongue:

NetBarrier X is een gaaf programma, vind je niet? Heb ik ook. :roll:

Nou Jeepee, jij laat er geen gras over groeien he :P

Allen bedankt voor de info, ik ben sowieso blij met het verzamelpakket, veel prut voor m’n 69 euro

En inderdaad ben net een beetje aan het klooien met alles en het geeft je een mooi gevoel van ‘controle’, haha

Bijna een uitdaging om zelf eens na te gaan denken over een virus :innocent:

(Dit laatste is niet serieus bedoeld moderator :stuck_out_tongue: )

El-Oy schreef: [quote:164c85e869]...dat jij niet ongemerkt windows virussen naar ze toe wilt sturen[/quote:164c85e869] Kan niet, je Mac raakt niet besmet met die virussen, dus worden ze ook niet onopgemerkt doorgestuurd, dus dit is geen reden voor een virus scanner. Je kunt ze natuurlijk wel expres doorsturen... :P

of dus per ongeluk ffwd'en, toch?

[quote:f03b9cff0c="Oppie"]El-Oy schreef: [quote:f03b9cff0c]...dat jij niet ongemerkt windows virussen naar ze toe wilt sturen[/quote:f03b9cff0c] Kan niet, je Mac raakt niet besmet met die virussen, dus worden ze ook niet onopgemerkt doorgestuurd, dus dit is geen reden voor een virus scanner. Je kunt ze natuurlijk wel expres doorsturen... :P[/quote:f03b9cff0c]

Zoals Justketchup.nl al zei, je mac zal ze niet dankzij het virus doorsturen… MAAR JIJZELF stuurt het door zonder dat je het merkt, JUIST omdat je er zelf geen last van hebt!

'Ikke nie begrijp nie...' Je weet toch wel wat je doorstuurt; je stuurt toch geen onduidelijke .exe bestandjes door aan 'vrienden' :wink: Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar alle virussen die ik langs zie komen, zijn binnen 1/10 seconde herkenbaar als zodanig.

klopt, was zuiver theoretisch :wink:

ook al omdat vrijwel “al” :wink: mijn vrienden een Mac gebruiken, het juk van een kunstacademie denk ik :?

Toch kun je een .exe of een ander bestand toegestuurd krijgen en denken, hmmm, die kan ik niet openen, misschien is het wel leuk, laat ik het doorsturen aan mijn Windows-vrienden... :roll:

Lijkt me echt een mogelijkheid… :expressionless: Niet bij mij :wink: , het gebeurt jezelf natuurlijk nooit, maar een ander… :wink:

Nou JeePee, ik schat zo in dat piepeltjes die dat soort stommiteiten uithalen, ook niks aan een virusscaner hebben want deze niet laten draaien als ook niet regelmatig updaten. Hetgene wat jij beschrijft, daar is gewoon geen kruid tegen gewassen... :evil:

Nog een reden om email grappen niet door te sturen (nou ja, in elk geval niet met "forward") is dat ze soms door email-adres-verzamelaars begonnen zijn die een verstopte cc erin hebben gestopt zodat ze jouw adres plus de adressen van al je vrienden toegestuurd krijgen. Die adressen kunnen ze dan weer gebruiken om te spammen of om door te verkopen aan spammers... Mocht je ze toch door willen sturen, kun je beter een nieuw bericht opstellen en daar de tekst van de grap in plakken.