Virusmelding?

2004-06-02 18:33:51 +0200 /Users/hansflick/Library/Mail/POP-hflick@mail.euronet.nl/Deleted Messages.mbox/Incoming_Mail/000024c2.EML/0000098f.EML Infected with virus Exploit-ObjectData.

Ik krijg sinds enkele dagen zeer regelmatig een melding van Virex met bovenstaande tekst als zijnde een ge infecteerde mail.

Kan overigens verder niets vinden. Wie heeft dit ook en, beter nog, wat is dit???

Is voor Windows, dus maak je geen zorgen. Je kunt naar [url=http://vil.nai.com/vil/default.asp]Nai.com[/url] gaan (McAfee) en daar zoeken op de naam. :D

Dat betekent dat er in de vuinisbak van mail een (restant van ) een windows virus zit. Waarschijnlijk heeft deze mail in de boodschap staan "you won a free vacation" . Als je de vuilnisbak van mail leegt krijg je geen meldingen meer van virex.

waarom heb je uberhaupt een virusscanner op je apple? dat is toch nergens voor nodig?!? er bestaan immers heel geen virussen voor osx!

[quote:ce87e420f9="reneo"]waarom heb je uberhaupt een virusscanner op je apple? dat is toch nergens voor nodig?!? er bestaan immers heel geen virussen voor osx![/quote:ce87e420f9]

:slight_smile:

my thoughts exactly…

waarom al doe moeite doen om iets te voorkomen wat er niet is… :slight_smile:

Waarom een virusscanner op de mac????

Het wordt standaard via .Mac-account door Apple geleverd en via de software update bijgehouden.
Ik weet dat er geen (of waarschijnlijk geen) Macvirussen zijn, maar Apple geeft de Virex software natuurlijk ook niet voor niets…

Het kan inderdaad een gevolg zijn van de spamfilter die ik via Euronet heb en dat e.e.a. via de spam meekomt. Als het (gelukkig) een Windows"probleem" is maak ik me maar geen zorgen, bedankt voor de info in ieder geval.

[quote:98e10ff732="reneo"]waarom heb je uberhaupt een virusscanner op je apple? dat is toch nergens voor nodig?!? er bestaan immers heel geen virussen voor osx![/quote:98e10ff732]

Dat is zeker waar. Maar het is wel handig om virussen te herkennen zodat je die ook niet perongeluk door mailt naar een windows gebruiker die er wel last van heeft. Zo hadden wij op het werk een virus in wordbestanden zitten. Op de mac niks geen problemen maar als we zo’n bestand naar een klant stuurden gingen daar alle alarmbellen af. Ik heb zelf geen virusscanner hoor. Maar ik kan het me dus wel voorstellen dat er mac gebruikers zijn die er toch 1 gebruiken.

[quote:b50358490e="reneo"]waarom heb je uberhaupt een virusscanner op je apple? dat is toch nergens voor nodig?!? er bestaan immers heel geen virussen voor osx![/quote:b50358490e]

Er moet toch ooit ergens een keer een puisterige puber op het idee komen om een agressief Mac-virus te maken… Succes verzekerd, lijkt me.

8)

[quote:fc6d46e34b="Jaac"]Dat is zeker waar. Maar het is wel handig om virussen te herkennen zodat je die ook niet perongeluk door mailt naar een windows gebruiker die er wel last van heeft. Zo hadden wij op het werk een virus in wordbestanden zitten. Op de mac niks geen problemen maar als we zo'n bestand naar een klant stuurden gingen daar alle alarmbellen af. Ik heb zelf geen virusscanner hoor. Maar ik kan het me dus wel voorstellen dat er mac gebruikers zijn die er toch 1 gebruiken.[/quote:fc6d46e34b]

jeetje, nooit bij stilgestaan, dat Appl ewel imuun is voor virussen maar ze wel meedraagt en ook kan verspreiden… grappig, eigenlijk… of ook weer niet… hmmm

[quote:20447842d6="Esquare"]Er moet toch ooit ergens een keer een puisterige puber op het idee komen om een agressief Mac-virus te maken... Succes verzekerd, lijkt me. 8)[/quote:20447842d6]

virusschrijvers zijn altijd speciaal gericht op microsoft, niet zo zeer op de gebruikers, het zijn tot nu toe altijd gebruikers geweest die wilde aantonen dat windows rotzooi is waar mensen te veel geld voor betalen… in de broncode van 1 van de laatste virussen stond zelfs “Bill Gates Sucks, you make this possible!”

Met dit weten, lijkt het mij sterk als er ooit een virus voor macosx word gemaakt, en daar komt nog eens bij dat macosx al eens is uitgeroepen tot het veiligste besturingssysteem wat er is… dus… sjaaaah… ik wacht af…

Toch waren er 2 trojaanse paarden gesignaleerd, waarvan 1 'Proof of concept' en niet schadelijk, maar het toonde wel aan dat er vervelende zaken mogelijk waren...

Als OS X zo veilig is, is dat wellicht een reden om er virussen voor te maken, of in ieder geval te proberen. :smiley:

Overigens zijn er een volgens McAfee 81 virussen/trojaanse paarden voor Mac OS (dus inclusief 9 en lager), voor Mac OS X zijn er op dit ogenblik dus 2 bekende trojaanse paarden, maar daarnaast zijn er 102 Macro-virussen die Word-, Excel- en Powerpointbestanden kunnen beschadigen/vernietigen. Gelukkig zijn ze niet allemaal aan de praat te krijgen op de Mac, maar een aantal van hen wel, mits je Office-programma’s gebruikt.

Hoewel het gebruik van een antivirus nu nog geen noodzaak is, kan dit in de toekomst iets meer noodzaak worden. Gelukkig is de kans op verspreiding erg klein, zolang er genoeg windowsgebruikers tussen ons en ander Macs zitten. Gelukkig zitten wij op dit ogenblik nog prima, maar wees altijd voorzichtig met openen van zaken die ‘ruiken’ naar onveiligheid. :slight_smile:

Heb er nog een.... vond 'm tussen m'n JAVA :-)

ar3.jar-34e2b6fd-387bc35d.zip
Macintosh HD/Users/iMac/.jpi_cache/jar/1.0/
The file Counter.class contained in this archive is infected with Trojan.ByteVerify

McAffee kon um niet vinden… maar gelukkig is Norton er ook nog:

Trojan.ByteVerify is a Trojan Horse that exploits the vulnerability described in Microsoft Security Bulletin MS03-011 and could provide a hacker the ability to run arbitrary code on an infected system.
Also Known As: Exploit-ByteVerify [McAfee], Exploit.Java.Bytverify [KAV], JAVA_BYTVERIFY.A [Trend]
Type: Trojan Horse
Infection Length: various
Systems Affected: Windows 2000, Windows 95, Windows 98, Windows Me, Windows NT, Windows XP
Systems Not Affected: Linux, [b:7a40c6a61a]Macintosh[/b:7a40c6a61a], OS/2, UNIX
CVE References: CAN-2003-0111

Maar wat ik nou niet begrijp… JAVA is toch device-independant… hoe lang duurt het nog voordat een besmette JAVA class WEL schadelijk wordt???

Ik denk dat dat er vanaf hangt hoeveel een systeem JAVA laat doen, hoe afhankelijk is een systeem van JAVA. Het zal wel met rechten etc. te maken hebben ofzo, oftewel JAVA mag het een en ander doen, maar niet meer dan... :roll: Lijkt mij :D

[quote:aa86ab03d2="reneo"]waarom heb je uberhaupt een virusscanner op je apple? dat is toch nergens voor nodig?!? er bestaan immers heel geen virussen voor osx![/quote:aa86ab03d2]

En de fameuze mp3 trojan die je home folder wist terwijl je een liedje aan het beluisteren bent?
Ik heb vroeger eens een heel ambetant virus gehad in OS9 “graphics accelerator”. Het maakte alle menus in geinfecteerde programma’s kapot en wiste na x aantal dagen de harde schijf.
Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.