virusscan

Ik ben sinds eind juli over gegaan naar een Mac en wat is dat een verademing ten opzichte van Windows. Maar nu heb ik een vraagje, ik heb eens in dit forum gezocht en vele van jullie zeggen dat je niet echt een virusscanner nodig hebben. Ook niet als je veel download en surft op internet?

Nee, ik heb al ongeveer 4 jaar een abonnement bij @home en download en surf elke dag hartstikke veel. Ik heb nog nooit een virus op m'n Mac gehad, niet op os 8.6 waar ik eerst op draaide, niet op 10.2.6 waar ik nu op draai.

Ik heb wel een virusscanner, deze staat uit maar als ik bestanden download voor Virtual PC weet ik het toch nooit helemaal zeker…

Het is eigenlijk (nog) niet nodig. Op dit moment heb je 4 antivirusprogramma's, maar eerlijk gezegd werkt geen enkele helemaal zoals het moet... Sophos heeft op dit moment een Beta, Norton heeft kort geleden versie 9 uitgebracht, Intego heeft VirusBarrier X en McAfee heeft Virex (zit bij .Mac in).

Ze hebben allemaal hun voors en tegens. Op dit moment ben ik Norton Antivirus 9 aan het testen, niet slecht, maar om een paar dingen te noemen: opent geen compressed .hqx-files, maakt geen geluid, is langzamer dan VirusBarrier X en komt vaak hinderlijk in beeld… (misschien is voor het laatste iets in te stellen, nog niet geprobeerd :wink: )
VirusBarrier X heb ik al diverse malen getest omdat het mijn belangrijkste Antivirus is, maar ook die heeft wat minpuntjes. Zie evt: VirusBarrier X nog niet waterdicht? en VirusBarrier X in de herkansing

Maar nogmaals, een antivirus is voor Mac OS X nog niet nodig, er zijn gewoon nog geen virussen, hooguit een macrovirus die van Word houdt… :stuck_out_tongue: Een antivirus is hooguit handig om zeker te weten dat je geen PC-virussen doorstuurt naar je Windows-vrienden… :roll: Of als je Virtual PC niet wilt mollen… :wink:

Oh ja, er bestaan zeker "mac virussen", maar blijkbaar zijn er weinig in omloop die Mac OS X.2.6 gebruikers lastig vallen. Meer nog, sinds ik OS X heb heb ik nog geen enkel identificieerbaar virus gehad. Dat was vroeger wel anders ... in de tijden van Mac OS 7.6 en 8.1 herinner ik me een aantal virusproblemen.

De kans lijkt erg klein te zijn, maar hetzelfde geldt voor een brand in je huis : je hoopt dat het je niet overkomt, het zal je zeer waarschijnlijk niet overkomen, maar als het gebeurt kan het direkt heel erg zijn. En dus neem je toch je voorzorgen, en een brandverzekering.

Want beeld je de stress in van dataverlies, het uren zoeken of iets kan gerecupeeerd worden, het braaf bijhouden van backups, de verloren tijd … en soms ook je privacy die geschonden wordt (emails in jouw naam verstuurd, …)

Dus ik gebruik zo van tijd tot tijd een antivirusprogramma. Het bij .mac inbegrepen Virex irriteert me omdat zijn update functie (en de auto-update) bij mij niet vlot schijnen te werken. Maar goed, het biedt me enige gemoedsrust en daar is’t me om te doen.

Zorg voor een goede firewall, dat is het belangrijkste. Die virussen heb je nog enigzins zelf in de hand, brakke software niet.....

[quote:5efe435b2e="Thijs"]Zorg voor een goede firewall, dat is het belangrijkste. Die virussen heb je nog enigzins zelf in de hand, brakke software niet.....[/quote:5efe435b2e]

Wat voor een firewall raad je me aan? En waar kan ik hem downloaden?

er zit ook een firewall in OSX : kijk in systeemvoorkeuren bij samengebruik.

Ik heb sinds OSX nooit geen virusscanner geinstalleerd, gewoon vanwege het feit dat ik in OS9 nooit een virus heb binnengekregen. en dit bij OSX zeker niet snel verwacht. Een virus voor OSX zou er een te lange tijd over doen om mijn mailbox te bereiken vermits het wordt tegen gehouden door een muur van wintendo’s op. Tegen de tijd dat een virus mij zou bereiken heb ik tijd genoeg gehad om een virus prog te installerren en intussen de kerstinkopen te doen.

Of het virus het zou door een van mijn mac kennissen moeten ontwikkeld zijn :wink: