virusscanner

Kan iemand mij vertellen wat een goede virusscanner voor de mac is? En is er iets bekend over rondgaande virussen op dit moment? Ik heb iets raars met Entourage, krijg voortdurend foutmeldingen en mails verdwijnen? Ik dacht dat het wellicht een virus zou kunnen zijn. Heb nog wel Norton Anti Virus voor OS X op een schijf, maar na installatie krijg ik rare foutmeldingen na opstarten. Er zou iets zijn met de bestanden: "deletetrap.kext" en "symf.kext" ofzo. Wie weet wat dat in houdt?

Microsoft en Symantec zijn niet de beste producenten voor het Mac-platform. Ik heb zelf ook regelmatig problemen gehad met Norton Antivirus. Aangezien er volgens mij nog geen enkel virus voor Mac OS X is (ik heb overigens wel een Antivirusprogramma), lijkt het mij dat het een probleem is met Entourage zelf.

Heb je al wel eens een Reparatieprogramma gebruikt? En zo ja welk programma is het? Mogelijk is er iets niet helemaal in orde. DiskWarrior is een goed programma en zeker een poging waard. Op dit ogenblik is het nog een Mac OS 9 programma, maar kan als de beste met X omgaan. Over 2 weken komt de nieuwe versie voor Mac OS X uit.

Op dit ogenblik zijn er 3 Antivirusprogramma’s voor Mac OS X: Norton Antivirus, Virex en VirusBarrier X. Ik heb VirusBarrier X en heb deze afgelopen week uitgebreid getest. Ik hoop vandaag of morgen een review van het programma te plaatsen op de hoofdpagina van MacOSX.nl :smiley:

Nee, ik heb nog nooit een reparatieprogramma gebruikt, mijn systeem (OS X 10.2.3) draait pas weer sinds een week of twee.... Als het een probleem met Entourage zelf is, hoe zou ik dat dan op kunnen lossen denk je? Ik heb Entourage al opnieuw geinstalleerd, maar dat helpt niet, helaas. Krijg elke keer als ik mails wil lezen of verplaatsen de melding "The action could not be completed. Mail error." En vervolgens kom ik daar niet meer uit en moet ik geforceerd Entourage stoppen. Of Entourage klapt er uit "onverwacht gestopt". Heb ook al de bevoegdheden hersteld met schijf EHBO, en draai regelmatig MacJanitor.

Repareren is helaas nodig, zelfs al nadat je je systeem net fris geïnstalleerd hebt... Zie deze link maar eens http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=2383

Per dag ontstaan zo al meer dan 1000 fouten, moet je nagaan na 2 weken en een grote installatie maakt er ook een zooi van, dat heb ik al diverse malen mogen ervaren. Hierdoor kunnen programma’s vreemde kuren gaan vertonen.

Daarom raad ik je aan om een reparatieprogramma te draaien, ik persoonlijk ‘zweer bij’ DiskWarrior, dat is wat mij betreft echt de beste. Mocht je het nog 2 weken kunnen uitzitten, dan is DiskWarrior 3 uit… :wink:

Maar mocht je een ander programma hebben, probeer dat dan en kijk of het helpt…

OK, op die manier repareren heb ik wel gedaan, op jou aanraden zelfs... En dat gaat goed. Inmiddels ben ik ook verder met mijn entourageprobleem: Als je de alt ingedrukt houdt bij opstarten van Entourage krijg je de mogelijkheid de database opnieuw op te bouwen. Daarna was het probleem bij mij verholpen! Enige wat nu nog over is dat ik telkens dmv een force quit het programma moet verlaten.... Als je daar nog wat op weet...

Waarom gebruik je niet gewoon het standarad mail programma van apple???

Tja, omdat Entourage meer mogelijkheden heeft dan Mail? Omdat ik nu eenmaal aan Outlook gewend was? Doe mij de voordelen van Mail, en wie weet stap ik over... Kun je gemakkelijk verschillende mappen aanmaken voor verschillende afzenders bijvoorbeeld? Dat werkt perfect onder Entourage.

Dat kan met mail. als je een filter voor die afzender maakt dat die hem naar een map stuurt...

Probeer Mail eens, zou ik zeggen. Zeker nu Entourage niet helemaal naar behoren werkt... :wink:

Zie de hoofdpagina over VirusBarrier X... Toch wil ik niet zeggen dat mensen het niet moeten kopen, alleen.... Het programma is nog niet klaar, nog niet af!! :oops:

Weet iemand van jullie welke scanner ik dan wel moet aanschaffen???

ps zijn er wel virussen van macosX??

Ik heb Virex draaien, al sinds OS 9. Ik weet ik niet echt waarom want ik heb nog nooit iets gevonden. Wel op mijn werk (autostartvirus), werd direct na de installatie van Virex gevonden. Het is compact en het zit niet in de weg.

Ik heb na een eerdere post van mezelf Virusbarrier X gekocht en moet zeggen er eigenlijk heel tevreden over te zijn. Alleen heeft ie een lekker lui leventje wat er valt weinig te ontdekken op virsugebied voor de Mac heb ik al gemerkt en was me in de post ook al verteld. Af en toe een scan uitvoeren en klaar.

Ik gebruik ook entourage, puur vanwege de vele mogelijkheden en ja onbetrouwbare mails delete ik gewoon, Virsubarrier scant geen e-mails dus.

VirusBarrier X scant alleen datgene wat je opent (en kopieert en of bewaart). Bijlages die je opent, worden eerst gescand, voordat je ze kunt openen. Alleen zou ik daar tot een update toch wat wantrouwig in zijn....

Maar, voor zover ik weet zijn er op dit ogenblik nog geen virussen voor Mac OS X.

Toch denk ik dat je moet oppassen voor MacroVirussen, die kunnen in Word geopend worden en aangezien Word (Windows-achtig is), zou dat lijkt mij wel iets kunnen aanrichten, maar daar ben ik niet zeker van, aangezien ik gisteren een macrovirus (op proef) niet zijn gang heb laten gaan. Ik had geen zin in een volledige herinstallatie :wink:

Lijkt me sterk als zo'n wordvirus veel schade aan kan richten. Hij zou hoogstens je home directory kunnen wissen, voor de rest heeft ie privileges nodig die hij niet heeft :-D

Het zou volgens mij niets kunnen doen met het systeem, maar of Word het daarna nog goed doet, ach waarschijnlijk wel, maar toch probeer ik het liever niet uit :mrgreen: :D

Nog nooit gehoord van een virus voor OSX trouwens. Beetje paranoide? Ik heb al 10 jaar een Mac, nog nooit iets van een virus tegengekomen, en ik ben een zeer actief downloader :D . Niet nodig hoor! Oh ja, bij problemen met entourage gewoon ff de option-toets ingedrukt houden bij opstarten, en de database opnieuw opbouwen...Niks aan de hand. 8)