Virusscanners?

Ik ben nu ongeveer een half jaar geswitch en ben uitermate tevreden. Ik neem mijn powerbookie bijna overal naar toe. Wat ik echter niet begrijp is het volgende. Iedereen zegt hier en op andere fora dat de Mac of OSX virusvrij is. Maar waarom zijn er dan virusscanners voor de mac verkrijgbaar. Deze zouden dan toch overbodig zijn?

Wel, fabrikanten van virusscanners hebben een product en moeten ze verkopen... Meestal is het voornamelijk bangmakerij en spelen ze in op de argeloze gebruiker die net van Windows komt en geen idee heeft dat OSX (tot nu toe) virusvrij is. Wel zou je zo'n scanner kunnen installeren omdat je zo bijvoorbeeld virussen voor Windows niet per ongeluk doormailt. Maar goed, als mensen een lek systeem hebben dan is dat niet mijn probleem.

Ook is het zo dat virusscanners op OSX niet zo’n goede applicaties zijn. Ze zorgen voor veel ergernis, vooral Norton’s producten zijn link.

Deze bestaan om te zoeken naar Windows virussen, om te voorkomen dat je deze eventueel zou doorsturen naar Windows-gebruikers.

En sommige spelen gewoon in op de angsten van voormalig Windows gebruikers…

dat zeg ik :wink: [size=9:f876882a32]Dubbelpost.. flauw van mij hé?[/size:f876882a32]

Ik heb hier niks aan toe te voegen.

[quote:7ff0ad6c58="MacBjorn"]dat zeg ik :wink: [size=9:7ff0ad6c58]Dubbelpost.. flauw van mij hé?[/size:7ff0ad6c58][/quote:7ff0ad6c58] :evil: Is het dan niet de moderator-traditie om overhaast sloten op topics te plaatsen? :evil:

Het is een dubbel [b:7e762dc89c]post[/b:7e762dc89c], geen dubbel [b:7e762dc89c]topic[/b:7e762dc89c]

En is het geen gewoonte dat leden goed lezen voor ze wat posten ?

Nee ?

Zou wel mooier zijn.

Even voor de duidelijkheid, er zijn inderdaad geen Mac OS X-virussen, maar een antivirus kun je ook gebruiken om Macro-virussen te elimineren. Niet alle Macro-virussen werken op Office voor de Mac, maar een deel ervan wel en dat kan nou net iets zijn wat je wilt voorkomen. :roll: Als je tenminste Office van Microsoft gebruikt. :P

Verder is er wat malware, ook niet noemenswaardig veel, maar een enkel kwaadaardig scriptje is in staat om je eigen account te wissen en dat is niet grappig. :sealed: Dus altijd nadenken voor je dingen installeert, zeker als je een Webinstaller voor Word 2004 via P2P download. :wink:

Mijn oom beweert dat er wel virussen voor OSX zijn. Hij vertelde me laatst weer dat zijn collega's die met Macs werken er last van hebben.

Wellicht werken die collega's nog met OS9. Daar was een enkel virusje voor ja.

Voor OSX zijn er geen virussen bekend. Wel zijn er Macro-virussen voor Office, die zijn platform-onhafhankelijk. Voor de rest, oom lekker laten praten en met je Mac spelen.

Ah, die oom van jou werkt zelf met Windows? Tja, je moet toch wat te melden hebben. :P (die oom van jou dan, hè) :wink:

Hij werkt zelf met Windows, ja. Zijn collega's zullen wel met OS 9 werken maar dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk op een bedrijf met een grafische afdeling.

Zo onwaarschijnlijk is dat niet hoor, sommige bedrijven werken nog met een oude versie van Quark en/of hadden geen geld voor nieuwe Macs en nieuwe software.

Oké dan. Dat zal het dus wel zijn, denk ik. Ik ga mijn oom wel even vragen met welk besturingssysteem zijn collega's werken.

Grafici zijn zo ongeveer de laatste club overstappers van OS 9 naar OS X. Ik hebt ooit Norton Antivirus op m'n ouwe iMac gehad. Die heeft in twee jaar tijd één virus gevonden... Een Windows virus. :P M'n iBook werkt al dik twee jaar zonder virusscanner en bij mijn weten zit er geen virus op.

Dus als ik het goed versta zijn kunnnen er wel degelijk virussen de mac op, maar richten totaaal geen schade aan . Tjah als ik die dan perongeluk mail is dat maar zo, zal me een zorg wezen :evil:

Nee, niet helemaal. Als je Office van Microsoft gebruikt en Macro's hebt ingeschakeld, dan zou een Macro-virus schade aan Office-bestanden kunnen aanrichten, dus dat kan wel. En er bestaat Malware, zeer weinig, maar dat zijn officieel geen virussen.

Voor Mac OS X zelf bestaan geen virussen.