Virussen voor OSX??

Ik lees zo af en toe wat over virussen op dit forum, maar volgens mij altijd virussen die wat met Windows kunnen.

[b:7afc9fd5d2]Hebben mensen eigenlijk ervaring met virussen die OSX aantasten.[/b:7afc9fd5d2] OS9 virussen heb ik wel gehad maar daar werk ik niet meer mee.

Ik heb geen ervaringen met virussen specifiek voor Mac OS X. Echter services als web en ssh draaien vaak op daemon's van 3e partijen zoals bijvoorbeeld Apache. Voor de programma's van 3e partijen zijn er regelmatig exploits of virussen. Voor Apache heb je een tijdje terug een worm gehad die zich snel verspreidde en zo zullen er de komende jaren vast nog wel meer komen.

[quote:c46d85b199="Thom"]OS9 virussen heb ik wel gehad maar daar werk ik niet meer mee.[/quote:c46d85b199]

Ik werk helemaal niet met virussen!

Thijs begreep wel wat ik bedoelde. Ik zal het volgende keer beter aan je uitleggen. :)

zoals ik op mijn windoos machine zou zeggen:

“Zowel mijn virussen als mijn anti-virussen zijn up to date…”

Ik heb zelf gelukkig ook nog niets gemerkt van dergelijke praktijken op macos x, ik heb wel even een tijdje virex gedraaid, maar ik vond dat zo’n onding geworden (het was zo goed… :frowning: ) en nu heb ik eigenlijk geen beveiliging meer… ook de firewall kan ik niet echt aanzetten, want mijn mac is ook een internet doorstuur mac (ethernet → airport).
Ik hoop echter dat dit ook zo blijft, anders wordt het tijd voor een goed anti-virusje.

ik heb er een tijdje geleden last van gehad.. kan de naam van het virus niet perfect meer zeggen. Ik sta in netwerk met 12 mac's en 2 peecees en die 2 kl*tedingen hebben me besmet... in een aantal directories van die leuke (pc)filekes met van die leuke namen...

heb ze allemaal weggegooid en geen problemen meer gehad…

ik draai geen antivirus programma

[url=http://www.undergroundmac.com/virus.html]Hier[/url] staan macosx virussen :innocent: haha lol check die windows virussen :mrgreen:

Ik heb in de pakweg 19 jaar dat ik achter de mac zit nog nooit een actief virus ontdekt. Wel vaak vals beschuldigd, maar dat hort erbij...

[quote:5c55580e42="apenstaartje"]zoals ik op mijn windoos machine zou zeggen:

“Zowel mijn virussen als mijn anti-virussen zijn up to date…”

Ik heb zelf gelukkig ook nog niets gemerkt van dergelijke praktijken op macos x, ik heb wel even een tijdje virex gedraaid, maar ik vond dat zo’n onding geworden (het was zo goed… :frowning: ) en nu heb ik eigenlijk geen beveiliging meer… ook de firewall kan ik niet echt aanzetten, want mijn mac is ook een internet doorstuur mac (ethernet → airport).
Ik hoop echter dat dit ook zo blijft, anders wordt het tijd voor een goed anti-virusje.[/quote:5c55580e42]

Een goede firewall is beter dan een antivirus-programma.
Mijn pa zei altijd dat voorkomen beter was dan genezen. :wink:

[quote:ea3a36c954="boelie"] Mijn pa zei altijd dat voorkomen beter was dan genezen. ;)[/quote:ea3a36c954] So true, dus voorkomen (koop een Mac) is beter dan genezen (i.p.v. een Pc).

Uiteraard een aantal jaar geleden ook het hongkongvirus/worm gehad in Os9, maar dat was binnen een dag onder controle.

Ook aan deze kant van de oceaan nog geen virussen gehad op de mac (die wel 24 uur aan het net hangt trouwens). Op de PC op het werk om de haverklap problemen met virusses. Ik heb Virex 7.2 op mijn powerbook geinstalleerd maar heb het uitgezet. Wat een onding.

En wat die virussen (viri?) allemaal kosten. Afgezien dat Symantec er rijk van wordt (this viris is sponsored by Symantec) heb ik als Appelaar ook last van al die krengen, zij het via een omweg: [list:9e7abcf0ea]•Kunt u het ons nog eens sturen, we hadden last van een virus en hebben al onze mail moeten weggooien (of harddisk wissen) •Ik heb u niet kunnen bellen want mijn computer heeft al drie dagen last van een infectie. •Zeg, heb jij enig idee wat ik daaraan kan doen? (nee, ik heb een Mac!)[/list:u:9e7abcf0ea] Ik heb zelf nooit een virus gehad. Wel ooit een bij iemand gezien: Die zette met kerst een kerstboom (met lichtjes) op je scherm.

In mijn hotline tijd had ik er ineens 3 stuks. Gelukkig geen van allen schadelijk, maar ik keek er wel van op.

Blij dat ik Mac gebruiker ben!

En ik hoop nooit een Mac-virus binnen te krijgen.

Volgende wereldcrisis blijf ik lekker door-maccen!

Er circuleert op dit moment wel een worm rond. Maar het is vrij makkelijk dit te blokken:

[img:912d04c27a]http://www.stone.com/images/stopWormSpam.jpg[/img:912d04c27a]