Vlak achter tekst activeren in Illustrator

Hoe krijg ik het vlakje geactiveerd wat achter een woord staat. In de oude Illustrator kon je onder voorkeuren de tolerantie veranderen.

Voor de duidelijkheid, het woord is groter dan het vlakje. Het vlakje staat op de achtegrond. Welk gedeelte van het vlakje ik ook aanklik, iedere keer activeer ik de tekst inplaats van de het vlakje, zowel met het witte als met het zwarte pijltje. Met het zwarte pijltje krijg je de omtreklijn (tolerantie) te zien van de tekst. Als ik buiten de omttreklijn klik kan ik het vlakje wel activeren

Wie o wie kan mij helpen

Er is een toets combi voor - maar die weet ik even niet uit m'n hoofd. wat ik vaar doe is met de op de Y toets drukken dan krijg een soort zww weergave - daarin is het makelijker selecteren...

als je dit nog niet lukt kun je natuurlijk de tekst op een laag zetten, maar het moet iets zijn als alt apple klik oid

Dag macfries, 1. Als de tekst geselecteerd is: Ctrl-klik > selecteren > volgend object onder 2. Door naast de objecten te klikken en slepen (waardoor beide objecten geselecteerd worden) en dan Shft-klik erop , dan blijft alleen je vakje geslecteerd.

In Illustrator documenten maak ik nog vóór ik weet wat ik ga doen :lol: een paar lagen aan, meestal tekst, vakken, foto, enz… Dan kan ik lagen, die ik niet wil bewerken, vastzetten of uit zicht brengen.

Groet
Jos

Ik word er soms ook gek van. Wat ik ook wel doe is met Appeltje-2 de tekst op slot zetten en dan kan je met de rest spelen.

2. Door naast de objecten te klikken en slepen (waardoor beide objecten geselecteerd worden) en dan Shft-klik erop , dan blijft alleen je vakje geslecteerd.

Jos

Bovenstaand instructie gevolgd, en inderdaad het vlakje is geactiveerd. Wanneer ik hierop klik wordt weer de tekst geactiveerd. Dat is het probleem waar ik steeds mee zit.

?? Wanneer je twee geselecteerde objecten, die op elkaar liggen, shift-klikt dan móét de bovenste gedeselecteerd zijn en de onderste geselecteerd blijven!!

Maar ja, wanneer je het onderste vakje steeds opnieuw wilt kunnen aanklikken, dan zit er niks anders op dan het vlakje even met appeltje+shift+] naar voren halen, te bewerken en met appeltje+[ weer naar achter te dirigeren.

Of toch in lagen zetten.

En werken met Appeltje+2 van Nicks is ook handig …

suc6
Jos

Je kan ook in de voorkeuren de optie "Type object selection by path only" (eng) aanzetten, in het Nederlands is het iets met "tekst selectie op basislijn" (o.i.d.). Je kan dan alleen nog maar tekst objecten selecteren door op de basislijn te klikken. Dan zitten ze heel wat minder in de weg.

Onno bedankt

Inderdaad onder > voorkeuren > Alleen objecttypeselectie op pad

Thanks