vlekken in het scherm van iMac 27 inch

Mijn iMac ruim een jaar oud heeft nu vieze vlekken linksboven, bijna een vijfde deel van het scherm. De vlekken zitten binnenin, niet achter de glasplaat, maar nog verder. Met grafisch werk is het erg vervelend. Ik had Apple gebeld, maar ik werd afgepoeierd met de mededeling dat het vuil van buiten komt en rookaanslag is! Er wordt niet gerookt en over de iMac gaat een beschermhoes. Ik weet niet wat ik moet doen. Een andere computer kopen gaat me te ver. Zijn er mensen die ook dit probleem hebben? Ik hoor graag wat ik moet doen. Grt. Burdy.

http://www.onemorething.nl/community/topic/wie-heeft-er-een-imac27-met-dit-specifieke-schermprobleem
zie dit topic hier zijn meer mensen met het probleem

Als het rookaanslag is, dan is dat te verwijderen door de glasplaat eraf te halen.
Maar dieper kun je er niets aan doen, moet vervangen worden. Internet staat er mee van deze fout.

Waar heb je hem gekocht? Bij Apple of reseller?
Ze moeten in ieder geval garantie geven.
Reseller moet dan een formulier invullen van Apple voor garantie.

Ik weet niet of het een optie is maar loop eens je lokale APR binnen (Amac bijv zelf ervaring hiermee) en vraag of dit een garantie kwestie is en of zij hem voor je kunnen repareren en de Consumer Claim bij Apple in kunnen dienen...

Trust me... This'll work

Dergelijke afwijkingen behoren tot de groep van fabrieksfouten. Het komt pertinent [b]niet[/b] van buiten want die glasplaat dekt veel te goed af (of zou dat moeten). Het is juist de taak van die glasplaat om het echte scherm te beschermen. Het kan b.v. vuil zijn na condensvorming wat dus ook niet mag gebeuren.

Er is nu een discussie gaande over de volgens de consumentenbond misleidende garantie voorwaarden van Apple. Ik zou terug gaan en hun even vertellen wat je rechten zijn, zoals b.v. een goed product mogen verwachten volgens de Nederlandse wet en of ze misschien in een nog slechter daglicht willen komen te staan. ([b]Het moet verdomme nu maar eens afgelopen zijn!![/b])

Je hoeft in dit geval niet aan te tonen dat jij iets fout hebt gedaan want tenzij je eerst zelf de glasplaat er af haalt (doe je dat niet goed dan kan het van kwaad tot erger worden) kunnen ze er niet omheen dat dit doodeenvoudig niet mag gebeuren en een fabrieksfout is. Je hebt 2 jaar garantie en recht op een gratis vervanging of wat dan ook.

Mijn vorige Mac (een G5 Power Mac) had links boven na ongeveer 2 jaar een lichte vlek zitten die niet echt hinderlijk was en variabel was (condens). Mijn huidige 27" iMac had het na een bepaalde tijd (vermoedelijk 1 jaar) ook, maar bij mijn normale desktop kleur zie ik er eigenlijk niets van en is het toevallig ook op de plek waar al mijn externe drive icons staan. (Daardoor kwam ik er pas achter toen ik een test programma draaide voor dead pixels en toen die drive icons dus even weg waren zag ik die vlekken).
Ook hier wordt niet gerookt dus is het een kul argument en komt dit probleem geregeld voor.

Hou nou toch eens allemaal op met dat offensieve gedoe!

Het probleem wat hier beschreven wordt staat bij Apple bekend als MURA.
Heeft geen ene moer te maken met die glasplaat, de panelen van de display zijn los geraakt en door de aanzuiging van de ventilatoren (en jawel Hendrik, ook langs de glasplaat, want dit is helemaal niet luchtdicht) is er fijnstof terecht gekomen IN je display.

Gewoon naar een AASP of APR gaan, netjes vertellen wat er is, en niet meteen gaan schreeuwen waar je recht op hebt.

Willen ze je niet helpen, zoek een andere AASP.
Desnoods regel ik het persoonlijk voor je...

Hallo allemaal, ook ik heb stofstrepen van boven naar beneden, bekend probleem weet ik en ben naar Xando in Zwolle toegegaan waar ik vaste klant was en erg tevreden over was overigens. Ik moest maar naar het reparatiebedrijf van Apple in Zwolle gaan. Prijsopgaaf iets van €600
Zij en Xando Zwolle vertelden mij beide dat de garantie van 2 jaar niet opgaat voor aankopen door een bedrijf!
Er is geen enkel verschil in de aankoopprijs maar wel in de garantie, mijn idee is dat er weer wat nieuws de kop op steekt. Notabene koop je als kleinde zakenman netjes bij de kleine zakenman, dat heet gunnen. Maar hoe zouden ze dat doen bij de iPhone, meneer/ mevrouw krijgt u hier zakelijke telefoontjes op of prive?
Nu maar zoveel mogelijk zakenmensen hiervan op de hoogte brengen, want bij de verkoop hoor je dit niet.
Groet Eric

En ook bij jouw machine geldt dat als het MURA is, er waarschijnlijk gewoon een warranty exception gemaakt wordt...

Heb je mijn verhaal wel goed gelezen, het word niet gemaakt! Alleen tegen betaling. Ook ik heb het met een ander 27inch mee gemaakt.

Nee, ik ben blind...

Ik maak dit vaker mee, en ik los het elke keer opnieuw op door met Apple in gesprek te gaan.
Het gaat hier blijkbaar om een productiefout (duh!) en elke keer als ik Apple benader en ze een foto stuur krijg ik voor de klant een warranty exception. Ongeacht het feit of de machine zakelijk of particulier aangeschaft is.

Let wel; ik werk dus bij een AASP en repareer dagelijks Mac's.
De mensen van de APR waar jij bent geweest weten blijkbaar niet hoe je bepaalde procedures moet uitvoeren en welke wegen te bewandelen...

Overigens is het een algemeen bekend feit dat "consumenten"recht niet geldt voor business to business overeenkomsten. Wij vertellen het onze klanten altijd netjes, wat ze er mee doen moeten ze zelf weten...
Dat dit een idiote regel is ben ik met je eens, maar het is wettelijk niet beter geregeld...

Ik had en iMax 27 eind 2009. In totaal 5keer (!) is mijn scherm vernieuwd. Ik had AppleCare overigens. De vierde keer begon Apple mij heel erg te irriteren met hun "omgeving" verhaal en wilde zij in eerste instantie helemaal niets meer doen. Enfin toch een vijfde vervanging gekregen en na 4 weken ontstonden er weer vlekken. Zonder iets te verwachten toch weer een melding bij support gedaan en...... tot mijn grote verbazing de mededeling gekregen dat dit wel heel ergwas en heb enige weken geleden een fonkelnieuwe iMac 27 thuis gekregen. Ben wel de uitzondering als ik op deze en andeee sites kijk. Volhouden dus en blijven melden.

Succes

Beste Moriarty, jammer dat je zo reageerd, "nee, ik ben blind" ik ga hier maar snel weer weg ik was er voor de eerste keer.

Lees je PM even voordat je iets zegt!

Dank je :)

PM?

Het is helaas inderdaad zo dat de EU twee jaar garantie alleen geldt voor consumenten; men gaat er van uit dat bedrijven zelf hun voorwaarden kunnen regelen en de risico's kunnen dragen.

Een PM staat voor een Personal Message of Persoonlijk Bericht.

Die heb je al gelezen en heb je ook al op geantwoord :)

Consumentenkoop is inderdaad een heel ander verhaal dan business to business, je betaald wel minder voor business to business omdat je de BTW mag terug halen, tenzij je een ZZP'er bent geloof ik :)

[quote=Moriarty url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vlekken-in-het-scherm-van-imac-27-inch#post-2387881 time=1333571030]Hou nou toch eens allemaal op met dat offensieve gedoe![/quote]
Dat 'offensieve gedoe' komt niet zomaar uit de lucht vallen hoor!
Elk negatief verhaal (en dat zijn er nogal wat) over een APR of Apple zelf is er één te veel.
Apple heeft ook in hoger beroep die boete van Italie niet kunnen afwenden. Dus er is kennelijk echt wel wat aan de hand. Misschien dat jij een goede winkel c.q. verkoper bent maar dan hoor je kennelijk bij een minderheid.
Als ik nu in de biografie over Jobs letterlijk leest dat Apple de volledige controle wilde hebben van productie tot de winkel dan begrijp ik dat er dan conflicten kunnen ontstaan tussen Apple en de plaatselijke wetgeving.
En de consument is daar dan de dupe van, [b]tenzij[/b] deze nu eindelijk eens een keertje op zijn rechten gaat staan i.p.v. met de staart tussen de benen van het kastje naar de muur te worden gestuurd. En als daar [i][b]uiteindelijk[/b][/i] harde woorden over vallen in een winkel bedenk dan dat dit niet was gebeurt als dit hele garantieverhaal geen issue was.

Het is idd zoals je zegt !! Mijn MBP ging ineens mol, naar de APR gegaan en hij werd opgestuurd voor onderzoek. Uitslag: moederbord naar de kl*te.. Na 1 jaar en 2 maanden. Heb heel die winkel bij elkaar geschreeuwd (echt) en binnen 5 minuten werd me kosteloos vervanging aangeboden. Dump dat ding op zaterdagmiddag neer op de toonbank, neem een Fishermans Friend en maak je punt ff goed duidelijk tegen HEEL de winkel, wedden dat je ineens wél serieus wordt genomen ?

[b]vlekken in het scherm van iMac 27 inch[/b]
zo begon het:
[i]Mijn iMac ruim een jaar oud heeft nu vieze vlekken linksboven, bijna een vijfde deel van het scherm. De vlekken zitten binnenin, niet achter de glasplaat, maar nog verder. Met grafisch werk is het erg vervelend. Ik had Apple gebeld, maar ik werd afgepoeierd met de mededeling dat het vuil van buiten komt en rookaanslag is! Er wordt niet gerookt en over de iMac gaat een beschermhoes. Ik weet niet wat ik moet doen. Een andere computer kopen gaat me te ver. Zijn er mensen die ook dit probleem hebben? Ik hoor graag wat ik moet doen. Grt. Burdy. [/i]

Ik heb het nogmaals bij Apple geprobeerd, maar niets lukte. Ik dacht, toch nog eens de lokale Haagse Reseller bellen. Een wondertje, ik hoefde het probleem nauwelijks uit te leggen. "komt U maar langs".
[b]Binnen twee dagen had ik een nieuw 27 inch scherm
[/b]
Ik kijk weer naar een nieuwe computer. Met grote dank aan de Haagse Premium Reseller.
Burdy.

Maar daar had je hem dus niet gekocht?
Mogelijk passen de APR's hun tactiek aan na de belofte van Apple om de plaatselijke garantie regels wat meer in acht te nemen?