VNC tussen Mac en PC

Thuis heb ik een ethernet netwerk met een G4 (X,3,3) een iBook (Jaguar) en een PC. Nu wil ik dat iemand anders elders in het land mijn pc kan overnemen via VNC, maar ik ben geheel nieuw op dit terrein. Kan iemand mij de beginselen bijbrengen? :mrgreen:

Niet echt moeilijk: - Op de pc installeer je RealVNC - Op de mac * Chicken of the vnc, om zelf connecties te maken met oa. de pc * OS X VNC, om je mac als server te laten dienen

Dan moet je kijken of je achter een router zit. Als dat het geval is, dan moet je de poort waarop je je vnc-server gaat draaien doorsturen/doormappen naar het interne ip van je computer.

Let er wel op dat VNC vrij onveilig is!

[quote:9d47f0f8f1="fredmatrack"]Niet echt moeilijk: - Op de pc installeer je RealVNC - Op de mac * Chicken of the vnc, om zelf connecties te maken met oa. de pc * OS X VNC, om je mac als server te laten dienen

Dan moet je kijken of je achter een router zit. Als dat het geval is, dan moet je de poort waarop je je vnc-server gaat draaien doorsturen/doormappen naar het interne ip van je computer.

Let er wel op dat VNC vrij onveilig is![/quote:9d47f0f8f1]
“Vrij” onveilig? :wink: :stuck_out_tongue:

De poorten die VNC standaard gebruikt zijn 5800 TCP en 5900 TCP. Op poort 5900 draaid meestal een kleine webserver met een Java applet. Als je op die poort connect met je browser, dan heb je geen aparte client nodig :slight_smile:

Heb middels VNC dat in mijn eigen LAN gedaan, ook crossplatform. In die zin even de juiste getallen invoeren. Conform Fredmatrack dat doet. Via internet wel een addertje onder het gras lijkt me. Omdat je ook de juiste IP adressen moet invoeren, is het goed op te letten welk IP adres je dan invoert. Zit je achter een router die zelf LAN IP nummers toewijst, zijn deze op internet niet als zelfstandige IP nummers herkenbaar.

Als je PC achter een router zit zul je de router moeten vertellen dat alles wat voor poort 5900 binnenkomt wordt doorgestuurd naar het ipnr van de pc in het LAN.

Beveiliging is een password

Als je toevallig Windows 2000 hebt (XP kan geloof ik ook) is de Remote Dekstop van Microsoft misschien een oplossing. Ik heb op mijn Windows 2000 Server server Terminal Server aangezet en kan daar prima op connecten vanaf zowel mijn Mac alsook vanaf PC's.

Sjonge dat is een hoop reacties. Bedankt jongens. we gaan er mee aan de slag en je hoort nog van me, want helemaal duidelijk is het niet. Hoe moet je bv een poort toewijzen op een mac? Hoe connect ik een poort met een browser of andersom? en meer van dat soort vragen

[quote:80079c2aa3="iRuben"]Als je toevallig Windows 2000 hebt (XP kan geloof ik ook) is de Remote Dekstop van Microsoft misschien een oplossing. Ik heb op mijn Windows 2000 Server server Terminal Server aangezet en kan daar prima op connecten vanaf zowel mijn Mac alsook vanaf PC's.[/quote:80079c2aa3] Ik heb een compac deskpro pc met W 98 erop VNC en Chicken heb ik er al op staan. Er is in de sytemprefs (X,3,3) ook een mogelijkheid om een vncserver aan te maken of liever VPN (L2TP) maar aangezien ik die termen niet begrijp kan ik daar zomaar niks mee