VNC viewer of Remote Desktop connectie naar XP HOME

Ik wil het scherm overnemen van een XP HOME

mijn router is een linksys van cisco…

op welke poort kan ik connecteren via VNC

of wat moet ik op de router instellen om een poort open te zetten zodat ik Remote erop kan …

bedankt

ik dacht dat vnc standaard poort 5900 zit

google is your friend

Maar het gaat hier om poort 5801; dat is de standaardpoort van vnc; maar normaal kan je die ook aanpassen.
Dus je moet maar verder zoeken; ofwel mss portscan doen; om te zien welke poort openstaat.

Als je wil weten op welke poort een applicatie luistert kun je [i:10216feec3]netstat[/i:10216feec3] gebruiken, zie: [url]http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/netstat.mspx[/url]

[quote:83230fff86="pimpel"]google is your friend

Maar het gaat hier om poort 5801; dat is de standaardpoort van vnc; maar normaal kan je die ook aanpassen.
Dus je moet maar verder zoeken; ofwel mss portscan doen; om te zien welke poort openstaat.[/quote:83230fff86]
Jij bent niet de beste vriend van Google ben ik bang: Ik werk al jaren met VNC, en de standaard poort voor VNC is 5900 + het nr van de display. Logt een tweede client op een VNC server in, dan gaat die door poort 5901, etc.
Remote desktop gebruikt weer een andere poort, dat moet je maar even aan Microsoft vragen, maar het maakt niks uit welke je gebruikt, je zult een van die poorten open moeten zetten en door routeren naar je XP bak in je NAT configuratie.
Op zich is remote desktop van MS superieur aan VNC omdat het veel meer kan dan alleen de desktop serveren, maar ik gebruik toch VNC om een reden: Met Remote Desktop kun je een PC niet afsluiten of rebooten, met VNC kan dit wel.
En nu ik dit schrijf, realiseer ik me dat je tot VNC beperkt bent, omdat XP home geen Remote Desktop server heeft. Jammer, maar geen straf.

Installeer [b:feacc07d06][url=http://www.realvnc.com/dist/vnc-4.0-x86_win32.exe]*RealVNC server*[/url][/b:feacc07d06] op de Win XP machine en zorg dat je in de NAT tabel van je Linksys TCP poort 5900 forward naar het IP van de Win XP machine. Dit is echter alleen maar nodig als je via internet bij de XP machine wilt komen. Via LAN is het openen van poorten niet nodig.

En gebruik dan op je mac [b:feacc07d06]Chicken of the VNC[/b:feacc07d06] en je bent er helemaal klaar voor :smiley:

Moet je niet Win XP PRo hebben?

nee hoor, ook win 98, ME, 2000, XP pro, XP home maakt niet uit :)

VNC werkt ... inderdaad ik wist dat van die port 5900 ik had wel vergeten op de andere pc de VNC te installeren :)

anyway

op XP HOME inderdaad geen mogelijkheid tot Remote Desktop

thanks voor de reacties