Vodafone contacten gedoe?

Even een vraag,

Een oom van mij heeft vandaag via Vodafone een nieuw toestel gekregen, waarschijnlijk een iPhone 4s of 5 maar hij is zo atechnisch als het maar kan en nu heeft hij mij gevraagd om hem te helpen bij het activeren van zijn nieuwe telefoon.

Zijn huidige telefoon is nog een type steenkolen Nokia (zonder camera) met daarin heel wat nummers op de simkaart-/telefoon. Nu zit er schijnbaar een brief van Vodafone bij zijn nieuwe telefoon waar iets op staat dat hij via Vodafone online zijn contacten kan overzetten van zijn oude Nokia naar zijn nieuwe iPhone maar dan beginnen zijn oren natuurlijk helemaal te draaien en belt hij mij.

Weet iemand wat dat kan inhouden want volgens is die overstap van een oude telefoon naar een smart-geval altijd al een probleem geweest met gegevens overzetten…

Ik wil me graag een beetje voorbereiden dus miss. zijn er mensen die dit herkennen en weten waar dit over gaat ?

Misschien wat te simpel gedacht, maar wellicht gewoon dit doen: contacten in oude mobiel kopiëren naar telefoongeheugen, dan nieuwe simkaart in oude telefoon, contacten kopiëren naar die simkaart en vervolgens de nieuwe simkaart in de nieuwe telefoon zetten en verder doen wat er te doen is (activeren e.d).

Dat dacht ik jaren geleden ook maar volgens mij zit daar het probleem dat die nieuwe simkaarten anders zijn dan de ouden.

Volgens mij werken die niet meer daarom krijg je ook een nieuwe sim zodra je overstapt van steenkool op smartphone.

Ik was een beetje op de site van Vodafone aan het neuzen en toen kwam ik dit tegen, volgens mij is dat het…
http://contacten.vodafone.nl/web/ ( middelste banner )

Vodafone Contacten Backup
Dit is een app van Vodafone die je uit de brand zou moeten helpen.
Je zat dus inderdaad goed met wat je zelf al zij.
Zelf nog nooit gebruik, maar volgens een kennis van mij zou het prima werken.
succes :wink:

Een contacten app van vodafone voor een niet smartphone… LOL.

Gewoon even googlen voor een Nokia Contacts manager software voor op je PC, daarmee kun je zo de contacten van de telefoon op de pc laden (met een usb kabel, heel ouderwets natuurlijk). Vervolgens even inladen in z’n iCloud contacten boek, iCloud instellen op de iPhone en klaar is kees.

Overigens kunnen oudjes die geen verstand hebben van techniek gewoon beter bij een feature phone blijven en de smartphone lekker laten lopen, maar dat is mijn mening…

Precies als het allemaal zo makkelijk was…

Ik kan bijv. niet geloven dat een Nokia software manager voor een telefoon van jaren geleden z’n contacten gaat exporteren als vCard exportbestand. Dat is namelijk wat iCloud ( Apple ) nodig heeft om te importeren.
Waarschijnlijk als je exporteert blijf je achter met een .CSV exportbestand dat je dan weer moet gaan converteren naar vCard en er dan achterkomen dat verschillende onderdelen niet goed zijn gegaan.

@NielsDam.
niet zo interessant doen he.
Probeer ook maar te helpen hoor.
Anders even naar de Vodafone shop, zetten ze het gratis over.

[quote=Ernste url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vodafone-contacten-gedoe/#post-2576323 time=1374084379]Misschien wat te simpel gedacht, maar wellicht gewoon dit doen: contacten in oude mobiel kopiëren naar telefoongeheugen, dan nieuwe simkaart in oude telefoon, contacten kopiëren naar die simkaart en vervolgens de nieuwe simkaart in de nieuwe telefoon zetten en verder doen wat er te doen is (activeren e.d).
[/quote]

Dit idee is zo slecht nog niet, eerder heel goed. Let er alleen wel op dat de Nokia vast nog een ‘gewoon’ simkaartslot heeft. Terwijl de iPhone 4/5 alleen een mini/micro simkaart accepteert. Je hebt dus wel een adapter nodig waar je de nieuwe sim in doet. Deze adapter vormt dan samen met de nieuwe sim een ‘oude simkaart’ zodat deze past in de Nokia.

Voorbeeld Adapter bij Mediamarkt

Dat kunnen ze dus in de winkel veel gemakkelijker doen omdat ze er apparatuur voor hebben.

Anders maar even met de hand de contacten overtypen op een Mac, dan staat alles gelijk in iCloud. Is gelijk een mooi moment om eens de lijst op te schonen. Ik heb heel vroeger wel eens een adapter gehad voor een Siemens telefoon, was vrij duur en ik moest iemand anders vragen om even z’n PC te mogen gebruiken (werkte niet op Mac)… niet echt een aanrader dus.

Probleem is dat mijn oom geen Mac-/PC heeft maar alleen een iPad 2, Apple TV en nu dus ook een iPhone.

Hij stampt nog uit de tijd dat computers niet nodig waren en heeft dus ook nog nooit echt met computers te maken gehad, je kunt eigenlijk stellen dat hij de hele PC periode heeft overgeslagen en pas vanaf de iPad is beginnen te mailen & internetten.

Kinderen die nu opgroeien maakt dat allemaal weinig uit of ze nu eerst een computer of tablet in handen krijgen die pikken al die termen en materie veel sneller op dan ouderen.
Los daarvan is iOS er met de jaren ook niet simpeler op geworden en is Apple niet meer het bedrijf dat software moet verbeteren maar nu software moet uitvinden. Dat is een heel stukje moeilijker en dat heb ik ze nog niet met succes zien doen.

Maar ik ga eens in de auto stappen en proberen om zijn 06 nummer naar Vodafone (web contacts) te mailen miss. dat het echt zo goed werkt als dat online omschreven wordt - zo niet dan stappen we een in de auto en rijden we naar een Vodafone winkel.

Bedankt allen voor het meedenken