Voip en firewall

Ik heb sinds vandaag een voip-nummer via Xs4all gekregen. Modem Speedtouch is aangepast, maar ik krijg nu de melding dat de firewall telefoonverkeer blokkeert.

Hoe moet ik de firewall instellen zodat ik kan telefoneren en gebeld worden via de mac?

poort 5060 moet open :)

Niet alleen die, die poort is alleen maar voor SIP. De date gaat met UDP over andere poorten.

Bij Nikotel kun je opzoeken hoe je een firewall moet configuren voor een SIP telefoon:

To setup for a firewall some non trivial steps are necessary.

First of all we need clear passage thru the firewall. So ask your system administrator if they can setup some ports especially for you. You just need 3 (5 for the Video edition) ports, but a range of 50 ports gives you more flexibility. Maybe, it is a hint for the administrator that you are using one port if online, and three ports when talking (5 ports with video).

Note.
Voice conversation and call signaling is using UDP and Video is using TCP.

These ports are: “5060” and a from - to range inside of the ports 17000 to 32000. For example try to ask for “20000” to “20049” For example, you have 50 ports now to use with M2P. Now it is time to setup M2P for theses ports. Go to the setup dialog to the “Network” tab and make the following modifications (as much as needed) like the following example.

• Set “local SIP port” to “5060” (should already be 5060 as default)
  • Set “RTP port range from” to “17000”
  • Set “RTP port range to” to “20048”.
    Because we need a control port that is one port ahead of the RTP data port, just set the “RTP port range to” to 20048 instead of 20049.
    Another example:
    If your admin gives you just these 3 ports: 5060, 17000, 17001, you have to setup the following values:
  • Set “local SIP port” to “5060” (should already be 5060 as default)
  • Set “RTP port range from” to “17000”
  • Set “RTP port range to” to “17000”.

Er moet dus heel wat open staan, sommige toestellen kun je ook instellen voor NAT traversal. Anders komt er niks door je firewall.

Pbook.

maar dit is allemaal niet nodig aangezien xs4all een sip proxy heeft.

Het probleem is opgelost!! Niet alleen bleek de poort nog niet open, ook het wachtwoord bleek verkeerd ingesteld op de voip-software.

Maar beiden zijn gecorrigeerd nu.

Dank voor de reacties!!