Volume bevoegdheden

Dag allen, Dat controleren en/of herstellen van je volume bevoegdheden zoals dat in het Nederlands zo mooi heet (repair disk permission geloof ik) hoelang mag dat duren ik heb het idee dat ie "hangt" . Het zal wel afhangen van wat er allemaal hersteld moet worden maar toch, trouwens wat geberd er precies bij zo'n actie?

Marcel.

Het kan heeeeeel lang duren. Toen ik een verse install van Panther had gedaan leek hier helemaal geen hout meer van te kloppen en heb ik bijna 2 uur lang tegen dat scherm aan zitten kijken... je moet echter wel kunnen zien -waar- de computer precies mee bezig is, dus als daar totaal geen verandering in komt zit 'ie misschien wel gewoon vast. Je kan de harddisk toch horen pruttelen als 'ie bezig is?

iRuben,

Mijn harde schijf horen pruttelen??? ik heb een E-mac die schijf komt niet boven de fan uit qua geluid, …nee geintje maar eh, ik probeerde net het daadwerkelijke herstellen dat ging wel redelijk allen gek dat ie bij controle leek te hangen.

thanx anyway

Marcel.

Een kwartiertje? Langer heeft dat bij mij nog nooit geduurd hoor. Maar ik doe het ook dagelijks (in feite doet Macaroni het dagelijks :wink:

[quote:45b42b530c="angorawol"]in feite doet Macaroni het dagelijks[/quote:45b42b530c]

Heb je Macaroni ingesteld op dagelijks? Paranoïde? :wink: Standaard staat hij op eens per week en dat is vaak zat :stuck_out_tongue: :mrgreen:

Maar je wilde weten wat er gebeurt.. Unix heeft als een van de belangrijkste onderliggende stucturen een systeem waarbij alle mappen (directories) en files een eigenaar hebben. Die eigenaar is lid van een groep en de groep is deel van 'de wereld' Elk van deze drie nivo's heeft lees- schrijf- en gebruiksrechten (of niet). Je kunt deze zien als je get info (appletje-I) doet. Voor het goed functioneren van het systeem moeten vooral voor alle files in je syseemdirectories goed staan. Het installeren van software en soms ook het gebruik brengt veranderingen aan die niet altijd nodig of goed zijn voor een goede werking. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je ineens geen schrijfrechten meer hebt op een preference-bestandje. Als dat zo is kun je veranderingen niet bewaren. De gevolgen kunnen ook vervelender zijn zodat het systeem zelf de instellingen niet meer kan lezen. Het herstellen van de permissies zorgt er voor dat alle onderdelen van het systeem en de gebruikte directories weer opengesteld worden en hun juiste eigenaar krijgen.

[quote:37c770035c="JeePee"][quote:37c770035c="angorawol"]in feite doet Macaroni het dagelijks[/quote:37c770035c]

Heb je Macaroni ingesteld op dagelijks? Paranoïde? :wink: Standaard staat hij op eens per week en dat is vaak zat :stuck_out_tongue: :mrgreen:[/quote:37c770035c]
Sorry, maar standaard staat het op dagelijks, ik heb dat niet veranderd, nee. Trouwens je merkt er niets van hoor.
Als je je schijf niet veel belast op een dag, dan heeft hij sowieso niet eens veel te doen.

[quote:93e93b2960="angorawol"]Sorry, maar standaard staat het op dagelijks, ik heb dat niet veranderd, nee.[/quote:93e93b2960] Het enige wat dagelijks plaatsvindt, zijn de daily unix maintenance jobs: oftewel het verwijderen van de dagelijkse logs en niet de permissies herstellen, die staat op wekelijks, op zondags. Volgens Atomicbird: [quote:93e93b2960]Mac OS X Repair Permissions: Once a week on Sunday[/quote:93e93b2960] Macaroni werkt dus wel dagelijks, tenminste als je Mac op het lichtnet is aangesloten of wanneer je hebt ingesteld, dat hij ook zonder het lichtnet mag draaien, maar verwijdert alleen de daily logs. Of je moet het handmatig aanpassen.

Zie eventueel hier

Inderdaad, je hebt gelijk. Maar als jij zegt dat eenmaal per week voldoende is, laat ik het zo staan, uiteraard. Maar we zijn al ver verwijderd van de draad, ik denk niet dat schijfbevoegdheden lang mag duren. Klinkt niet normaal.

En daar heb jij weer gelijk in. Mag niet lang duren, maar als je nagaat wanneer iedere file permissies heeft en je hebt er een paar honderdduizend.... :roll: Ik heb een paar maanden terug Déjà Vu gebruikt om een kloon te maken, maar blijkbaar ging er wat mis, want alle permissies stonden verkeerd van de kloon en dat duurt dan wel een aantal uren...

Het ligt ook aan de kracht van Mac, de hoeveelheid RAM, de programma’s die je open hebt staan en wat er allemaal nog meer op dat ogenblik van je processor vraagt. Denk bijvoorbeeld aan de Beta van Virex 7.5, die blijft flink op de achtergrond draaien, iets wat niet helemaal klopt, maar daardoor de rest flink vertraagt… :expressionless:

Nou het lijkt nu toch allemaal gelukt bedankt voor de reacties, en Deskman bedankt voor de uitleg.

Marcel.