Voor aarzelende Windows switchers

Ik heb met de "zoeken" functie naar een post gezocht over QuickAcces, maar niets gevonden dus waag ik maar een nieuwe post over een recente ontdekking van mij (waarschijnlijk loop ik achter...)

Er is een contextual menu plugin genaamd QuickAcces (freeware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16169

Daarmee kun je net als bij Windows files met de rechtermuisknop verplaatsen, (move to) kopiëren (copy to) en een alias maken (make alias in) naar een opgegeven plek. De plaatsen kun je vooraf instellen, maar ook ter plekke bepalen; er verschijnt dan een venstertje met alle directories, folders etc.
Het is dus uitgebreider dan bij Windows XP.

Ook kun je Quickacces plaatsen instellen (folders, applicaties) die je dus vanuit het contextual menu quick kunt bereiken.

1 nadeel, mensen die OSX in het Nederlands hebben geinstalleerd moeten het dus doen met de Engelse versie, ik ken geen Nederlandse versie.

Deze plugin is te gebruiken naast OpenMenu (waarvan ik alleen de applications folder heb ingesteld)

Ik gebruik beide menu uitbreidingen niet vaak, omdat ik inmiddels zo gewend ben aan het drag en drop gebeuren, maar het kan handig zijn.

hmm drag& drop (sleur&pleur) maakt dit nogal overbodig

werkt het goed met Tiger?

Dat weet ik dus niet dat zul je zelf even moeten uitproberen, ik werk nog met OSX 3.9

Overigens:

het “Move To” kun je daadwerkeijk zo instellen dat ie een file, map of whatever [b:57e90a0289]alleen verplaatst[/b:57e90a0289], (Real Move along volumes) zonder een kopie te maken wanneer je bv een file van je disk naar een andere disk of andere partitie verplaatst hoef je vervolgens niet meer het origineel in de Trash te gooien.

Dat is mooi, want nu is “Move To” in alle gevallen ook echt “Move To” en “Copy To” een exclusieve functie

Tja, als Windows gebruiker ben ik het wel gewend om in het ene Explorer scherm een rij bestanden te selecteren en dan right-click "Cut" te selecteren, en dan in een ander Explorer scherm "Paste" te kiezen, waarbij dan voor het overzicht allebij de Explorer schermen volledig scherm vullend zijn.

Van wat ik me nog van Mac OS X kan herinneren (heb een jaartje geleden op werk met Apple gewerkt
maar m’n Mac mini (zie sig) heb ik nog niet binnen) werkt toch op een heel andere manier, en
persoonlijk vind ik dat drag&drop toch niet zo geweldig… maar da’s waarschijnlijk een kwestie van gewoonte.

Uit de bescrhijving van dat programma doet het helaas dus niet wat ik dus een beetje misste in Mac OS X:
gewoon “cut” en “paste” van bestanden van het ene Finder scherm naar het andere. Maar ja, niet dat het
zo’n grote ramp is… kwestie van wennen.

Als ik me niet vergis kun je met Windows ook geen bestand knippen en plakken naar een andere locatie. Daar werk je toch met Move to en Copy to?

De Cut en Paste functie werkt in Windows toch ook alleen [b:f3c85b7627]in[/b:f3c85b7627] een programma en niet daarbuiten? Ik bedoel dat je eerst b.v. tekst in Word knipt en dan vervolgens plakt in Excel (dat kan met OSX ook)
Of kun je gewoon Windows Media Player knippen en plakken naar een andere locatie? Lijkt me niet.

[quote:2d0b3f9616="arnout"]Als ik me niet vergis kun je met Windows ook geen bestand knippen en plakken naar een andere locatie. Daar werk je toch met Move to en Copy to?

[/quote:2d0b3f9616]

nee hoor… gewoon knippen en plakken

Oh, nou ja, dat is wel handig, met OSX kun je alleen Copy/Paste van bestanden doen, niet knippen of je moet in een programma werken dan heb je de Cut optie vaak wel.

Maar nu we het er toch over hebben:

http://www.xvsxp.com/cutandpaste/

OSX blijkt toch veelzijdiger te zijn

Arnout, Bedoel je met Osx 3.9

10.3.9 ?

Ashwin... wat denk je zelf.....

Zelf denk ik 10.3.9 maar weet ik veel.

Je weet toch wel wat OSX betekend..? Als hij dat al zegt kan je er van op uitgaan dat het geen OS 3.9 is..

Ja ach.. Ik had over die X gekeken. Is toch niets mis mee ?!