Voor jullie: Order in USA - ervaringen

Hallo allemaal,
Ik heb een order geplaatst in de Verenigde Staten om mijn Mac Pro en Macbook te upgraden. Aanvankelijk was ik zoekende naar ervaringen, maar nu ik de spullen in huis heb leek het me voor jullie wel interessant om mijn ervaringen te delen. Mocht hier belangstelling voor zijn, laat het dan even weten in dit topic.
Het gaat in principe om het bestellen, leveren, douane/inklaren en BTW, niet over welke producten ik heb besteld en hoe die bevallen (al wil ik daar best een ander topic aan wijden).

Graag hoor ik ook of dit de meest toepasselijke groep is binnen OMT voor dit onderwerp.

Groet, Sipke

PS voor de geinteresseerden:
Mijn bestelling is geleverd door www.macsales.com (OWC - Other World Computing). Het gaat om de volgende onderdelen:
OWCMSU3SSD120GB: OWC 120GB SSD On-The-Go USB 3.0
OWCSSDPHW2R240: OWC Mercury Accelsior PCIe R0 240GB
OWCDDAMBS0GB: OWC Laptop Optical Bay 2.5" Mount Kit
STIDIOUSB3: Sonnet DiO Highspeed file transferdevice
De onderdelen zitten nog in de doos ten tijde van dit schrijven.

Hoi Spike,

Ik wil daar wel wat meer over weten.
heb al eens overwogen daar iets te bestellen maar haakte af toen ik het idee kreeg dat er te veel bij kwam weten...

OK hier gaat 'ie dan. Ik zal het zo kort mogelijk beschrijven.

Ik heb vooraf geïnformeerd bij UPS (0900-) hoe zij de goederen inklaren en hoe ik de BTW moet betalen. Hun reactie: UPS regelt alles en ik hoefde niets te doen. UPS zou de BTW voorschieten en ik zou aan de deur bij de bezorger die BTW contant moeten voldoen, plus 10,50 voor de UPS diensten.

Ik heb daarop een bestelling geplaatst bij OWC en gekozen voor UPS als expediteur. Besteld op vrijdag 30 november. Aangekondigde bezorging: maandag 3 december. Ik geloofde het eigenlijk niet, maar inderdaad, 3 december lag het pakket in Apeldoorn.

Maar in Apeldoorn bleef het liggen, met de melding dat er een BTW-nummer nodig was. Omdat men mij had verteld dat UPS voor alles zou zorgen, heb ik in eerste instantie geen actie ondernomen. Dinsdagochtend dezelfde melding, woensdagochtend weer dezelfde melding. Woensdag gebeld met UPS. Omdat ik een bedrijfsnaam had opgegeven, ging men ervan uit dat ik een BTW nummer had en het pakket bleef tot die tijd in Apeldoorn. Als je zending wordt gezien als particuliere bestelling zou UPS dit dus zelf moeten regelen.

Woensdag heb ik mijn BTW nummer doorgegeven en men zei dat de BTW dan aan de deur betaald moest worden. Tot zover dus eensluidende berichten.

Donderdag zat het pakket al in de afleverroute. Maar door het slechte weer is het pas vandaag (vrijdag 7 dec) bezorgd. Maar ik hoefde niets te betalen aan de deur. Navraag gedaan bij UPS. Ik zal een factuur ontvangen binnen 10 werkdagen voor de voorgeschoten BTW en 10,50 inklaringskosten. Die factuur moet ik dus nog even afwachten.

Nu ik weet hoe het werkt, zal ik niet aarzelen om nog eens iets in de VS te bestellen. De dollar staat nog steeds aardig gunstig en de levertijd is behoorlijk snel.

OWC vraagt ca 30 USD voor de verzending en dat is niet veel als je je bedenkt dat UPS voor een dergelijke particuliere zending zo'n 70 a 80 Euro verlangt.

Vragen? Stel ze gerust. Ondertussen ga ik mijn pakketje eens openmaken :-)

Sorry, UPS 0900-2255 877. 5 Cent/minuut vanaf de vaste lijn, 25 cent/minuut vanaf mijn Telfort SIM-only abo.

Ik heb vergelijkbare ervaringen met kopen vanuit de VS (niet toevalligerwijs ook OWC = Other World Computing).

Hierbij toch de volgende opmerkingen:
- te betalen BTW is geen probleem (noodzakelijk "kwaad").
- transport- en bijkomende kosten zijn een groot deel van het totaal. bij relatief kleinere bestellingen, zeg USD 100-150, is het vaak voordeliger om iets meer in Nederland te betalen. Bij grote bestellingen is het aandeel transportkosten aanzienlijk kleiner en wordt het interessant.
- hoe zit het met garantie? Bij een andere leverancier kreeg ik keurig garantie, echter ik kon voor een 2e keer BTW en overige kosten betalen. Per saldo had ik het product dus beter in Nederland kunnen bestellen. (Hoefde het defecte product gelukkig niet terug te sturen op mijn kosten). Hoe OWC hun garantie afhandelt weet ik niet.

Voor mij blijft bestellen in de VS toch vaak een afweging tussen kosten en zekerheid.

Bestellen is net zo eenvoudig als in Nederland, je hebt alleen meestal wel een creditcard nodig, maar dan gaat de procedure vrijwel net zo als betalen met ideal.

Garantie heb je bij de verkoper, dus als je in de VS bestelt, dan is het volgens het Amerikaanse recht. Kan misschien wel beter zijn, maar om je recht te halen is nogal een gedoe. In dit geval raad in AppleCare aan, zodat je de verkoper uitschakelt en direct bij Apple wereldwijde garantie inkoopt.

Ik bestel altijd in de US of A. :thumbsup:

Ik ben niet de enige zie ik.... ;-) Voor mij telde zwaar dat een van de producten (Accelsior) niet in Nederland te koop is. Ik ben nog steeds uiterst tevreden met de bestelling. Ik weet nu al dat ik op een zeker moment in de komende 2 jaar een RAM bestelling bij OWC ga plaatsen voor 48 GB. Voorlopig gaat het nog aardig met 16, maar ik loop al regelmatig tegen de grens aan. Bij OWC is het een stuk goedkoper dan in Nederland en de kwaliteit schijnt goed te zijn. Verder is mijn Mac Pro zo wel klaar voor de komende 3 jaar denk ik.