Voor wie is de M1 iMac?

Naast dat Night hier al mooi uiteen heeft gezet wat de problemen zijn met de M1 iMac, vraag ik me ook nog af voor wie dit model nu het meest geschikt is.

Heel veel mensen die ik ken willen liever een Macbook of een Mac mini. De power users hebben liever een (i)Mac Pro.
Zelfs families willen hoogstwaarschijnlijk liever meerdere computers dan dat ze 1 duurdere kopen.

Aangezien ik zelf, als desktop gebruiker, 'm eigenlijk ook niet echt wil, vraag ik me af wie dit apparaat dan wel koopt.
Kennen jullie mensen die er al een besteld hebben?

Problemen met de M1 iMac?

Er wordt vooral veel over die kleurtjes gemiept.

Als je de kleuren niet mooi vindt, heb je inderdaad een probleem, maar ben je wellicht ook wel gewoon een saaie vent.

De M1 iMac heeft alles in zich om een groot succes te worden.

Ik ken inderdaad al mensen die er eentje besteld hebben.

1 like

Tendentieus stukje van de Redactie.

Denk dat Apple heel veel beter weet voor wie deze machine bedacht en geschikt is,‚Ķ Wat mij betreft voor mensen die de computer, thuis, in de woonkamer hebben staan. Die helemaal niet zo Powersavvy zijn en gewoon een ‚Äėmooie computer‚Äô op een vaste plek willen. Om te e-mailen, surfen, films te kijken, simpel documenten te maken. En met Keynote, Pages en Numbers lukt dat allemaal best.

Dan kun je zonder de klaagzang van het gebrek aan poorten, niet-verstelbaar scherm, witte schermranden en de pretentie dat je dat ontwerp missers noemt.

Er zijn heel veel dingen heel goed aan deze nieuwe iMac.

1 like

Door de komst van de iMac M1 en de iPad Pro met een M1 processor is er volgens mij een nieuwe situatie ontstaan. Mede gevoed door de hele coronapandemie.

Zelf heb ik een Macbook en ik werk nu al een jaar met de Macbook via een dock, eigenlijk als desktop PC. Daarvoor heb ik boxjes nodig voor de audio, wil ik een goede mic voor het bellen hebben, dus een Rode-NT aangeschaft en heb ik een losse webcam.

Het thuiswerken gaat in de toekomst ook blijven en dan is een iMac in alle opzichten veel makkelijker. Ik denk er dan ook over om mijn gehele setup te vervangen door de iMac M1. Dat zou inderdaad ook prima met een (goedkopere) Macmini kunnen, maar een voordeel van de iMac vind ik, dat ook mijn hele ‚Äėfysieke desktop‚Äô een stuk cleaner wordt. Geen boxjes meer, geen losse mic, geen losse webcam. De meerprijs van de iMac t.o.v. de mini is begrijpelijk met het scherm wat je ‚Äėerbij‚Äô krijgt. Dat is voor mij die prijs zeker waard.

Om dan op locatie te werken wil ik dan de iPad Pro gaan gebruiken. Ik ben nl. heel benieuwd wat de WWDC gaat brengen voor de iPad Pro met de M1 processor met thunderbolt. Hij kan als volwaardige macbook vervanger gaan dienen in mijn ogen.

Dus ja… Ik overweeg wel degelijk een iMac :smiley:

En ik vind de blauwe kleur GE-WEL-DIG (eigenlijk allemaal, maar ik zou dan een blauwe nemen :partying_face: ); :blush: :blush: :blush: :blush: :blush:

1 like

De meeste iMac’s hebben sinds de introductie een witte schermrand gehad… Helemaal eens met je!

Gebruik nu een iMac 2017. Ik overweeg om de 24" te kopen. Geheugen 16 GB en SSD 512 GB. Deze is voor mijn werk dan ruim voldoende.

Ik twijfel nog tussen 8gb en 16gb intern geheugen. De SSD van 256gb is meer dan voldoende. Ik heb een externe SSD van 1tb en die doet het prima voor erbij. Daarnaast de meeste foto’s in de cloud en bestanden op onedrive. Gaat prima.

Ik wacht braaf tot de M2 27/30" uit is. Dan gaat ook deze jongen over op Apple Silicon. Dan heeft deze iMac er alweer dik 10 jaar trouwe en storingsvrije dienst opzitten. Niet slecht, vind ik eigenlijk. Hoop dat de volgende net zo lang en zonder kopzorgen mee zal gaan.

Voor mij persoonlijk is het niet geschikt.
Als ik naar gebruiksvoorwerpen kijk, kijk ik vaak naar de functionaliteit. De iMac M1 biedt mij minder functionaliteit dan de 27" iMac 2019 die ik nu bezit.

Dat gaat om kleine zaken als dat ik mijn toetsenbord en muis niet aan kan sluiten tot het gegeven dat Microsoft Windows 10 niet vrijgegeven heeft voor ARM, waardoor ik er dus ook niet op kan gamen.

Ja, ik weet dat ik beter een PC én een iMac kan hebben of een Mac mini / PC / Beeldscherm combinatie, maar ik heb toendertijd gekozen voor dual-boot.
Het rare is dat als ik de M1 iMac configureer zoals ik nu de 2019 variant heb, ik heel duur uitkom - en ik er dan nog steeds niet op kan gamen, tenzij ik ‚Äėschik‚Äô voor Apple Arcade.

Blijkbaar zijn er dus mensen die ge√Įnteresseerd zijn in het apparaat, maar ik vind dat het nogal zijn beperkingen heeft. Dat houdt in dat ik deze variant niet ga halen. Gelukkig is mijn huidige iMac niet aan vervanging toe. Ik zal dus wachten op de M6 iMac of ik neem een Mac mini met een PC.
Ik zal de iMac dan alleen wel missen…

Zowel Parallels als VMware komen beiden met een prima werkende virtual machine, waarbinnen je Windows kan draaien. Is dat geen werkbaar alternatief voor jou?

Daarnaast is men ook druk doende om Windows en Linux native op de M1 te kunnen krijgen. Waarschijnlijk zal dat dan gaan werken in combinatie met een 3rd party boot manager. Ik heb echter geen idee wanneer dat 1) gaat lukken en 2) als dat al lukt, wanneer dat eventueel gaat uitkomen.

Als ik me niet vergis kun je in die VM’s alleen Windows voor ARM draaien en dat is geen complete Windows omgeving. Er is geen ondersteuning voor x86 drivers, dus niet alle hardware werkt en je kunt geen 64 bits (x64) programma’s draaien, alleen 32 bits x86 en programma’s die voor ARM zijn gecompileerd (32 & 64 bits).

Hier wat meer info daarover op de site van parallels: https://www.parallels.com/blogs/parallels-desktop-apple-silicon-mac/

Nee, ik wil kunnen gamen. Voor zover ik weet zijn er nog maar weinig games die ARM ondersteunen…

Da’s ook weer waar. Dan speel je dus kennelijk geen Final Fantasy of Grand Theft Auto :stuck_out_tongue:

Kun je die games al spelen op een M1 iMac? Zijn die games al ARM of vallen ze onder de Apple Arcade?

Ik wil heel graag kunnen gamen zonder te rebooten, geloof me.

https://www.youtube.com/watch?v=pVfQ9e1PhAY

(vanaf een minuutje of 7)