Voorbereidingen sollicitatie gesprek?

Hallo allemaal, dinsdag heb ik een sollicitatie gesprek en aangezien het een heletijd geleden is dat ik dat had, vroeg ik mij af of jullie nog tips hebben. 1.het is op de hogeschool, dus een driedelig grijs zal niet nodig zijn, maar wat wel? 2. moet je meteen over arbeidsvoorwaarden hebben, of is dat voor het tweede gesprek? 3. moet je een wao verleden kenbaar maken, omdat je dan subsidie voordeel hebt of ook later bespreken. 4. dingen die belangrijk zijn, maar die ik nu vergeten ben.

alvast bedankt!
daan.

1 denk dat de sfeer op een hoge school vrij informeel is, dus casual bevalt wellicht beter dan driedelig grijs

2
je kan wel informeren naar de bandbreedte van de salaris schaal, echte salarisafsrpaken maar ff bewaren voor een 2e gesprek

3
nee, zou ik niet doen…ze zoeken neem ik aan de juiste persoon voor de functie, niet de goedkoopste persoon voor de functie

4

• praat altijd over wat jij ZELF hebt gedaan qua arbeidsverleden
  • probeer van te voren altijd een beetje in te schatten wat de pijnpunten in je carriere zijn geweest en hoe je daar op kunt antwoorden (beruchte vraag: wat zijn je zwakke punten)

suc6

Goeie vraag. Er zijn duizenden tips te bedenken (waar je waarschijnlijk niks aan hebt). Ik ben zelf werkgever dus ik kan je wel vertellen wat ik waardeer tijdens een sollicitatie.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je jezelf blijft. Het heeft totaal geen zin om de boel te forceren. Want als je door dat geforceer de baan zou krijgen, pas je waarschijnlijk toch niet en daat wordt je ook niet gelukkiger van.
Verdiep je een beetje in de Hogeschool en wat ze precies doen. Niet om de blits te maken met je kennis, maar om mee te kunnen praten. Qua kleding zou ik inderdaad niet gaan voor jasje-dasje. Eerder een nette trui en broek (geen spijkerbroek) T’is tenslotte winter. Een jasje kan wel maar geen stropdas (=overkill)
Ga het gesprek in met het idee dat jij een oplossing bent voor kun probleem. Vraag gewoon wat je voor hun kunt betekenen. Laat enthousiasme zien, betrokkenheid probeer mee te denken enzovoorts, maar wees vooral geen betweter. Laat de ‘tegenspeler’ in zijn/haar waarde. Stel ook veel vragen (niet te moeilijke ;)) Het gesprek loop vaak veel gemakkelijker voor jou als hij/zij aan het woord is. Werk mee aan eventuele testen, ze zijn immers ook in jou belang. Je hebt overigens recht op inzage, wat je de mogelijkheid biedt om eventueel de uitslag toe te lichten.
Pas als het nagenoeg zeker is dat jullie bij elkaar passen, wordt het tijd om te gaan praten over centen/jou wao verleden enz… Dat is dus inderdaad meestal pas bij het tweede gesprek.

Als me nog iets te binnen schiet, dan hoor je het wel.

Succes en maak je vooral niet zenuwachtig.

1. Ik denk dat je beter een pak aan kunt hebben terwijl het eigenlijk niet helemaal nodig is, dan het niet aanhebben terwijl het eigenlijk toch beter wel had gekunt. Je kunt in ieder geval voor de PVDA-look gaan.

1. Alleen heel globaal. Een eerste gesprek is toch meer aftasten wat voor persoon je binnenhaalt.

2. Ik zou er niet direct over beginnen.

3. Verdiep je in de organisatie, maar onthoud wel dat in een sollicitatie hoofdzakelijk over jou gesproken zal worden. Het is natuurlijk leuk als je jou beeld van de organisatie kunt schetsen en hetzal een pre zijn als je laat zien dat je er tijd aan besteedt hebt, maar je zal echt niet worden afgerekend worden op ontbrekende detail kennis over een organisatie waar je niet werkt.

Als je wordt uitgenodigd betekent dat in principe dat men Opleiding en ervaringseisen voldoende vind. Men zal wel willen weten hoe je in de praktijk functioneert en hoe je jezelf verkoopt. Voorkom algemeenheden en wees concreet. Waarom kun je goed in teams functioneren? Het kunnen aangeven van je zwakke punten en de manier waarop je daar mee om kunt gaan en aan kunt werken in je functioneren lijkt mij een goede zaak. En het kunnen beantwoorden van de vraag “Wat is jouw kerncompetentie” moet ook wel accuraat over je lippen kunnen komen.

Dat zijn zaken waar ik zelf rekening mee zou houden.

NIETS voorbereiden en NERGENS aan denken werkt bij mij altijd. Al dat geforceerde gedoe over sollicitaties slaat nergens op. Wees jezelf. Als ze vragen wat je slechte punten zijn en jij vindt dat de neiging om kleine huisdieren te wurgen jouw zwakke punt is, zeg dat dan gewoon. Het heeft geen enkele zin om te neppen, te faken, "handig" te antwoorden etc.

Alleen “sollicitatie trainings bureau’s” maken je wijs dat je van alles moet doen en voorbereiden om maar aangenomen te worden. Terwijl je gewoon jezelf moet zijn.

[size=10:9e0dc6cd61]Ik heb ook eens sollicitatie les gehad tijdens mijn studie. “Het staat netjes en geinteresseerd om naar de jaarcijfers van het bedrijf te vragen” werd mij verteld. WAT!? De jaarcijfers kunnen mij niets schelen en ik ga niet voor de nep en voor de netheid zulke onzin uitkramen.[/size:9e0dc6cd61]

natuurlijk zal ik mezelf zijn, het is anders een ramp om tijdens het werk door de mand te vallen dat je anders bent dan tijdens het gesprek. ik zal morgen en maandag nog eens denken aan mijn zwakke en sterke punten, zodat ik de laatste goed naar voren kan laten komen. in ieder geval al bedankt voor de reacties, de keuze om niet in een pak te gaan was al gemaakt daar ik geen pak heb om aan te trekken. anders moet ik maandag nog de stad in om een mooi overhemd te kopen.

daan.

Succes morgen ! :)

thanx.

daan.

En?

ik ben een van de 5 kandidaten die uitgenodigd zijn voor het 1ste gesprek en donderdag krijg ik te horen of ik ook voor het 2de gesprek mag komen. dit is dan volgende week dinsdag al. ik hoop natuurlijk dat ik daarvoor in aanmerking kom. tijdens het gesprek had ik een paar keer dat ik dicht klapte, maar verder had ik het idee dat het goed ging.

daan.

helaas ik ben niet door naar de volgende ronde. ik had naar hun mening net te weinig applicatie kennis. volgende keer beter. daan.

Ach, jammer. Bedoel je 'applicatie kennis' in de zin van kennis van computerprogramma's? Waar solliciteerde je eigenlijk naar? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

wat denken jullie, volgende week mag ik op gesprek komen bij Greenpeace, maar mijn vraag betreft de kleding: casual of in pak?

[quote:0d55218683="KeKo"]wat denken jullie, volgende week mag ik op gesprek komen bij Greenpeace, maar mijn vraag betreft de kleding: casual of in pak?[/quote:0d55218683]

hangt van de functie af zou ik zeggen…

moet je dan verplicht geitenwollen sokken dragen...?? :? :P :evil:

Zolang het maar niets van zeehondenbont is. Ga lekker voor een casual pak, altijd goed.

functie mbt campagne-ontwikkeling/uitvoering mbt oceanen --> overbevissing, walvisjacht, kweekvis, duurzame visserij etc...

Watercampagnes? Dan een oliejas en daaronder iets van ongebleekte katoen. Als het gesprek de verkeerde kant op gaat, vraag je of je het even kunt onderbreken om de parkeermeter bij je Hummer bij te vullen. :evil:

... of dat je het gesprek een beetje kort wilt houden omdat je (natúúrlijk) nog met de trein terug moet.

Diederik Samsom (2e kamer PvdA) komt van zo'n plek bij Greenpeace. Als je hem ziet, heb je wel een beeld denk ik. Ik zou gaan voor een "enthousiast, betrokken en op de hoogte" indruk en niet m'n best doen om over te komen als een milieu-fanaat. Je moet voeling hebben met je publiek, natuurlijk. En als die fanatiek waren was greenpeace niet nodig.