voordelen dp

hallo macmensen

Ik wil binnenkort mijn eerste mac kopen. (hoera)
Nu kwam ik in mijn zoektochten naar tweedehands machines veel ‘dp’s’ tegen, en mijn vraag is nu, wat is dat nou eigenlijk, zo’n dp.

Ik weet natuurlijk wel dat met dp een dual processor bedoeld wordt, maar houdt dat in dat, bijvoorbeeld, in een g4/1250 dp twee processoren van 1250 zitten, of dat de beide processoren tezamen die 1250 Mhz leveren?

Ook heb ik vernomen dat alleen bepaalde applicaties gebruik maken van de extra mogelijkheden van de dp. Maar draait Mac OSX dan bijvoorbeeld ook sneller op een G4/1000 dp dan op een gewone g4/1000? En welke applicaties maken precies gebruik van de dp?

Dus eigenlijk wil ik weten: [u:613e068299]wat is nou de meerwaarde van een dp in vergelijking met een ‘gewone’ mac?[/u:613e068299]

Bedankt

Het is heel simpel.... Een [u[dual processor[/u] machine zitten 2 processoren in van de aangegeven snelheid. dus een G4 1000mhz dp is 2 maal 1 ghz.

met dual heb je gewoon 2 x 1.25 Ghz, dus per processor 1,25 Ghz. Nu in systeem 10 worden ze beiden gebruikt, zowel door veel applicaties als het systeem zelf. Als je bijvoorbeeld een 3d programma gebruikt dan zul je zien dat bij het renderen alles twee keer zo snel gaat. Bij een hoop programma's en handelingen heb je wel meer winst met twee processoren maar dan niet exact het dubbele.

Los daarvan is de vraag of je een dp wel nodig hebt. Tis ook weer bijna 2x zo duur... Als je voor het eerst aan de Mac gaat, zou je een simpelre/goedkopere kunnen overwegen....

Mijn dank voor de opheldering.

[quote:e020543c2b="stig"]hallo macmensen

Ik wil binnenkort mijn eerste mac kopen. (hoera)
Nu kwam ik in mijn zoektochten naar tweedehands machines veel ‘dp’s’ tegen, en mijn vraag is nu, wat is dat nou eigenlijk, zo’n dp.

Ik weet natuurlijk wel dat met dp een dual processor bedoeld wordt, maar houdt dat in dat, bijvoorbeeld, in een g4/1250 dp twee processoren van 1250 zitten, of dat de beide processoren tezamen die 1250 Mhz leveren?

Ook heb ik vernomen dat alleen bepaalde applicaties gebruik maken van de extra mogelijkheden van de dp. Maar draait Mac OSX dan bijvoorbeeld ook sneller op een G4/1000 dp dan op een gewone g4/1000? En welke applicaties maken precies gebruik van de dp?

Dus eigenlijk wil ik weten: [u:e020543c2b]wat is nou de meerwaarde van een dp in vergelijking met een ‘gewone’ mac?[/u:e020543c2b]

Bedankt[/quote:e020543c2b]

Hoi,ik heb een goeie 5 wkn geleden een G4,1.42 DP van iemand overgenomen,en dit is ook m,n 1rste mac,en vind t een heerlijke machine,geen minuut spijt van gehad…Hij loopt als een zonnetje :apple:

:wink:

ik heb er op mijn werk een, het geeft een beetje diesel effect vind ik.

Met opstarten maakt ie even een soort van bromgeluid,maar eenmaal opgestart maakt ie minder leven dan m,n athlonpc :apple:

Dus ik vind t wel meevallen… :slight_smile:

met diesel effect bedoel ik alleen eigenlijk de kracht van de machine, heb geen klachten eigenlijk, vind het fijn werken :D

Ooooooo,ik dacht dat je dat geluid van opstarten bedoelde.... 8)

Nou,het is zkr fijn werken met mac,ik ben er ook heel blij mee :smiley:

:apple: :wink:

[quote:15167f2876="was frans"]met diesel effect bedoel ik alleen eigenlijk de kracht van de machine, heb geen klachten eigenlijk, vind het fijn werken :D[/quote:15167f2876]

Een dp heeft meer koppel zou je kunnen zeggen :wink:

De tweedehands dp’s zijn idd meestal wel wat duurder, maar dat is het wel waard lijkt me.

Moet zeggen dat ik de dual processor macjes erg prettig vind werken Zit nu achter een dual 2,7 G5, werkt echt fantastisch. Voordeel is dat zo'n computer meerdere berekeningen tegelijk kan verwerken, waardoor zo'n dual computer bijna twee keer zo snel is als z'n single broertje.