voorkeuren applications-window

Weet iemand hoe het kan komen dat als ik een window open met applicaties, iedere keer die vervelende "icoon-view" wordt gekozen ? Ik wil die "kolom-view". Dus: als ik in de finder op apple-shift-A druk opent er een window met apps. Maar iedere keer weer krijg ik die plaatjes kriskras door elkaar staan. Hier en daar kun je kiezen voor "show as column-view" maar helaas lijkt niets te werken voor de apps-folder.

Weergave-voorkeuren in de finder al bekeken????

Dank voor je reactie. Ik heb in finder/prefs/general "open new windows in column view" aangevinkt. Als ik de app-folder selecteer kan ik ook nog naar View/Show view-options, maar daar staat nix over de column view. Show preview-column lijkt er nog het meeste op, maar dat staat ook al aan. Verschillende prefs heb ik al eens weggegooid, maar het helpt niet. Weet iemand misschien zeker welke file ik moet hebben ?

Heb je ook Finder->Weergave->Weergaveopties bekeken? Daar kun je eea instellen. Voor Symboolweergave, Kolomweergave en Lijstweergave. Ook handig: vink aan 'Alle vensters'.

Hmm, zo kan je wel instellen welke informatie er onder het icoontje moet komen te staan en hoe ze op het scherm gerangschikt worden maar helaas kan je daarmee niet instellen dat ieder venster in de kolom weergaven wordt getoond.

[quote:c08fe3b429="FreekMac"]Heb je ook Finder->Weergave->Weergaveopties bekeken? Daar kun je eea instellen. Voor Symboolweergave, Kolomweergave en Lijstweergave. Ook handig: vink aan 'Alle vensters'.[/quote:c08fe3b429]

Dat lijkt hier wel op :wink: : [quote:c08fe3b429=“Aqua1”]…Als ik de app-folder selecteer kan ik ook nog naar View/Show view-options, maar daar staat nix over de column view…[/quote:c08fe3b429]

En bij mij ook al geen “geldt voor alle vensters” overigens. :frowning:

Ik heb even zitten googlen en het is niet rechtstreeks in Finder in te stellen. Echter wel in de plist. Als volgt: Zoek het bestand com.apple.finder.plist. Het staat in /Gebruikers/je gebruikers naam/Bibiotheek/Preferences. Open dit bestand met de "Property list editor" Als je op Root klikt dan staat daar de optie AlwaysOpenWindowInColumnView onder. Zet de Value op "Yes" en sla het bestand op. Nu moet je de Finder opnieuw opstarten door "Forceer stop" te kiezen en Finder af te sluiten. Succes

ik heb wel gemerkt dat als je een venster op verschillende manieren opent (bijv. appeltje n / klik op harde schijf / klik op map in dock / klik op icoonfinder in dock) hij bij alle 4 verschillend kan openen.

Maar als je elke mogelijheid 1 keer doet, hem weergeeft zoals je wilt en dan meteen sluit, dan zal de volgende keer dat als je op dié manier een venster opent, de weergave zijn zoals je hem toen sloot.

bij mij dat is, dus.

[quote:446f0543ac="Rudi Mentair"]... Maar als je elke mogelijheid 1 keer doet, hem weergeeft zoals je wilt en dan meteen sluit, dan zal de volgende keer dat als je op dié manier een venster opent, de weergave zijn zoals je hem toen sloot.

bij mij dat is, dus.[/quote:446f0543ac]

Bij mij niet… :frowning:

@ Frank121: waar staat de “Property list editor” ? spotlight en een finderwindow kunnen hem allebei niet vinden. Het klinkt alsof dat mijn probleem kan oplossen namelijk.

@Rudi Mentair. Klopt, maar dan moet je wel elk scherm in de Kolom weergave zetten. Met bovenstaande manier wordt elke keer dat de de Finder opent automatisch de kolomweergave gekozen.

Even Kijken. Als het goed is moet je daarvoor "Xcode Tools". installeren. Deze staat op de Mac OS X cd.

Is dat hetzelfde als X11 ? Dat heb ik namelijk wel, maar dan heb ik nog wat hulp nodig...

Nee, X11 is een is een windows omgeving waarmee het mogelijk is UNIX (Linux) applicaties te draaien onder OSX . Deze applicaties zij wel eens waar gecompileerd voor OSX maar niet geschreven om gebruik te maken van de grafische OSX omgeving. Xcode Tools worden gebruikt als je zelf en programma wilt gaan schrijven. In mijn geval was de map Xcode Tools niet direct zichtbaar na het plaatsen van de Install Disk (1). Hiervoor moest ik een heel stuk naar beneden scrollen. Misschien hetzelfde probleem?

Ik heb het nog even voor je geinstalleerd. De Propety List editor is na installatie te vinden in /Developer/Applications/Utilities.

Hee top ! Als ik weer thuis ben ga ik het proberen. Eerst de dvd even zoeken alleen... :?

Hm. Precies gedaan wat je beschreef. De waarde was al "Yes", maar toch maar nog een keer gesaved, finder gerestart.... Nope... Nog steeds die vervelende plaatjes en geen column-view. Wat nu ?

Sorry, ik ben bang dat ik het dan ook niet meer weet. Ik heb het voor de zekerheid nog eens uitgeprobeerd en iedere keer als ik op het finder symbool klik wordt deze keurig in de kolom weergave geopend en als je dan op appeltje-shift-A drukt komen de applicaties keurig in de kolom weergave te staan. Even voor de duidelijkheid. Ik zag dat het alleen werkt als je op het finder symbool klikt. Open je de finder door op een willekeurige map te klikken dan start de finder weer in symbool weergave op. Echter nadat je op appeltje-shift-A gedrukt hebt komen de applicaties weer keurig in de kolom weergave te staan. Iemand nog een idee?

Open een nieuw venster in Finder, Zet het ik kolomweergave of lijstweergave of icoonweergave, Pas eventueel de venstergrootte aan, [b:a58bbe87e1]Doe verder niets in dit venster,[/b:a58bbe87e1] Sluit het venster. Volgende keren opent een Findervenster in de laatst gekozen weergave.

[quote:a8c5bcf829="michelvdb"]Open een nieuw venster in Finder, Zet het ik kolomweergave of lijstweergave of icoonweergave, Pas eventueel de venstergrootte aan, [b:a8c5bcf829]Doe verder niets in dit venster,[/b:a8c5bcf829] Sluit het venster. Volgende keren opent een Findervenster in de laatst gekozen weergave.[/quote:a8c5bcf829]

Nee, dat is het juist. Dat zou ik ook denken, maar zo gaat het niet bij mij. :frowning: Wel overigens als je in de dock op de finder klikt. Dan komt er wel een column-view-window. Maar het is juist handig om de shortcut te gebruiken. Niet dat ik toch weer eerst moet muizen. Dan kan ik ook wel linksboven in het window op “kolom” klikken.
Wat een maffe error he ?

Nu is het inmiddels wel goed zolang ik niet uitlog. Het lijkt wel of iedere keer na uit-en inloggen die prefs weg zijn.

Shift+Command+A geeft mij onderstaand venster. [img:ae36b8667c]http://img85.imageshack.us/img85/2088/afbeelding18ij.png[/img:ae36b8667c]

Tijd om de volumebevoegdheden te herstellen?