Voorvertoning onwerkbaar traag

G4 dual 1Ghz, 2Gb RAM én op Powerbook Titanium-867 met 768Mb RAM OS 10.4.2 (en alle voorgaande versies van Tiger).

Wanneer ik een beeldbestand aanklik (.tif, .psd) wordt de voorvertoning heel erg traaaaaag uitgerekend en pas na enige tijd zichtbaar.
Dit is afhankelijk van de bestandsgrootte en de snelheid van de schijf of CD-ROM-reader.

Bij een photoshop-bestand van 300Mb op een CD-ROM duurt dat zo’n veertig(!) seconden of langer.
Bij een gemiddelde foto van 96Mb van een digitale camera op de interne schijf duurt het altijd nog zo’n zes seconden…
Wanneer ik een bestand in de trash wil slepen krijg ik dan ook een melding dat het bestand “in gebruik is”. Pas als de thumbnail gereed en zichtbaar is kan ik 'm pas weggooien! Ik wordt er gek van!

Als ik dezelfde mac opstart van Panter of Jaguar werkt alles normaal en is er een voorvertoning in een fractie van een seconde, onafhankelijk van de bestandsgrootte.

Bij navraag bij één collega (de rest zit nog veilig op Panther) blijk hij hetzelfde probleem te hebben…

Herstel volumebevoegdheden, Diskwarrior, nieuwe Combo-update, niets helpt.

Ik wacht uiteraard even om Tiger op de rest van mijn Mac’s in de studio te installeren, want voor een fotograaf is dit onwerkbaar.

Wie heeft een oplossing of heeft hetzelfde probleem?

John Tromp
Studio Tromp

Heb je het al eens in een andere gebruiker geprobeerd?

Djay,

Bedankt voor je reactie
Zojuist even als root ingelogd, maakt niets uit

Vreemd, want juist in Jaguar was de voorvertoning extreem traag, wat met Panther stevig werd verbeterd. Een GIF-je van 8MB doet er 4 à 5 seconden over om zichtbaar te zijn.

[edit] Ik dacht in de eerste instantie dat het ging om Voorvertoning (.app), maar het lijkt om de voorvertoning in de Finder te gaan. Correct Studio?

Tjah ik moet zeggen dat als ik een illustrator file van 80 mb open het ook even duurt voordat ik em zie, zeker 5 seconden....

Heb het ook even gedaan met een foto van 120MB (TIF) direct vanaf de interne harde schijf (PM G5 Dual 1.8 - 2GB geheugen, OS 10.4.2). Doet er ± 3 seconden over. Redelijk normaal lijkt me. Kan me bijna niet voorstellen dat het, zoals in het voorbeeld, onder Panther sneller ging. Helemaal niet als het bestand van 300MB eerst van cd gekrabbeld moet worden

>>Heb het ook even gedaan met een foto van 120MB (TIF) direct vanaf de interne harde schijf (PM G5 Dual 1.8 - 2GB geheugen, OS 10.4.2). Doet er ± 3 seconden over. Redelijk normaal lijkt me. Kan me bijna niet voorstellen dat het, zoals in het voorbeeld, onder Panther sneller ging. Helemaal niet als het bestand van 300MB eerst van cd gekrabbeld moet worden<<

Klopt wel naar mijn ervaringen: de interne schijf van de G5 is sneller dan die van de G4.
3 seconden is veel te lang, je moet toch snel kunnen scrollen in de finder? Altijd zo geweest.
Probeer maar met Panther, ook bij grote bestanden van meer dan 400MB zie je de voorvertoning in een fractie van een seconde!

Kennelijk wordt die bij Tiger op een andere manier bijelkaar geharkt dan voorheen, geen idee.

John

Ooops, ik dacht dat je het erover had om de foto's in het programma Voorvertoning te bekijken. Je bedoelt dus waarschijnlijk de weergave van de icoontjes in een Findervenster. Als dat zo is, die staan er bij mij normaal gesproken gewoon direct. Vanaf HD of cd maakt niet uit. Dvd duurt iets langer voordat een Findervenster is ingelezen. Lijkt me dan dus geen specifiek Tigerprobleem.

[quote:f92e28abd4="FreekMac"]Ooops, ik dacht dat je het erover had om de foto's in het programma Voorvertoning te bekijken.[/quote:f92e28abd4] Moi aussi! :o (Zie mijn posting hierboven) Zo zie je: duidelijk omschrijven van een probleem voorkomt onnodig ge-post!

>>ie staan er bij mij normaal gesproken gewoon direct. Vanaf HD of cd maakt niet uit. Dvd duurt iets langer voordat een Findervenster is ingelezen. Lijkt me dan dus geen specifiek Tigerprobleem. _________________<<

Dat geeft wel weer hoop!
Alleen, waar zit dan het probleem bij mij en andere gebruikers?

John

[quote:915f0441f7="Studio"]Herstel volumebevoegdheden, Diskwarrior, nieuwe Combo-update, niets helpt.[/quote:915f0441f7]Gelet op wat je allemaal aan gedaan hebt, heb ik even geen idee...

offtopic: Uit pure fotografische en collegiale interesse, heb je (behalve bij Yimagenet) een homepage om je fotografie te bekijken?

Sorry voor de verwarring.

Ik gebruik het programma “voorvertoning” zelden, niet gedacht aan enige verwarring.
Ik bedoel dus inderdaad de voorvertoning in de finder.
Die blijkt bij mij nu afhankelijk van de bestandsgrootte en niet zoals vroeger vrijwel direct.

Ook met “cmd-o” vanuit photoshop heb ik hetzelfde probleem omdat ook op dat moment de thumbnail door de finder wordt gegenereerd.

John

Heb je wel een clean install van Tiger gedaan? Voldoende vrije schijfruimte? Ik zoek gewoon een beetje naar mogelijke systeemvertragende oorzaken hè.

>>offtopic: Uit pure fotografische en collegiale interesse, heb je (behalve bij Yimagenet) een homepage om je fotografie te bekijken?<<

Ben ik mee bezig… nooit behoefte aan gehad, komt snel verandering in!
Beetje vreemd voor een digitaal fotograaf van het eerste uur, ik weet het…

John

Ook begonnen met de Leaf DCB model baksteen inclusief discowiel?

Off topic: Studio, het is een stuk duidelijker als je de 'Citeer' knop rechtsboven elk berichtje gebruikt als je wilt citeren; kun je in het citeerveld de tekst wissen tot je de tekst overhoud waarop je wilt reageren. :wink:

[quote:4639723ebb="Oppie"]Off topic: Studio, het is een stuk duidelijker als je de 'Citeer' knop rechtsboven elk berichtje gebruikt als je wilt citeren; kun je in het citeerveld de tekst wissen tot je de tekst overhoud waarop je wilt reageren. :wink:[/quote:4639723ebb]

Bedankt, dat moest ik nog even ontdekken!

Goed man!!! :P

Nog maar eens posten, want ik heb nog geen Mac met Tiger gezien die dit verschijnsel niet vertoond!

Ik heb nu op een portable harddisk Tiger geïnstalleerd met meteen daarna de combo-update.
Geen programma’s en instellingen overgenomen, gewoon een schone maagdelijke installatie!

Op iedere Mac waarmee ik met deze Tiger opstart (G4 dual 1.25GHz, G4 dual 1GHz, G4 867MHz, G4 Titanium powerbook etc etc) heb ik hetzelfde probleem.

Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om het programma “voorvertoning” maar om de “thumbnail-voorvertoning” van de finder!

Wanneer ik een lijstweergave heb met foto-bestanden (tif, psd) zou ik zodra ik er eentje aanklik, vrijwel onmiddelijk een thumbnail moeten zien! Altijd zo geweest, met Jaguar, Panther en Classic.
Maar nu met Tger gaat de finder kennelijk zelf een thumbnail renderen vanuit dat bestand.
Bij grote bestanden duurt dat dan krankzinnig lang.

Wil iemand dat svp nog een uitproberen met een serieus bestand van 400Mb ofzo?
Dus geen kabouterplaatjes van 30Mb, want met een snelle schijf op een G5 zie je 'm dan ook heel snel, dus dan LIJKT alles normaal.
Wanneer ik nu over een netwerk een 500Mb Photoshop bestand aanklikt dan duurt het langer dan een minuut. Wanneer ik het bestand dan wil trashen kan dat niet, omdat het bestand “in gebruik is”.

Omdat dit probleem zich voordoet bij een nieuwe schone installatie op iedere Mac die ik heb, kan ik me onmogelijk voorstellen dat ik de enige zou zijn met dit probleem.
Ik geloof eerder dat de meeste Tiger gebruikers met relatief kleine foto-bestanden van minder dan 50Mb werken vanaf de interne schijf, waardoor het nog niet zo opvalt.

Na opstarten van 10.3.9 of lager met dezelfde Mac, zelfde netwerk en dezelfde bestanden werkt alles weel weer snel. ook met grote 800Mb Photoshop-bestanden heb je dat meteen een thumbnail-voorvertoning… snel zoals het altijd is geweest!

Ik ga wanneer ik even tijd heb naar een Mac-winkel met een CD met beelden om daar ook nog even te testen. Ik geloof niet dat het daar anders zal zijn.

John

[quote:c60a185ec8=“Studio”]G4 dual 1Ghz, 2Gb RAM én op Powerbook Titanium-867 met 768Mb RAM
OS 10.4.2 (en alle voorgaande versies van Tiger).

Wanneer ik een beeldbestand aanklik (.tif, .psd) wordt de voorvertoning heel erg traaaaaag uitgerekend en pas na enige tijd zichtbaar.
Dit is afhankelijk van de bestandsgrootte en de snelheid van de schijf of CD-ROM-reader.

Bij een photoshop-bestand van 300Mb op een CD-ROM duurt dat zo’n veertig(!) seconden of langer.
Bij een gemiddelde foto van 96Mb van een digitale camera op de interne schijf duurt het altijd nog zo’n zes seconden…
Wanneer ik een bestand in de trash wil slepen krijg ik dan ook een melding dat het bestand “in gebruik is”. Pas als de thumbnail gereed en zichtbaar is kan ik 'm pas weggooien! Ik wordt er gek van!

Als ik dezelfde mac opstart van Panter of Jaguar werkt alles normaal en is er een voorvertoning in een fractie van een seconde, onafhankelijk van de bestandsgrootte.

Bij navraag bij één collega (de rest zit nog veilig op Panther) blijk hij hetzelfde probleem te hebben…

Herstel volumebevoegdheden, Diskwarrior, nieuwe Combo-update, niets helpt.

Ik wacht uiteraard even om Tiger op de rest van mijn Mac’s in de studio te installeren, want voor een fotograaf is dit onwerkbaar.

Wie heeft een oplossing of heeft hetzelfde probleem?

John Tromp
Studio Tromp[/quote:c60a185ec8]

Vanmiddag bij MacHouse in Rotterdam even een testje gedaan op een G5-dual 2,4Ghz: exact dezelfde problemen, niet acceptabel.

Een collega heeft zojuist een MacMini nieuw uit de doos: ook hetzelfde probleem.

Hoe is het mogelijk dat kennelijk niemand dat in de gaten heeft? Ze stonden daar bij MacHouse te kijken alsof ze water zagen branden.
Gebruikt de rest van de wereld alleen kabouter-jpeg-bestandjes zodat het niet opvalt? Ik sta echt voor een raadsel, ik heb nu zo’n tien verschillende Mac’s met Tiger gezien en geen enkele werkte met een normale directe thumbnail-voorvertoning.

Zelfs mijn traagste G4-350Mhz met 10.3.9 die ik nog even aan heb gesloten geeft voorvertoning-thumbnails in de finder in een fractie van een seconde van files van >400 MB. No problemo.
Bij een Dual G5 van MacHouse duurde het meer dan dertig seconden bij een bestand van 250MB…
Dit slaat echt nergens op, ik zal terug moeten naar 10.3.9 tot iemand met een oplossing komt.

John