Voorvertoning = preview

Na de installatie van tiger heb ik een vreemd probleem: Voorvertoning heet nu preview en is zijn icoon kwijt, pdf's openen nu in colorsync-hulpprogramma. Als ik een andere account aanmaak dan is alles weer zoals het hoort. Permissies herstellen maakt niets uit en het wissen van diverse preferences ook niet. Een schone installatie helpt ook niet. Wie weet wat ik hieraan kan doen, of welk preference bestand ik misschien over het hoofd heb gezien?

Je kunt ook veel beter alles ineens in het Engels instellen. Systemen lopen in de orinele taal altijd "smooth". Draai al bijna 20 jaar met de US-systemen en veel van de hier vermelde problemen gaan mooi aan m'n neus voorbij.

[quote:fd1528278b="Turbanus"]Je kunt ook veel beter alles ineens in het Engels instellen. Systemen lopen in de orinele taal altijd "smooth". Draai al bijna 20 jaar met de US-systemen en veel van de hier vermelde problemen gaan mooi aan m'n neus voorbij.[/quote:fd1528278b]

Idd wijze woorden :wink: :innocent:
Ben ook nog nooit dit soort problemen tegen gekomen, altijd engelse OSX en altijd clean install bij nieuwe systeemsoftware

loopt inderdaad wel smooth in het Engels, ik heb zaterdag de taal van men powerbookje van nederlands naar engels gezet en het werkt wel plezieriger. Nu alleen nog eens qwerty leren typen zodat ik een qwerty toetsenbord in men laptop kan steken. Ben ik niet gebonden om hier in België men computer te kopen.

Niels

[cynisch]Turbanus en Boskabouter, Mcsharky, hartelijk bedankt voor jullie tips en hulp! Errug constructieve antwoorden op macosx.nl (met de nadruk op .nl) [/cynisch]

Maar goed, het antwoord heb ik gevonden via een ander (engelstalig) forum: De Launch services database was corrupt en applejack was de reddende engel. Een engels sprekende reddende engel, dat wel.

[quote:164e71e99b="buurman"][cynisch]Turbanus en Boskabouter, Mcsharky, hartelijk bedankt voor jullie tips en hulp! Errug constructieve antwoorden op macosx.nl (met de nadruk op .nl) [/cynisch]

Maar goed, het antwoord heb ik gevonden via een ander (engelstalig) forum: De Launch services database was corrupt en applejack was de reddende engel. Een engels sprekende reddende engel, dat wel.[/quote:164e71e99b]
[nog cynischer]Laten we hopen dat je dan nu geen problemen meer krijgt![nog cynischer]

[quote:549524ba94] [nog cynischer]Laten we hopen dat je dan nu geen problemen meer krijgt![nog cynischer] [/quote:549524ba94] Hoezo?

Omdat je ons "cynisch" bedankt voor de aanbeveling om dit soort problemen te voorkomen, door een US-systeem te draaien. Als je er aan gewend bent wil je niet anders meer. Het sluit ook veel beter aan op het hele internetgebeuren. Bovendien is een deel van de Apple-programma's alleen maar in die taal beschikbaar.

Sorry Buurman,

Maar ikben het met de rest eens… ze gaven gewoon ‘hun’ oplossing aan.
Als dat jou niet helpt, dan is dat jammer… ze hebben je niet afgekraakt toch?

In plaats daarvan, zou je de oplossing anders niet willen posten, zodat je
de rest van hun “ongelijk” kan tonen?

Mvg,
Joram

Mijn systemen draaien in het engels en het nederlands, deze vraag was voor iemand die niet of nauwelijks engels spreekt en waarvoor ik een nederlands os geïnstalleerd heb. Deze bug is reproduceerbaar in mijn eigen engelse os en daarvan heb ik zojuist een bugreport gemaakt voor Apple. Een engels os is dus niet de oplossing voor dit probleem, ik zou ook geen enkel voorbeeld weten waarin een nederlands os wél de oorzaak is van problemen.

Edit voor Joram: De oplossing van het probleem geef ik boven ook aan: De Launch services database was corrupt, applejack (het programma) maakte een einde aan het probleem.

Je geeft wel aan wat er mis was, maar niet wat we dan met dat "Launch services database" moeten doen ;)

Moest je die weggooien dan ofzo? :o

[quote:771a122b54="buurman"][quote:771a122b54] [nog cynischer]Laten we hopen dat je dan nu geen problemen meer krijgt![nog cynischer] [/quote:771a122b54] Hoezo?[/quote:771a122b54] Problemen zijn nooit leuk ;)

Antwoord aan Joram: Zoals hierboven beschreven: Applejack draaien en het probleem is weg. http://applejack.sourceforge.net/

Ik ben het met Buurman eens. Wat heb je nou als je een probleem heb aan een antwoord als dit: "ik heb dit en doe dat en heb nooit een probleem, dus jij moet ook dit hebben en dat doen". Da's toch geen oplossing van iemands probleem?! Het is niet onwaar, maar het is ook geen antwoord.

Net zoals je iemand met een Safari probleem vertelt dat IE of FireFox nooit dat probleem heeft, dus gebruik die maar… :innocent:

Typisch niet ... er wordt duidelijk aangegeven dat hij werkt met een nederlands systeem. Daarvoor moet dus een oplossing worden aangedragen. Het overstappen op een andere taal is niet het probleem oplossen, maar vermijden.

Applejack heeft een hoge feedback, dus het progje zal best veel probleempjes oplossen. Maar het misverstand zit 'm in het feit dat ik heb proberen aan te geven dat een VS-systeem veel stabieler draait als een NL-systeem. Als ik zou gaan verklaren waarom dat is, sla ik een flater omdat ik niet de kennis heb om alle details en oorzaken te ontrafelen, maar ik stel dit gewoon na bijna 20 jaar gebruikservaring. Ik kreeg tussendoor eens eens NL-versie van OS-8.5 op een Performa en ik heb die na een paar maanden speciaal omgewisseld en een nieuw VS-systeem ge-installeerd omdat allerlei zaken met printen e.d. niet bepaald lekker liepen. In het begin op de Apple IIc kon je trouwens niet anders en was er alleen maar engelstalig beschikbaar.

Ik ben het ook met Buurman eens. De vraag was: [i:b55ecd830d]gegeven dat [/i:b55ecd830d] ik een nederland OS draai, hoe moet ik dan probleem X oplossen. Het heeft dan geen zin om als antwoord te geven: je moet een engels OS draaien.

Ter vergelijking: als blijkt dat je tijdens een college Engels moeite hebt met het de correcte uitspraak van het woord ‘route’, dan heeft het toch ook geen zin als de docent zegt “dan moet je maar Duits gaan studeren”.

Tip: eerst nadenken, dan posten.

Jij kunt dus ook kolen gaan steken! Wij kunnen nu achteraf ook wel gaan schrijven dat het een overbodige vraag was en dat Buurman dus eerst zelf beter uit z'n doppen had moeten kijken voordat hij dit ging posten! We zijn hier voor het gemak en voor de gezellgheid en we "proberen" problemen van gebruikers op te lossen. Het is al heel fijn als iedereen die uiteindelijk ook een probleem heeft opgelost, dat hij de moeite neemt om daarover duidelijke informatie te geven, zodat dezelfde vraag niet meer hoeft te worden gesteld.

[quote:96a81a1568="Turbanus"]We zijn hier voor het gemak en voor de gezellgheid en we "proberen" problemen van gebruikers op te lossen. [/quote:96a81a1568]

Zo “gezellig” vind ik dit antwoord anders niet.

In ieder geval, ik wilde alleen maar zeggen dat niet elk antwoord automatisch een goed antwoord is. :smiley: