VPC voor schoolwerk?

ik weet het, dus eerst veel topics nageplozen over het VPC onderwerp. De algemene teneur is dat het stroperig traag is. Maar de meningen verschillen over gedrag bij de toegepaste applicaties. De vraag is dus deze: heeft iemand ervaring met het draaien van software meegeleverd met middelbare schoolboeken op b.v. een iBookje 1000 GHz onder VPC. Dit zijn over het algemeen kleine programma's... moet dus wel te doen zijn. Of dan toch maar, ten einde raad, voor de kids een 'echte' pc kopen (lesmateriaal wordt dus nooit voor een mac ontwikkeld).

Ik vind het traag, ik heb een PB 1.5 Ghz met 1,25GB intern en zelfs internet explorer is niet snel te noemen, weinig snappyniss (hij emuleert een trio/64 meen ik)

Niks om dagelijks mee te werken (mijn mening…)

Voor de prijs van VPC ($129,-) heb je makkelijk een tweedehands PIII, inclusief monitor, muis, toetsenbord en zelfs een Windows98 licentie. Ik heb er hier eentje gehaald: www.alhs.nl (zit in Leeuwarden)

Ik gebruik een PIII-800 als linux-bakje. Bevalt uitstekend.

maar dan heb je nog zo'n bakbeest erbij.

[quote:0fbeb3a449="Draftsman"]ik weet het, dus eerst veel topics nageplozen over het VPC onderwerp. De algemene teneur is dat het stroperig traag is. Maar de meningen verschillen over gedrag bij de toegepaste applicaties. De vraag is dus deze: heeft iemand ervaring met het draaien van software meegeleverd met middelbare schoolboeken op b.v. een iBookje 1000 GHz onder VPC. Dit zijn over het algemeen kleine programma's... moet dus wel te doen zijn. Of dan toch maar, ten einde raad, voor de kids een 'echte' pc kopen (lesmateriaal wordt dus nooit voor een mac ontwikkeld).[/quote:0fbeb3a449]

sommige van deze programma’s zijn in html gemaakt en kan je dus draaien in safari of als dat niet werkt internet explorer

het werkt wel.... Wat soepel werkt via vpc is windows 98. Kun je je apps daarop draaien van school, dan zou ik niet windows xp erop zetten. Heb hier een dual g4 en xp loopt daarop traag erg traag. Windows 95 & 98 lopen eigenlijk vrij lekker!

Kun je uit de voeten met een oudere versie van windows (en neem je zo nu en dan een blue screen voor lief), dan werkt het best goed op je ibook. Belangrijk is ook geheugen in je ibook.
Voordeel van windows 98 dat je relatief weinig geheugen aan de vpc hoeft toe te dienen.

kort samengevat :
Xp draaait traaaaaaaag
95 & 98 draaien goed.

De geschiedenis en aardrijkskunde cd's draaien redelijk onder windows 98 (met VPC op iBook G4/1,2). Met XP vraagt het wel heel veel geduld... De andere kant van het verhaal is dat ze thuis zelden (lees: eigenlijk nooit) de cd's gebruiken en die ene keer dat ze dat dan wel wil, neemt ze genoegen met een wat minder hoge snelheid van VPC. (ze zou zelfs nog de pc van de buurvrouw kunnen gebruiken).

Om terug te komen op je vraag: Kijk het even aan of ze thuis echt mee aan het werk moeten voordat je een (virtueele-)pc gaat aanschaffen.

Windows 2000 werkt ook best aardig maar een snelheidswonder zal VPC wel nooit worden.

Kans is ook wel aanwezig dat ik VPC nodig zal hebben voor school (Exact) en dat zal waarschijnlijk Win2k worden.