VPC & Windows 98 SE; take II

Vervolg op de oproep eerder deze avond. Met dank alvast voor de grote hulpvaardigheid, maar Windows 98 SE wil nog steeds niet op internet. Alle settings (built-in Ethernet; Shared Networking e.d. staan goed). Windows Explorer surft gewoon niet. Uitzondering: www.adobe.nl die komt binnen als een trein!! Is er iemand die dit snapt????

Ondertussen heeft Windoes Tiger al onderuit gehaald en heb ik al diverse fijne blauwe schermen mogen aanschouwen. I hate windows!

[quote:1c3ccc67a6]Uitzondering: www.adobe.nl die komt binnen als een trein!![/quote:1c3ccc67a6] Dan heb je dus een werkende verbinding, welke internet explorer versie gebruik je?, misschien updaten?

versie 6 sp 1 dus de laatste! Ik kan bijv dus ook windowsupdate niet bereiken. En waarom Adobe wel???

je hebt nu dus windows 98se. Die is zo lek als een mandje. Al gedacht aan een firewall, virusscanner, laatste updates, e.d.

Anders zit je nu met een onbeveiligde PC op internet en das niet echt slim. Je bent besmet binnen een paar minuten. Spyware enzo kan voor dit soort problemen zorgen namelijk…

[quote:13cd1cfe48="Gatekeeper"]versie 6 sp 1 dus de laatste! Ik kan bijv dus ook windowsupdate niet bereiken. En waarom Adobe wel???[/quote:13cd1cfe48]

:o :sealed: is dit de enige?? google.nl? Ik snap er ook geen fuck van.

jaha... google doet ie ook...maar alleen tekst...geen afbeeldingen....

Zo, daar zijn we weer! Na alles wat ik nu gelezen heb, zou ik er zo genoeg van hebben, dat de enige oplossing volgens mij zou zijn : opnieuw installeren! Je bent er nu al een uur of 5 mee bezig,

jaja dat heb ik dus al gedaan.. om weer exact bij hetzelfde probleem terug te komen. Volgens mij zit het in een netwerkinstelling van Win 98 maar daar weet ik te weinig van. Ondertussen ben ik het inderdaad aardig zat ja...

Het is niet lullig bedoeld hoor, want zelf ben ik ook geen genie op de computer, maar zou het aan jezelf kunnen liggen? Ik bedoel, het kan best zijn dat je ergens verkeerde commando's of opties invult bij het installeren.Vandaar dat ik de vorige keer zei "zorgvuldig" installeren, zoals bij het invullen van een serienummer. De meeste fouten en onvolkomenheden worden meestal veroorzaakt door stommiteiten.Met deze preek sluit ik de dag ook maar af. Ik weet het ook niet meer!

Mijn ervaring met Windows 98 is dat het met internet en netwerken gewoon niet zo lekker werkt. Windows NT 3.51, Windows NT4.0, Windows 2000 en XP zijn daarin veel beter. Bij windows 98 moet je ook elke keer opnieuw opstarten als je iets aan de netwerk instellingen veranderd hebt.

Het eerste waar je op moet letten bij internetwerk problemen is of je een goed IP adres krijgt toegewezen.
In windows 2000 zie je dat het snelste door in een Dos window het commando ipconfig te geven.

Nu herinner ik me dat daar in windows 98 ook een truukje voor is, maar het is dacht ik niet hetzelfde. Ik meen dat je bij “run…” “winipcfg.exe” moest ingeven als commando, en dan startte een grafisch programma waarin je ook het IP adres kunt aflezen (eigenlijk mooier dus als in windows 2000)

Wat is een goed IP adres?
Bijna alles!.
Maar : 0.0.0.0 is niet goed.
En alles wat begint met 169.x…x.x is ook niet goed. Want dat is een adres in de geboorteplaats van windows 98, en dat is niet de bedoeling.
192.168.x.x is ok, in dat geval heeft een locale router een adres uitgedeeld. Let op, je Mac is in dit geval de router, een adres dat begint met 192.168.x.x is dus zeer waarschijnlijk!

Als het IP adres er goed uitziet, en het browsen lukt nog niet, dan is er misschien wat mis met de instelling van de proxy server. Dat is voor iemand anders om dat uit te leggen :slight_smile:

Of:
De firewall van je mac houdt het internet verkeer tegen, dat zou ook kunnen. Door deze (tijdelijk!) uit te schakelen kun je controleren of het daar aan ligt.

Het feit dat de adobe site wel werkt valt wellicht te verklaren door het feit dat deze zich ergens in het cache van de browser bevindt. Wellicht heeft het heel eventjes wel gewerkt, of heeft een adobe programma, de adobe website ook ergens lokaal op de computer gezet.