VPN op Mac en hoe zit dat met office?

Mijn vader zit momenteel in de "switch-phase" Hij wil graag een iMac G5, en heeft al iets op het oog. Ben erg trots. Wat heel belangrijk is, is dat hij op het VPN netwerk van zijn werk wil vanaf thuis, en een andere zorg is dat hij niet zeker weet of Microsoft Office for Mac goed samen kan werken met zn XP bak op kantoor.

In andere woorden, kan hij thuis presentaties maken, documentjes typen en excel-sheets maken en deze zonder moeite op het werk ook gebruiken en eventueel uitwisselen? En hoe zit dat met het virtual private network op de mac? Kan hij thuis via de mac op de server van het werk, en thuis zijn werk e-mail checken? Bij voorbaat dank!

office is geen enkel probleem zolang je office for mac hebt. uitwisseling met pages en appleworks is niet geweldig. office for mac geeft echt zelden problemen (tip: sleep geen plaatjes je document in, maar voeg ze in via het menu van je harde schijf).

je andere vraag… daar heb ik het antwoord niet op. wellicht een ander.

Wat voor VPN wordt er gebruikt?

Bij ons op het werk hebben we een Cisco Pix. Met de Cisco VPN Client kan je prima verbinding maken met het LAN.

VPN is bij mij wel ondersteund, maar in tegenstelling tot andere dingen als programma's heb je hier ook verschillende manieren van verbinden (verschillende protocollen en soorten beveilging). Het beste is dan ook even testen in een winkel of het lukt om zo'n verbinding te maken.

802.11X is in tegenstelling tot in Windows trouwens in Mac’s van binnenuit ondersteund.

vpn is een protocol dat gewoon door de mac ondersteund wordt. alleen cisco heeft wat afwijkende dingen waarvoor je een cisco client moet gebruiken, maar verder kun je gewoon een willekeurige vpn verbinding naar een willekeurige vpn server opzetten met het programma "Internet Verbinding"

:slight_smile:

HS-L

Heb geen ervaring met een VPN, maar mijn PB werkt met Airport vlekkeloos om beurten thuis en op kantoor - dagelijks. Op kantoor delen we eveneens vlekkeloos server, printers, allerlei bestanden. Niet alleen Office - dat nog het meest probleemloos gaat - maar zelfs apps om projecten (Zij: MS Project, Ik: Merlin) en Cad tekeningen (Zij: Autocad, Ik: DWG) te delen.

No sweat Amigo.

VPN is geen protocol :)

Je kunt alle mogelijke vpn verbindingen opbouwen met je mac.

Met OSX tot op een zekere hoogte voor:
L2TP over IPSEC en PPTP

Zo’n beetje ondersteuning voor alle VPN appliances:
IpSecuritas (OpenSource :slight_smile:
VPNtracker

Cisco heeft inderdaad zijn eigen clients met een paar andere fabrikanten.

Groeten,

evo

VPN kan erg lastig zijn en foutzoeken complex. In dit geval zou ik het eerst eens gaan proberen op je eigen machine voordat je vader iets koopt waar hij niets aan heeft. Ook een praatje met de systeembeheerder kan wonderen doen. Als die anti Apple zijn kun je het meestal wel schudden.De VPN client van Cisco is nu maanden na de introductie van Tiger nog steeds niet 100%. Treurig dus. Office werkt prima. Het enige probleem is dat er nog steeds geen update is voor spotlight. Dat betekend dat je met spotlight niet in je mail en adresboek kunt zoeken. Voor mij de reden om weer de standaard Apple applicaties te gaan gebruiken. Die zijn ook goed en mailtjes zoeken met spotlight gaat razendsnel.

Pbook.

Ik heb zowel onder Tiger als onder Panther nog geen VPN verbinding kunnen krijgen met het VPN van mijn werk. Er wordt gewerkt met de Cisco VPN client, maar met zo'n digitaal calculatortje (net zoals bij internetbankieren) waarbij je getallen moet uitwisselen.

It just does not work, Steve.

[quote:41202accba="Pbook"]De VPN client van Cisco is nu maanden na de introductie van Tiger nog steeds niet 100%. Treurig dus. [/quote:41202accba]

Je hebt hopelijk wel de laatste versie ( 4.7.00.0510 ) want die werkt heeeeeeeeeeel erg stabiel.
De vorige versie trouwens ook al.
Ik werk uren met de client… en een collega heeft hem zelfs dagen aangehad zonder dat hij er erg in had.

De eerste en tweede versie van de cisco client waren inderdaad bagger.

Andre

[quote:b36a288f28="Pliep"]Ik heb zowel onder Tiger als onder Panther nog geen VPN verbinding kunnen krijgen met het VPN van mijn werk. Er wordt gewerkt met de Cisco VPN client, maar met zo'n digitaal calculatortje (net zoals bij internetbankieren) waarbij je getallen moet uitwisselen.[/quote:b36a288f28]

Wij werken met ActivCard, alleen staat dat geheel los van je Mac. Je wachtwoord voor dat moment haal je uit een calculatortje. Voor de rest wordt dat op een authenticatie server verder afgehandeld.

[quote:ba217222f1="Chantal C."][quote:ba217222f1="Pliep"]Ik heb zowel onder Tiger als onder Panther nog geen VPN verbinding kunnen krijgen met het VPN van mijn werk. Er wordt gewerkt met de Cisco VPN client, maar met zo'n digitaal calculatortje (net zoals bij internetbankieren) waarbij je getallen moet uitwisselen.[/quote:ba217222f1]

Wij werken met ActivCard, alleen staat dat geheel los van je Mac. Je wachtwoord voor dat moment haal je uit een calculatortje. Voor de rest wordt dat op een authenticatie server verder afgehandeld.[/quote:ba217222f1]

Ja volgens mij heeft hij dat! In elk geval zo’n apparaatje dat elke zoveel minuten een nieuw paswoord aanmaakt. Is daar dan geen software voor nodig, voor op de mac? Ik hoor trouwens tegenstrijdige antwoorden wat betreft VPN op een mac, de een zegt wel en de ander van niet. Ik waardeer de antwoorden trouwens enorm!!

[quote:fdda1bace2="Andre"][quote:fdda1bace2="Pbook"]De VPN client van Cisco is nu maanden na de introductie van Tiger nog steeds niet 100%. Treurig dus. [/quote:fdda1bace2]

Je hebt hopelijk wel de laatste versie ( 4.7.00.0510 ) want die werkt heeeeeeeeeeel erg stabiel.
De vorige versie trouwens ook al.
Ik werk uren met de client… en een collega heeft hem zelfs dagen aangehad zonder dat hij er erg in had.

De eerste en tweede versie van de cisco client waren inderdaad bagger.

Andre[/quote:fdda1bace2]

Jazeker, alleen moet ik de een ping open laten staan naar het netwerk aan de andere kant. Anders stopt de zaak na een minuut of 10. De tunnel blijft wel gehandhaaft maar er kan geen data meer lopen. Met die ping open is er geen probleem.

Pbook.

@PBook :

Kan zijn dat de concentrator op 10 minuten idle staat… (denk dat dat een standaard instelling is)
Hier heb ik het op 30 Minuten gezet!.

Staat op 0, dan zou het dus oneindig moeten zijn. Ik heb er verder geen probleem mee. Ik ben al bij dat het werkte, zonder VPN kan ik niet mijn werk doen. Dan had ik weer terug gemoeten naar Windows en dat was ik nu net zat.

Pbook.