VPN waar is dit voor?

Hallo,,

Ik wist het al lang maar ging het nu vragen:
Waar is VPN voor op de iPod Touch en iPhone en wat kan je ermee?

Alvast bedankt.

Gr. Mathijs!!

Ooit van Wikipedia gehoord? [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/VPN[/url]

Met alle respect hoor :wink:

[quote:ab93009ed2="iPodzz"]Ik wist het al lang maar ging het nu vragen[/quote:ab93009ed2] Ik nomineer deze zin voor de 'Quote van de maand'. :)

Wat bedoel je met de Quote van de maand. Dat van Wikipedia wordt niks want ze gebruiken woorden waar ik nog nooit van gehoord heb.

Nee, daar was ik al bang voor. 8)

Alweer. Maar waar is het nu voor? Voor internet of om bestanden te delen?

kijk een gouden regel als er in een tekst woorden worden gebruikt die je niet kent dan zal in 99% van de gevallen de tekst voor jou geen relevante waarde hebben zo ook niet bij VPN vrees ik.

Dit staat voor Virtual Private Network en dat laat mensen toe via een beveiligde verbinding via het internet op hun bedrijfsnetwerk te komen. Dat is de simpele versie.

iPodzz als je nou eens begint met het zetten van je geboortedatum in je profiel, zo kunnen mensen enig zins inschatten op welk niveau er geantwoord moet worden op je vragen.

Ja dat wou ik al doen maar ik weet niet waar dat kan bij profiel staat het niet.

Maar ff voor hier ik ben 13.

een vpn verbinding is een soort tunneltje over internet naar (meestal) de computer in het bedrijf. En dat wordt gedaan zodat je op een veilige manier, zonder dat anderen "onderweg" kunnen zien wat je doet, thuis je werk kan doen.

Wel, je kan het zeer simpel in woorden verbinden...

Stel, je hebt een computer en een netwerk (router etc)…

Stel, je verbind je computer via een kabeltje (UTP - cat 5 bv) met die router en dan zit je rechtsreeks op dat netwerk verbonden… Je kan aan de printer van dat netwerk, eventuele servers… je bent gewoon een ‘intern’ persoon bij de router.

Nu willen mensen die ook mogelijk maken ‘over’ internet…
dus vervang je die kabel door een gecodeerde ‘tunnel’.
Die gecodeerde tunnel is bv. door VPN… Dus als je een VPN verbinding maakt, kan je dat voorstellen dat je met een kabel verbonden bent met een bepaalde router.

In mijn school is dit bv. het geval, als je met je eigen laptop op het schoolnetwerk wilt, moet je via VPN verbinden.
Waarom? a) gecodeerde, niemand kan je verkeer meeluisteren/spioneren…

en b) ze kunnen mooi filteren, enkel mensen met een geldig VPN username/wachtwoord kunnen verbinden, en enkel die mensen (die zogezegt lokaal verbonden zijn) kunnen dan dingen doen zoals servers benaderen etc…

[quote:b1b755904a="Koen K"]Ooit van Wikipedia gehoord? [url]http://nl.wikipedia.org/wiki/VPN[/url]

Met alle respect hoor ;)[/quote:b1b755904a]

Wow man.
Het OMT forum kan dus weg.
Ieder antwoord kan je vinden op Wiki…
Doe ff normaal

@reven,

Verklein jij je avatar eerst maar eens… :?

En er is niets mis met Wikipedia, alle informatie dat je moet weten over VPN staat daar echt heel precies op.
Dus ik snap jou reactie niet?

het gaat er om dat het een beetje flauw is om bij elke vraag te roepen dat het antwoord op internet te vinden is.

Niet als het zó makkelijk te vinden is. Wikipedia was hier zelfs de eerste Google-hit.