Vraag ivm server en tegelijkertijd werkstation

Hallo,

Misschien staat het hier al ergens maar ik vind het niet onmiddellijk teug.

Kun je probleemloos een toestel (nieuwe Mac Pro) als server gebruiken en tegelijkertijd er een werkstation van maken?

De server software beheert de iCal en de mail server van een 20-tal computers

Is dit ok of koop ik beter een extra toestel?

bedankt

Ja waarom niet? Het verschil tussen een server en een werkstation is dat je meer beheer programmatuur hebt voor server taken. En dat er op de achtergrond meer services draaien die server-gericht zijn.

Oftewel; het kan absoluut!

Maar als je het geld hebt, dan zou ik er gewoon een leuke machine naast zetten als werkstation, het mooist natuurlijk dezelfde die je als server gebruikt. :lol:

Ikzelf werk altijd op machines met server gerichte software omdat de software die ik maak altijd op servers draait en ik dan gelijk de mogelijkheden en onmogelijkheden tegen kom.

[url]http://www.apple.com/server/macosx/specs.html[/url]

Natuurlijk kan dat! Let echter wel op dat je op een werkstation eerder de behoefte hebt om even opnieuw op te starten, dan ligt je server er ook gelijk uit. Daarnaast is de kans op vastlopers en conflicterende software natuurlijk wat groter.
Maar als je een beetje oplet moet het prima kunnen.

En gebruik op het 'werkstation' een standaardgebruiker zonder beheerdersrechten. Zo meng je geen taken als beheerder en als 'werkstationgebruiker'.

Of draai een server-besturingssysteem via vmware, nooit gezeur met rechten/bestanden, noem maar op, die door elkaar raken.

Super! Bedankt voor de reacties!

Vincent

Mijn inbreng....gooi er nog wat centjes tegenaan en installeer een mac mini in je netwerk, zonder beeldscherm en aanverwante randapparatuur...goedkope maar goeie oplossing om een server op te draaien..data diskje in raid1 eraan voor redundancy en gaan..is ook verbruikstechnisch een goed alternatief..

[quote=paradoxdesign url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vraag-ivm-server-en-tegelijkertijd-werkstation#post-2044005 time=1283543793]Mijn inbreng....gooi er nog wat centjes tegenaan en installeer een mac mini in je netwerk, zonder beeldscherm en aanverwante randapparatuur...goedkope maar goeie oplossing om een server op te draaien..data diskje in raid1 eraan voor redundancy en gaan..is ook verbruikstechnisch een goed alternatief..[/quote]

Niet vergeten dan iets remote desktop achtigs te installeren