Vraag mbt hardware calibratie op # schermen

Hallo,

Ik heb mijn display nu goed kunnen calibreren met SuperCal, echt fantastisch nauwkeurig.
Ik kan me voorstellen dat het calibreren van vele schermen op deze manier nogal tijdrovend is, aangezien dit best een aantal keer per jaar gebeurt. Dus een hardware calibrator is dan geen overbodige luxe, en je hebt er al voor ±300€, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Is het dan juist van mij om te veronderstellen dat elk scherm die in dezelfde ruimte staat, en die is afgesteld met die hardware calibrator, dezelfde kleuren zal weergeven op het scherm? Ook al zijn ze anders van type en grootte? Of kan dit nog altijd wat verschilen.

Met het oog op een eventuele latere dual 23" opstelling zou dit ook wel interessant zijn, aangezien je dan zeker bent dat beide schermen eenzelfde kleurenafstelling hebben. Daarnaast is het ook niet erg rustig voor de ogen als je op 2 schermen kijkt met een merkbaar kleurverschil.

Alvast bedankt, en nog een prettig weekend!

Mijn ervaring (dit is voornamelijk met crt's) is dat elk scherm wel een eigen tint heeft en dat de videokaart ook een rol speelt. Ik heb bijvoorbeeld een gecalibreerd profiel van mijn monitor (sony crt) op mij quicksilver, toen ik hetzelfde profiel gebruikte met mijn powerbook kreeg ik een andere tint. Daarnaast heb ik ook vele opstellingen gezien met dual screens waarbij identieke monitoren weden gebruikt en er een duidelijk kleurverschil aanwezig was. Het zou kunnen zijn dat dit met cinema displays niet zo is maar ik vermoed van wel. Als ik kijk naar de verschillen in kleur bij powerbooks, dan denk ik dat dit ook voor de Cinema Displays geldt.

De truuk van calibreren is natuurlijk dat je alle variaties meet en de instellingen (dmv een eigen profiel) heel precies kunt afstellen. Zo haal je alle foutmarges in kleurweergave, die er af-fabriek altijd zijn, uit. En ook de veroudering van je scherm wordt op deze manier ondervangen. Dat hele concept werkt natuurlijk alleen maar als je elk scherm zijn eigen calibratie geeft.

Het is dus idd zo dat geen enkel scherm 100% dezelfde kleuren zal weergeven, ook als ze van hetzelfde type en model zijn. Ik weet dat je ook niet zomaar 1 profiel kunt kopïeren van het ene scherm naar het andere, want dat helpt gewoon niet.

Het gaat dus gewoon om het calibreren van 2 schermen door op elk de hardware calibrator te gebruiken. Zal je in dat geval 2 quasi identieke schermen hebben qua kleurweergave?

[quote:ff959f1932="klaus"]Het gaat dus gewoon om het calibreren van 2 schermen door op elk de hardware calibrator te gebruiken. Zal je in dat geval 2 quasi identieke schermen hebben qua kleurweergave?[/quote:ff959f1932] Ja, je brengt elke monitor met z'n eigen door calibratie verkregen profiel in een gekende staat. Als je monitoren het aan kunnen (leeftijd speelt een rol) zullen ze na een individuele hardwarematige calibratie op elkaar lijken. Sterker nog, als je het goed doet zien ze er praktisch identiek uit. Afhankelijk van hoe kritisch je werkt de calibratie minstens elke maand herhalen of na eventuele wijzigingen in helderheid/contrast/omgevingslicht etc.