Vraag omtrent veiligheid files die weggeworpen zijn.

Er zijn een aantal zeer vertrouwelijke files in de trash gegooid en verwijderd.

Nu willen we dat ze echt niet meer op te halen zijn.

Wij willen echter onze HD niet volledig wissen dus enkel de weggeworpen files definitief verwijderen.

Met welke toepassing kan dit?

THX

Daarvoor is toch de optie : 'Leeg prullenmand veilig'. Dan wordt alles onverschreven met onlogische data.

De optie "leeg prullenmand veilig" zit tegenwoordig standaard in OS 10.3 (Panther) Er is ook Shareware verkrijgbaar op dit gebied, bijvoorbeeld Safeshred, dat meer opties biedt om de data onleesbaar te maken (inclusief de norm die door de Amerikaanse overheid wordt gebruikt)

http://www.codetek.com/safeshred/

Als je de prullenmand al geleegd hebt, zou je deze kunnen gebruiken:

http://www.mizog.com/productinfo/secretshredder.html

("SecretShredder allows you to shred files, trash and free disk space so that you can clean your entire disk without the need to reformat. ")

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar de optie "leeg prullenmand veilig" doet dit ook volgens de amerikaanse norm. Het te verwijderen bestand wordt dan meerdere malen overschreven met random data.

Ja, alleen gebeurt dit 7 keer, terwijl andere programma's 10, 20, 35 of 50 keer overschrijven om de boel echt onmogelijk 'recoverable' te maken. :D

SubRosaSoft Freerasor (onderdeel van het pakket FileUtilities) kan de vrije schijfruimte 100 keer overschrijven met nullen of patronen. :stuck_out_tongue:

Ik hoor het allemaal graag, maar...

Ik heb secretshredder aangekocht en meteen begonnen met mijn external FW HD.

Dat was deze morgen. Ondertussen is het nog altijd aan het lopen en is ie maar voor 3/4 klaar.
Ik hoop als ik strakt de HD van de imac aanpak het dan een beetje sneller gaat.

50 maal heroverschrijven !? Is ie vast een maand mee bezig :mrgreen:

Nou een maand? :D Ik neem aan dat SecretShredder 35 maal er overheen schrijft? Dus 50 maal, dat zal vast geen maand zijn... :wink:

Het kost inderdaad een boel tijd, je kunt het vergelijken met echt formateren. Maar nu moet hij vanaf dezelfde schijf lezen, dus kost het meer tijd en vergeet die 35 keer niet, dat is wat anders dan 1 of 7 keer… :?