Een keer in de zoveel maanden calibreer ik de accu van mijn macbook pro. Ik volg hiervoor een aantal simpele stappen van de apple support website.
Mijn vraag is echter:
Volgens deze stappen moet ik mijn macbook volledig opladen en vervolgens helemaal leeg laten lopen. Het probleem is alleen dat die laptop er 8 uur over doet om in 1x leeg te lopen. Moet dit echt in 1 keer of kan ik ook gewoon mijn macbook uitzetten en de volgende dag verder werken tot deze leeg is?
Tijdens het 'leeglopen' kun je vanalles doen, en hoe lang het duurt maakt niet uit, zolang je hem maar niet aan het stopcontact aansluit.
En zoals hierboven aangegeven, sluimerstand is beter/makkelijker dan uitzetten. En in dit geval zijn er weer een paar procentjes van de batterijlading af in een nacht.
Edit: ook als de batterij leeg is hoef je de MacBook Pro niet uit te zetten. Er staat namelijk een kopie van het geheugen op de harde schijf, dus zodra je de tijd hebt bereikt dat die uit moest zijn met een lege batterij, wordt die kopie automatisch weer terug gezet, (grijs scherm met balkje die volloopt) en kun je daarna weer verder waar je gebleven bent zonder problemen.
Het was me niet duidelijk wat ze nou bedoelen. Er staat : Sommige computers hoeven niet gecalibreerd te worden, en vervolgens staat er een lijst met modellen.
Het was mij onduidelijk of die nou juist wel of niet gecalibreerd moeten worden ;)
Ik lees in het verhaal van wel:
"De kalibratie van de batterij van de PowerBook G4 (15-inch, Double-Layer SD) en alle MacBook- of MacBook Pro-modellen is bijgewerkt, omdat er bij deze computers een nieuwe batterij wordt geleverd. [b]Volg bij deze computers de volgende stappen om uw batterij te kalibreren:[/b]"
@Hansi, verder doorlezen het staat helemaal onderaan...
Alleen wat ik me nou altijd afvraag is het volgende: Er staat in de instructies "Turn off the computer or allow it to sleep for five hours or more"
Betekend dat dan ook dat je de machine voor 5 uur of meer uitgeschakeld moet hebben, of geldt die vijf uur alleen voor slapen en kan je hem meteen laden als je hem uit hebt gezet.
Hans, dit is precies de reden dat ik die support pagina's altijd in het Engels lees; dat is uiteindelijk de bron. De vertaling gooit er nog wel eens een laag verwarring, oude informatie of geen informatie aan toe.
Nipje: geef dan eens aan om welke MB het nu gaat; wat ik van je lees heb je een model welk NIET gekalibreerd hoeft te worden.
Dat zou dan een MBP 17" early 2011 moeten zijn.
Die staat er inderdaad niet tussen als een model wat NIET gekalibreerd hoeft te worden.
En dat verbaast me, want ook dit model heeft een ingebouwde accu.
[i][b]Additional Information[/b]
Some portable computers are pre-calibrated and do not require the calibration procedure outlined in this article. These computers use batteries that should be replaced only by an Apple Authorized Service Provider.
MacBook
•MacBook (13-inch, Mid 2010)
•MacBook (13-inch, Late 2009)
MacBook Air
•MacBook Air (Mid 2009)
•MacBook Air (Late 2008)
•MacBook Air (Original)
MacBook Pro
•MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)
•MacBook Pro (15-inch, Mid 2010)
•MacBook Pro (17-inch, Mid 2010)
•MacBook Pro (13-inch, Mid 2009)
•MacBook Pro (15-inch, Mid 2009)
•MacBook Pro (15-inch, 2.53GHz, Mid 2009)
•MacBook Pro (17-inch, Mid 2009)
•MacBook Pro (17-inch, Early 2009)[/i]
[quote=Oppie url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vraag-over-calibreren-accu-macbook-pro#post-2230267 time=1307282960]Hans, dit is precies de reden dat ik die support pagina\'s altijd in het Engels lees; dat is uiteindelijk de bron. De vertaling gooit er nog wel eens een laag verwarring, oude informatie of geen informatie aan toe.[/quote]
Ja, na lang zoeken heb ik de pagina in het Engels gelezen en daar staat inderdaad een belangrijk stukje tekst wat in de Nederlandse vertaling is weggelaten.
Niet echt professioneel van Apple :thumbsdown:
[quote=Nipje url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vraag-over-calibreren-accu-macbook-pro#post-2230276 time=1307284028]misschien is die lijst nog niet geupdate dan?[/quote]Dat denk ik eigenlijk ook.
@Hans, wat heet 'professioneel'? Zoveel talen, zoveel vertaal bureau's en vooral, zoveel pagina's KB, die ook nog eens op onregelmatige basis ge-update worden.
Een professionele gebruiker kan dus beter direct naar de Engelstalige pagina gaan; die is altijd goed!:wink: