vraag over kopieerbeveiliging

Ik heb een vraag over het beveiligen van documenten. Geen digitalen, daar kom ik wel uit, maar in de gedrukte versie. Stel ik heb een bestand afgedrukt , hoe voorkom ik dan dat deze gedrukte versie wordt gekopieerd. Ik heb al zitten denken aan het plaatsen van dunnen alufolie strips maar ja dat gaat wel heel ver. Heeft iemand mischien een idee?

mijn dank is groot.

Als het gaat om de controle (toegangsbewijs bijvoorbeeld) kan je de boel natuurlijk ook laten pregen.

Erik

Ooit heb ik daar in "Kijk" eens iets over gelezen, maar dat was echt als jaren en jaren terug. Daar had men het over een techniek waarbij het papier met een laser dusdanig was bewerkt dat er bij kopieën een heel groot zwart "watermerk" zichtbaar werd wat de tekst tamelijk onleesbaar maakte.

Ik heb er daarna echter nooit meer iets over gelezen, dus ik denk dat het niet zo succesvol is geweest. Het enige wat ik kan bedenken om het iets moeilijker te maken is je gehele blad bedrukken met een heel fijn puntjes-raster, waardoor het blad een beetje grijzige waas krijgt. Niet echt een geweldig mooie oplossing, maar de wat minder dure kopieerapparaten hebben daar al moeite mee…

Elke oplossing zal waarschijnlijk een kostelijke zijn, zie maar wat men moet doen om geld te maken (en dan nog).

Het minst dure lijkt mij dat je laat drukken op eigen papier met een watermerk in. Dat kan je laten maken, en als dat in hoge hoeveelheden besteld wordt zal de prijs per vel wel meevallen.

8)

Je kunt het drukwerk met een onzichtbare inkt in zeefdruk laten voorzien. Wanneer je dan met een blacklight op schijnt wordt die druk zichtbaar. Zo zou je een onderscheid kunnen maken tussen echt een namaak.

Ook een mogelijkheid is het gebruik van fluoriricerende kleuren. Die zijn ook niet te kopiëren en digitaal af te drukken.

dank voor de reacties,ben echte nog niet veel verder. Ik denk dat ik eens ga expirimenteren met een soort van verloop of grijstint er in.

Leg anders 's uit wat je aan het maken bent en tot op welk niveau de beveiliging moet lopen.

Er zijn heel veel mogelijkheden om druk/printwerk te beveiligen, de een is duur, de ander duurder als je het serieus wilt doen.

Ook kan je foliedruk/stansen/pregen toepassen, kijk maar 's bijvoorbeeld bij drukkerij de bink in Leiden: www.bink.nl

Let wel: alles wat geproduceerd kan worden, is ook te reproduceren. De mate van beveiliging dient in overeenstemming te zijn met de waarde die het product vertegenwoordigt.

Erik

Inderdaad. Zelfs ons paspoort is (weer eens) zo lek als een mandje, nietwaar? als je wilt kun je alles kopieren...

[color=darkblue:28854194be][/color:28854194be][size=18:28854194be][/size:28854194be]Halllo allemaal :D

Ik heb een vraagje :slight_smile:

Ik moet namelijk een praktische opdracht maken voor ANW :oops: :frowning:
En de vraaag luid

Hoe werkt een kopieerbeveiliging :?

WIE wil mij daarbij helpen met een site zoeken waar ik het vandaan kan halen :o

ALvast bedanktt doeiiiiiii :wink: [/b]

[quote:280503900e="dennis123"][color=darkblue:280503900e][/color:280503900e][size=18:280503900e][/size:280503900e]Halllo allemaal :D

Ik heb een vraagje :slight_smile:

Ik moet namelijk een praktische opdracht maken voor ANW :oops: :frowning:
En de vraaag luid Hoe werkt een kopieerbeveiliging :?

WIE wil mij daarbij helpen met een site zoeken waar ik het vandaan kan halen :o

ALvast bedanktt doeiiiiiii :wink: [/b][/quote:280503900e]

Dennis123, je kunt beter ff een nieuw topic neerzetten. dat wordt veel meer gelezen en zo hou je deze draad ‘zuiver’, okee? geef iets meer info als je iets vraagt: Wat is ANW? Een kopieerbeveiliging waarvoor? DVD? CD? Ivm auteursrecht of RIAA? Hoe meer input hoe beter de output…Succes!