De MacBook van mijn vrouw is aan vervanging toe, en nu kijk ik voor haar naar een MacBook Air 11", met name vanwege het gewicht en de snelheid van flash.
Als ik moet kiezen tussen een EOL (1,4 GHz Core 2 Duo, 2 GB geheugen, 128 GB) voor 899 euro of een nieuwe (1,6 GHz Core i5, 2 GB geheugen, 64 GB) voor 949 euro, wat zouden jullie dan aanraden? Ik vraag me vooral af hoe groot het verschil is tussen de processors. Verder is het verschil in opslag natuurlijk groot, maar daar kan ik wel iets op vinden met een externe schijf.
Mijn vrouw heeft momenteel een MacBook uit 2007 (2,16 GHz Intel Core 2 duo, 2,5 GB geheugen). Programma's die ze veel gebruikt zijn GarageBand en het muzieknotatie programma Sibelius.
Het verschil is dat de nieuwe MBA's een stuk sneller zijn blijkt uit vele tests. Dus ik denk dat het die 50 euro zeker waard is. En je krijgt ook nog eens toetsenbord verlichting en thunderbolt. Het enige is dat de opslag best weinig is. Maar een externe hdd zal een goede oplossing zijn.
Als ik jou was zou ik gewoon die 50 euro extra spenderen aan het nieuwe model. Voor wat kleine programma's is 64 GB geloof ik wel te doen.
Maar goed, 11" is wel een stuk kleiner dan 13" daar moet je ook rekening mee houden. Het apparaatje is wel lekker licht, maar voor als premiere laptop zou ik toch voor een groter model gaan. Zelf heb ik een 15", maar voor op schoot is een 13" ook wel lekker.
Bedankt voor jullie reactie!
Dan inderdaad liever een wat snellere processor en een kleinere harde schijf. Overigens gebruikt mijn vrouw haar MacBook (naast Garageband en Sibelius) verder eigenlijk alleen voor mail en internet. Ze zat eerst te twijfelen over een iPad, maar Sibelius gebruikt ze te regelmatig om haar MacBook in te ruilen voor een iPad.
Onze foto's, films etc. staan allemaal op mijn MacBook Pro, dus 64 GB zou nog wel te doen zijn met een externe hdd.
[quote=syltheboy url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vraag-over-macbook-air-11#post-2296320 time=1316895518]Maar goed, 11" is wel een stuk kleiner dan 13" daar moet je ook rekening mee houden. Het apparaatje is wel lekker licht, maar voor als premiere laptop zou ik toch voor een groter model gaan. Zelf heb ik een 15", maar voor op schoot is een 13" ook wel lekker.[/quote]Een MBA 11" heeft nog steeds de grootte van een aardig groot boek, of een tijdschrift. Dat idee dat 11" (te) klein zou zijn...
(Ik heb altijd weer medelijden met de sukkels die een 17" laptop meeslepen, want dan "heb je zo mooi scherm", of "kun je zo goed film kijken"...)
[quote]
(Ik heb altijd weer medelijden met de sukkels die een 17" laptop meeslepen, want dan "heb je zo mooi scherm", of "kun je zo goed film kijken"...)
[/quote]
Dat is echt bullshit. Sommigen hebben gewoon liever het grotere scherm puur voor meer oppervlakte. Denk maar aan webdevelopment, on-the-go films editten, photoshoppen en dergelijke. En zo zwaar is een 17 inch MacBook pro ook niet.(Wat zal het zijn.. 3 kg?)
Neuh, de mensen waar ik het over heb, zijn geen pro's (alhoewel het wel makkelijk wordt geroepen).
En dan gaat het ook vaak ook over Wintel's, waar alleen het laadblok al die 3 kg weegt...:lol:
Maar wat betreft mobiliteit, ook met een Mac: als je echt erg 'mobiel' bent, dan telt elke 100g en elke cm wel degelijk.
De knoop is al doorgehakt, het wordt sowieso een i5! Over het scherm/gewicht is overigens goed nagedacht: mijn vrouw sjouwt dagelijks met een tas vol zware boeken, vandaar dat het fijn is als de laptop lekker licht is.
Bedankt allemaal voor jullie mening!
[quote=Oppie url=http://www.onemorething.nl/community/topic/vraag-over-macbook-air-11#post-2296389 time=1316932799]
(Ik heb altijd weer medelijden met de sukkels die een 17" laptop meeslepen, want dan "heb je zo mooi scherm", of "kun je zo goed film kijken"...)[/quote]
De mensen die dat hele dure ding kopen gebruiken 'm vaak ook voor toepassingen die zo'n groot scherm vereisen. Dan zit je al snel in de ontwerp hoek: 3D, CAD, foto/videobewerking, etc. Die lachen zich dan weer suf om de mensen die alleen maar naar de grootte en het gewicht kijken en vervolgens lopen te vloeken en te tieren omdat het ding zo gigantisch sloom is en zo'n verrekte klein scherm heeft waar niet op valt te werken. Andersom werkt het namelijk ook ;)