Vraagje ivm met apache webserver en airport

Klein vraagje: Ik heb een site draaien op m'n computer. Dit via webserver in het sharing paneel in systeemvoorkeueren. Vroeger kon ik die perfect van op een andere computer bekijken... Ik moest gewoon het ip weten, en hup, daar was ie dan die site.

Nu heb ik een airport gekocht, en een airport kaartje. Dus nu surf ik draadloos.

Maar, u raad het al, m’n webserver is niet meer te bereiken.
Nu heb ik na wat zoekwerk begrepen dat je in uw airport hulpprogramma
iets moet instellen bij poortkoppeling.

Maar euh, iemand enig idee hoe je dit moet instellen zodat ik m’n site weer kan bekijken van op een andere computer?! Ik versta er namelijk niet veel van!

Bedankt,
BoeSBoeS

Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt! :-D

Ik heb ook de ingebakken webserver (Apache) op mijn iMac eens aangezet en kon daar meteen, zonder problemen naartoe vanaf mijn iBook via de Airport verbinding… Ik moet wel zeggen dat ik op de iMac “Internet Sharing” aan had gezet, zodat ik met mijn iBook kon Internetten (de iMac hing aan het Internet via de internet NIC).

En natuurlijk moet je wel even kijken of je het goede IP address pakt, dus die van je Airport en niet die van je NIC. :stuck_out_tongue:

[quote:1885ab251a="boesboes"]Maar, u raad het al, m'n webserver is niet meer te bereiken. Nu heb ik na wat zoekwerk begrepen dat je in uw airport hulpprogramma iets moet instellen bij poortkoppeling.[/quote:1885ab251a]

Klopt, je moet de poort 80 mappen. Dit kan je door naar het Airport Hulpprogramma te gaan. Daar moet je voor interne en externe poort 80 aangeven. En deze doorverwijzen naar het (interne) IP adres van de computer waar de webserver op draait.

Kan ik dit ook toepassen bij Apple Remote Desktop? Kan client niet meer vinden sinds deze een Airport gebruikt

hhm, ik heb het net geprobeerd.... en het werkt. Het was wel wat verwarrend! Om m'n ip te weten ging ik naar www.whatismyip.com en wat blijkt... dit is een ander ip dan het ip die te vinden is in het airport hulpprogramma!? Met het ip van het airport hulpprogramma ging het wel. Wie kan dit verklaren?!!!!

Als ik dan een programmatje als “dock ip” gebruik (hier te vinden: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15683 ) om m’n ip te weten te komen, dan heeft hij hetzelfde ip weer als op www.whatismyip.com!

Zeer eigenaardig!

Als ik dan op m’n pc (die via ethernet kabel verbonden is met airport) het ip opvraag in mirc (dit is een irc chat client), dan heeft hij wel het juiste weer. Blijkbaar is er een verschil tussen verschillende programma’s om ip op te vragen.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt?! En hoe je het juiste opvraagt?! (telkens airport hulpprogramma openen is niet echt handig!!)
Het is wel zo dat ik telenet als internet provider heb (in belgië dus). En telenet gebruikt proxy servers. Misschien heeft dit er wel iets mee te maken…?!

Toch edankt voor de oplossing adriaan!!

En dan heb ik nog een klein airport vraagje…

In het airport hulpprogramma wil ik de ip’s veranderen die airport (dhcp server) toewijst aan de computers in het netwerk. Momenteel is dit 10.0.1.*
Als ik voor “verspreid een reeks gezamenlijke ip adressen” kies (dus een ip zoals 192.168.0.*) en dan werk bij klik om de aanpassingen door te voeren dan krijg ik de volgende boodschap: " Wanneer een reeks DHCP-adressen wordt gedeeld, moet het basisstation worden geconfigureerd voor het gebruik van Ethernet en statische ip-adressen."

Wat hier mee bedoeld wordt is me ook niet echt duidelijk.
Maar inderdaad, waarom zou ik die ip adressen willen veranderen?!
Maar ik was toch wel benieuwd en wou het eens proberen!
ook hier iemand een oplossing?
:slight_smile:

Bedankt op voorhand,
BoeSBoeS

[quote:6d160ddaa4="Adriaan Mol"] Klopt, je moet de poort 80 mappen. Dit kan je door naar het Airport Hulpprogramma te gaan. Daar moet je voor interne en externe poort 80 aangeven. En deze doorverwijzen naar het (interne) IP adres van de computer waar de webserver op draait. [/quote:6d160ddaa4]

werkt dit ook met automatisch gegenereerde ipadressen door dhcpserver?

daan

yep :)

Zat gisteravond ook wat te brosselen met webserver, airports, ip-adres en website. Je spreekt van het openstellen van de poort 80 in het airporthulpprogramma. Kan je sta voor stap eens uitleggen welke instelling je waar dient te maken. Het is me niet duidelijk. Thnx

[quote:58524453c6="hansenonline"]Adriaan Mol schreef: [quote:58524453c6] Klopt, je moet de poort 80 mappen. Dit kan je door naar het Airport Hulpprogramma te gaan. Daar moet je voor interne en externe poort 80 aangeven. En deze doorverwijzen naar het (interne) IP adres van de computer waar de webserver op draait. [/quote:58524453c6]

werkt dit ook met automatisch gegenereerde ipadressen door dhcpserver?

daan[/quote:58524453c6]

nee dat wordt lastig, je moet het namelijk instellen voor een intern ip-adres, en als die bij iedere herstart weer veranderd dan werkt het niet meer,… ik zou gewoon kiezen voor vaste ip’s !!

na lang zoeken wert m'n webserver nu zoals het moet. M'n ISP blockt alle poorten onder 1024 dan heb ik maar de poort van m'n webserver op 10081 gezet en dan poort 10081 doorgekoppeld (ik heb een airport extreme basisstation) naar m'n eigen ip. nu werkt alles perfect, maar wanneer m'n ip in het thuisnetwerk hier verandert, dan werkt dit natuurlijk niet meer,

dus,

dhcp met vast ip adres, het eigenaardige is dat ik dan niet meer kan surfen.

Bij netwerkvoorkeuren ontvangt hij geen subentmasker en router adres van dchp server (airport extreme).

Werkt dhcp met vast ip adres wel in combinatie met airport extreme?!
Kan iemand dit testen of dit bij jullie wel werkt?!

Bedankt,

BoeSBoeS