vraagje ivm met opstarttijd.....

vraagje: Weet er iemand hoe je uw mac duidelijk kan maken dat hij niet telkens moet zoeken achter een opstartsysteem, maar gewoon het enige geïnstalleerde systeem opstart. (macosx.2.4)

Als ik m’n mac namelijk opstart dan is hij zeker
30 seconden aan het zoeken achter een opstartsysteem
(u weet wel, dat draaiende, euh wieletje).
Is er een mogelijkheid om dit proces te versnellen?!

zoals op een pc in feite.

daar zoekt ie toch ook niet achter een systeem!?

Bedankt,
BoeSBoeS

hij zoekt dan niet alleen het opstartsysteem maar controleert ook even snel de hardware. Hoe vaker je je mac aan en uitzet (per dag of per week) des te sneller zal het gaan. Dus als je je mac maar 1 keer in de maand uitzet dan zal het opstarten ook wat langer duren...

Je kunt de shift-knop in houden om deze controle over te slaan maar dat zijn met eigen risico’s…

Je kunt je systeem sneller maken door:

Geen onnodige dingen te installeren
Geen onnodige programma’s te laten starten
Je harde schijf regelmatig defragmenteren

Dat is alles wat je kunt doen. Meer niet ten minste niet dat ik weet.[/list]

Hoe hou ik OS X fit? Lees [b:d428e38261][url=http://www.macattorney.com/tutorialnl.html]deze MacAttorney pagina[/url][/b:d428e38261].

[quote:8d22dd1e74="Igor"]hij zoekt dan niet alleen het opstartsysteem maar controleert ook even snel de hardware. Hoe vaker je je mac aan en uitzet (per dag of per week) des te sneller zal het gaan. Dus als je je mac maar 1 keer in de maand uitzet dan zal het opstarten ook wat langer duren...

Je kunt de shift-knop in houden om deze controle over te slaan maar dat zijn met eigen risico’s…[/quote:8d22dd1e74]

Gebeurt de hardware test niet voor het BOING geluid?!
waarmee die BOING wil zeggen dat alles ok is?!
Dus als ik m’n mac opstarts dan gebeurt er dit:

BOING (hardwaretest -> alles ok) en dan begint dat wieletje te draaien met dat grijze scherm (ik veronderstel dat hij dan achter een opstartsysteem zoekt). Dit duurt ongeveer 30 seconden.
Het is vooral dat draaiende wieletje die er toch wel iets te lang blijft!

eenmaal macosx aan het opstarten is, gaat het supersnel.
in nog geen 15 seconden is hij opgestart.

Echt niemand een idee? :slight_smile:

ik heb ook al gedefragmenteerd enzo.
Niets overbodig geïnstalleerd, alles in orde!

BoeSBoeS

Misschien ligt het aan mij, maar zo vaak hoef je je computer toch niet te her/opstarten, of wel. Die 30 sec haal je toch gewoon weer lekker in tijdens het gebruik?