vraagje over chello op Mac

Hee hallo,

klein vraagje: iemand ervaring met Chello via de kabel [u:a627b43d3b]zelf installeren[/u:a627b43d3b], ik zie op de chello site dat het 40 euri scheelt wanneer je zelf chello installeert, iemand enig idee of dit lastig is (of misschien makkelijk?)
Ik zit er over te denken om chello te nemen. Iemand ervaring met Chello op de mac?

dank+groeten

Max

ik zit al jaren bij chello (overgegaan van a2000), behalve de normale probleempjes die alle andere providers ook hebben, geen probleem :)

over installeren; is een makkie, standaard instellingen als dhcp en zo zijn ook te vinden op www.chelloo.com
het enige waar je wel even op moet letten is dit: chello verbindingen gaan op mac adres, dat betekent dat een verbinding pas tot stand komt na ongeveer 24 uur, zelfs als al jouw instellingen goed zijn!

dus even wachten en bingo! verbinding :slight_smile:

meer problemen zou ik niet verwachten, dus steek die 40 euro maar in je zak hehe

succes

Tien ik de utp kabel in mijn Mac stopte draaide hij direct...

ja en je zal waarschijnlijk ook de helpdesk nodig hebben, want het lukt niet met safari om je mac adres op te geven ( spreek uit ervaring ) als je dit met de helpdesk doet, dan krijg je een directe link, of dat zij het voor je doen... afhankelijk van welke netwerkkaart kunnen zij het geloof ik ook uitlezen ! maar als je niet bekend bent met instellingen op dit gebied, raad ik aan voor die 40 euro het te laten doen. want als je er zelf niet uit komt, kan het soms dagen duren voordat je via helpdesk iemand aan de lijn krijgt die er echt verstand van heeft ( ook met betrekking tot een mac ) want de meeste lezen het gewoon van hun beeldscherm op, maar hebben zelf geen idee wat er aan de hand kan zijn. voor een maand terug konden ze me helemaal niet helpen omdat ik met Tiger werkte, en volgens de dame die ik aan de lijn had was hun systeem nog niet up 2 date met dit besturings systeem.

kortom Succes

zal denk ik dus wel weer liggen aan waar je chello hebt, bij de ene dus makkelijker dan bij de ander. en die opmerking over tiger slaat natuurlijk nergens op! :)

[quote:80b525f017="pascal75"]ja en je zal waarschijnlijk ook de helpdesk nodig hebben, want het lukt niet met safari om je mac adres op te geven ( spreek uit ervaring ) als je dit met de helpdesk doet, dan krijg je een directe link, of dat zij het voor je doen... afhankelijk van welke netwerkkaart kunnen zij het geloof ik ook uitlezen ! maar als je niet bekend bent met instellingen op dit gebied, raad ik aan voor die 40 euro het te laten doen. want als je er zelf niet uit komt, kan het soms dagen duren voordat je via helpdesk iemand aan de lijn krijgt die er echt verstand van heeft ( ook met betrekking tot een mac ) want de meeste lezen het gewoon van hun beeldscherm op, maar hebben zelf geen idee wat er aan de hand kan zijn. voor een maand terug konden ze me helemaal niet helpen omdat ik met Tiger werkte, en volgens de dame die ik aan de lijn had was hun systeem nog niet up 2 date met dit besturings systeem.

kortom Succes[/quote:80b525f017]

Dat invoeren van het MAC-adres werkt allang niet meer zo. De installatie is supersimpel. Je sluit gewoon je Mac aan op je Chello-modem. Opent safari, gaat naar http://chello.upc.nl/ (als je daar al niet vanzelf komt) en je vult je gebruikersnaam en wachtwoord in. Die site registreert dan automatisch je MAC-adres. Dit werkt ook in Tiger zonder problemen (je moet alleen ff de pop-up blokker van Safari uitzetten).

Dat over dat de verbinding pas na 24 uur tot stand komt is ook onzin. Zodra je modem 4 lampjes geeft (na 10-15 minuten aangesloten te zijn) kun je jezelf aanmelden en daarna kun je het internet op.

Al een paar jaar op chello zonder problemen. Het installeren van de airport gaf wat problemen maar met een utp kabel direct op de airport gaat het zonder problemen. FF bij de helpdesk je oude mac adres laten resetten en opnieuw aanmelden. Dan wordt je mac adres geregistreerd. Maar als je geen airport hebt zie ik geen problemen. En als je er niet uitkomt kan je hier genoeg mensen vinden die je graag willen helpen. Dus ik zeg besteed die 40 euri maar mooi aan apple spulletjes.

even een kleine reactie op Bigs...

je schrijft al lang niet meer… maar toen ik 2 weken geleden een andere router kreeg, en daarbij een ander mac adres als basis heb gekozen, moest ik wel dergelijk een adres opgeven wat niet standaard door chello werd over genomen. moest dus met de helpdesk mac adres veranderen omdat safari de pagina niet goed kon weergeven ( accepteren knop werkte niet ) en als jij 2 weken al lang noemt, dan zou het kunnen kloppen.

en wie weet werkt UPC Gelderland niet zo snel als de rest !

Safari "probleem" is simpel te omzeilen door Firefox te gebruiken.

Ik heb zelf 4 jaar lang tot volle tevredenheid en probleemloos Chello gehad,sinds kort overgestapt om de simpele reden dat ik voor de helft van het geld een sneller adsl abo kon krijgen…scheelde toch 25 euro in de maand.

Het zou makkelijk moeten zijn:

Start met het kabelmodem uit.

Als je een router/airport op het kabelmodem aansluit: stel deze via het router/airportbeheerprogramma in op “verbindt via ethernet”, “configureer via DHCP” en “deel 1 IP-adres (met DHCP en NAT)”; stel je Macs in het Netwerkpaneel (ethernet of Airport, afhankelijk van welke je gebruikt) ook in op “configureer via DHCP”.

Als je een Mac direct op het kabelmodem aansluit: stel deze in het Netwerkpaneel (Ethernet) in op “configureer via DHCP”.

Zet daarna kabelmodem aan, en start Safari (pop-up blokker uit), en ga naar http://prov.upc.nl/ en volg de instructies (je hebt hierbij alleen je gebruikersnaam en wachtwoord nodig). Alles opnieuw opstarten en je bent online.

Maak daarna een account aan in Mail met de gegevens (gebruikersnaam, wachtwoord en mailservers) die je hebt ontvangen.

Als je in een bestaande situatie een (andere) router of Airport aansluit, moet je de helpdesk bellen en vragen of ze je MAC-adres vrijgeven (als de helpdesk zegt dat je het MAC-adres moet “klonen”, dan zeg je dat dat niet kan omdat je een Apple Airport hebt; daarna zullen ze het MAC-adres wel willen vrijgeven). Daarna opnieuw naar http://prov.upc.nl/ en de aanmeldprocedure doorlopen.

[quote:fa99ec8bfe="pascal75"]even een kleine reactie op Bigs...

je schrijft al lang niet meer… maar toen ik 2 weken geleden een andere router kreeg, en daarbij een ander mac adres als basis heb gekozen, moest ik wel dergelijk een adres opgeven wat niet standaard door chello werd over genomen. moest dus met de helpdesk mac adres veranderen omdat safari de pagina niet goed kon weergeven ( accepteren knop werkte niet ) en als jij 2 weken al lang noemt, dan zou het kunnen kloppen.

en wie weet werkt UPC Gelderland niet zo snel als de rest ![/quote:fa99ec8bfe]

Wazig… ik help regelmatig mensen on-line met Tiger, ook in Gelderland (mag jij raden waar ik werk). Met ‘opgeven’ bedoel ik dat je het niet meer met de hand in hoeft te typen (wat >1 jaar geleden nog wel moest).

Dag iedereen,

dank voor jullie reacties, beetje verwarrend de een zegt dat het simpel is, en de ander waarschuwt voor mogelijke problemen.

Ik ga ervanuit dat het aansluiten niet het lastigst is. Alleen wat betreft het installeren zelf:
heeft iemand daar ervaring mee? Ik bedoel, het aansluiten op de kabel?

ben benieuwd naar reacties,

groeten

Max

Ze leveren alle kabels in het pakket en daar is dus helemaal niks aan, ik had er niet eens gereedschap voor nodig je draait het zo inmekaar allemaal. Het grootste probleem kan het installeren (op de computer) zijn, maar dat hoeft niet. Ik heb chello meerdere malen geinstalleerd, de ene keer lukte alles prima maar soms werd ik helemaal gek, daar is geen pijl op te trekken. Ze willen er nog wel eens een rot modempje tussendoen trouwens.

ligt een beetje aan het type kabelmodem. Hier worden nog de oude com 21's uitgeleverd. dat werkt dus never niet. die moeten geprovisioned (ofzoiets) worden. En dan moet je dus even bellen. Ik heb het laten doen voor die 40 euro word het netjes weggewerkt. je geeft de beste man een bak koffie en voila waar jij het wil hebben word het geplaatst.

mijn advies : laten plaatsen. gaat er dan iets fout is het niet jouw probleem :wink: