vraagje over de macmini

De mac mini heeft een harddisk van 4200 rpm. Hoe traag is dit ten opzichte van een 7200 rpm hd en bij wat voor soort acties merk je dit vooral? Helpt het als ik een usb HD eraan hang en die als primaire hd gebruik?

[quote:9a62e44c9b="TomH"]De mac mini heeft een harddisk van 4200 rpm. Hoe traag is dit ten opzichte van een 7200 rpm hd en bij wat voor soort acties merk je dit vooral? Helpt het als ik een usb HD eraan hang en die als primaire hd gebruik?[/quote:9a62e44c9b]

Voor mijn aankoop heb ik hier ook even bij stilgestaan. Maar nu ik de MacMini gebruik ervaar ik hier totaal geen problemen mee.

Natuurlijk zal er snelheidsverlies opzitten maar of dit nu echt vervelend of heel hard opvalt is echt niet waar. De Mac Mini heeft geen problemen wanneer ik mijn digitale videocamera aansluit om die film te importeren en ondertussen nog wat bestanden zit te kopieren en/of verder zit te werken. Het beestje met die harde schijf houdt het allemaal zeer goed bij. Hinderlijk is het zeker en vast niet!

Integendeel zelfs…de mac mini is zelfs sneller in het kopieren/verplaatsen van grote bestanden dan mijn Windows PC (7200 rpm met 8MB cache).

Billy

[quote:7de21e18fa="Billy"]

Integendeel zelfs…de mac mini is zelfs sneller in het kopieren/verplaatsen van grote bestanden dan mijn Windows PC (7200 rpm met 8MB cache).

[/quote:7de21e18fa]

Mja ok maar nu neem je ook weer een vergelijking. Een Mac mini tegenover een PC tja dat is nu niet moeilijk. :wink:

hoopt op een reaktie van appletaart

[quote:d8391fa6a4="MacAttack"]Mja ok maar nu neem je ook weer een vergelijking. Een Mac mini tegenover een PC tja dat is nu niet moeilijk. :wink:

hoopt op een reaktie van appletaart[/quote:d8391fa6a4]

Wel…ik heb daar een beetje een kritische blik op. Windows XP wordt door macfreaks echt onterecht slecht gemaakt. Ik verdedig dat OS nog steeds regelmatig in dit forum. Desondanks dat ik zelf ervaar dat OS X iets meer in zijn mars heeft.

Maar op dit punt kan ik absoluut niets inbrengen. Zelfs met een trage harde schijf (in cijfers) is deze vele malen sneller dan een snelle harde schijf (in cijfers) onder Windows.

OK. Als we echt met getallen gaan gooien dan zal er wel een verschil inzitten. Maar de rol van het OS speelt hier ook een rol in. OS X kan gewoon beter om met grotere bestanden dan Windows. Althans dat is mijn gevoel.

Billy

Ik heb het ook niet als hinderlijk ervaren dei 4200rpm, maar ze noemen een firewire harde schijf wel de 2e best te merken uitbreiding (meer ram geheugen is de beste).

Ik had nog een Firewire HD liggen (combo FW/USB drive die ik oorspronkelijk voor mijn PC notebook had gekocht) en heb die momenteel aangesloten op mijn Mac Mini en gebruik hem als primaire HD (een Mac boot no-problem van een FW drive).

Ik kan… geen geweldig groot verschil bemerken met de interne HD, maar ik heb eigenlijk
geen tests gedaan en ook heb ik al te snel nadat ik mijn Mini kreeg hem aan de FW drive
gehangen om echt een verschil te merken.

Ik denk wel dat een FW drive uiteindelijk sneller is, dat is in ieder geval het resultaat van
de reviews die ik er over las: http://www.barefeats.com/mini01c.html

Als je voor een externe (snellere) HD gaat zou ik wel voor FW drive kiezen, die word beter
ondersteunt en is sneller (dacht ik gelezen te hebben, ondanks dat FW maar 400 Mbps is
en USB2 480 Mbps kan).

ok bedankt voor de ervaringen ik ga eerst wel gewoon voor de default hd en dan kijk ik wel verder

Een 7200 rpm schijf is vooral handig als je veel capturewerk doet (ruwe filmdata naar je harde schijf kopieren). Verder denk ik dat je in andere processen niet echt veel verschil merkt tussen de twee schijven. Het verschil merk je als je veel moet kopieren naar de schijf.

Een USB schijf zou ik nooit als primaire HD gebruiken. In de praktijk zal dat denk ik langzamer zijn dan je interne schijf.