Vraagje over extenties in OSX

Hallo.

Ik sla regelmatig fotootjes (de cartoons :stuck_out_tongue: )op uit de internet-telegraaf. Om de zoveel tijd laat ik met automator de namen gelijk zetten zodat het wat overzichtelijker wordt als ik eens een fotootje zoek met spotlight. Standaard heb ik in de algemene Finder instellingen bestandsextenties tonen op “uit” staan. Toch maakt automator in de nieuwe namenreeks extenties aan. Is er ergens een bijkomende instelling zodat dit niet gebeurt?

Overigens lukt het me niet om de “voorkeuren” te selecteren in automator om het daar aan te geve. Snap ik ook niet helemaal. Ik gebruik Tijgertje trouwens op een eMac.

Enig idee iemand?

Ik weet niet hoe je het met Automator kunt oplossen maar probeer het 's met FileWrangler. http://www.macupdate.com/info.php/id/16436

Dank je voor de tip. Ik moet nog even uitvogelen hoe het allemaal werkt hoor want het ziet er nogal ingewikkeld uit.

Ik ben echter nog steeds benieuwd of het nu vaker voorkomt dat de Finder het zelf niet goed meer weer ivm die extenties. Daar zou ik graag een paar meningen over horen. Ook als ik gewoonweg iets heel doms vergeten ben overigens :wink:

[quote:e94ba56a8e="Mackapoen"]Ik ben echter nog steeds benieuwd of het nu vaker voorkomt dat de Finder het zelf niet goed meer weer ivm die extenties. Daar zou ik graag een paar meningen over horen. Ook als ik gewoonweg iets heel doms vergeten ben overigens :wink:[/quote:e94ba56a8e] Je kunt per bestand opgeven of je de extensie wilt zien — kijk maar bij de info voor een willekeurig bestand, onder [i:e94ba56a8e]Naam en extensie[/i:e94ba56a8e]. Wat ik vermoed dat er gebeurd, is dat Automator het verbergen van de extensie uitzet als hij de bestanden omnoemt. Ik weet zo gauw niet of je met Automator ook een taak toe kunt voegen om het verbergen weer aan te zetten, maar als dat niet kan is het redelijk eenvoudig om al je net omgenoemde bestanden met de hand te selecteren en dan [option][command]i in te drukken zodat je voor allemaal tegelijk op kunt geven dat je de extensie niet meer wilt zien.

@Jakko

Klopt hoor. Zo heb ik het nu ook gedaan. Lijkt me ook een plausibele uitleg van wat er eventueel in automator gebeurt. Ik vind het alleen een beetje raar dat de Finder het niet voor elkaar krijgt om het weer goed te zetten als je dat manueel aangeeft naderhand.

Ach ja je kan niet alles hebben natuurlijk. Bedankt voor de reaktie in elk geval.

Volgens mij kun je in automator aangeven of er extensies achter moeten of niet.