Vraagje over mailserver en webserver op meerdere domains

Een vraagje voor de systeem-experts geloof ik... :)

Ik heb een webserver (apache) en mailserver (standaard mac osx, sendmail?) draaien op één domain. Dit werkt perfect tot nu toe.

Stel: Ik wil niet alleen domain1.com maar ook domain2.com op dezelfde server hosten. Dit zijn twee totaal verschillende sites. Ik weet dat dit met virtualhosts in apache makkelijk en goed te doen is.

Mijn vraag is: Hoe zit dat met de mailserver? Hebben de huidige gebruikers automatisch een emailaccount op beide domains? Dat zou overigens geen enkel probleem zijn, maar is dit automatisch zo, of moet ik aanpassingen maken?

En: Is het makkelijk in te stellen dat beide domains een eigen set met gebruikers krijgen?

Ik zou als ik jou was een controlpanel installeren. Er zijn er verschillende gratis, hiermee kun je dan makkelijk verschillende pakketten aanmaken, met bijbehorende e-mail's. Ook moet je je DNS goed op de rit hebben, zodat alles goed doorgepoint wordt.

Kijk eens bij http://www.hotscripts.com onder php en webhosting tools. Ook zijn er complete tools om een mooie server te installeren.

Succes

Volgens mij is het zo dat, ook al heb je verschillende domains, je slechts een unieke naam user per "machine" kan maken. Voor je mailserver zal je dus inlognamen moeten maken als: dom1tijn voor user martijn op domain1 en dom2tijn voor user martijn op domain2.

dank je wel voor de tips alvast!

Maar ik begrijp dus goed dat als je niets instelt (en gewoon twee domeinnamen naar 1 ip-adres laat verwijzen), de gebruikers standaard een emailadres op beide domeinnamen hebben?

peter@domain1.com is dus eigenlijk hetzelfde account als peter@domain2.com?

Dat is voor mij een werkbare oplossing en voldoet daarmee… als dat echt zo werkt dan :wink:

Ik dacht idd dat het zo werkte ja.

je moet niet allebei de domein namen naar ipnr bijv. 1234 laten verwijzen, maar naar de fysieke plaats van de index volgens mij. dus 1234/site1/index.html en 1234/site2/index.html.

succes ermee.

daan.

Dat wordt vooral lezen... Probeer hier eens iets wijzer te worden.

http://maxo.captainnet.net/
http://www.afp548.com/Articles/index.html

In Jaguar zit Sendmail, geen echt makkelijk te configureren pakket. In Panther zit Postfix. Da’s al wat beter te beheren.

[quote:845bca4e7c="hansenonline"]je moet niet allebei de domein namen naar ipnr bijv. 1234 laten verwijzen, maar naar de fysieke plaats van de index volgens mij. dus 1234/site1/index.html en 1234/site2/index.html.[/quote:845bca4e7c]

Nou ben ik niet ‘dé’ expert op dit gebied, maar volgens mij is dat onmogelijk. Een domeinnaam stuur je door naar een ip-adres, daar kunnen geen verwijzingen achter komen.

Apache maakt gebruik van iets als ‘virtual name server’, waardoor er via http-headers gekeken wordt welke domein je wilt bereiken. Van daaruit bepaalt apache welke bestanden worden getoont.

Dat is in ieder geval wat ik wijs ben geworden uit de handleiding van apache…

Dank je wel Deskman, ik zal jouw links ook eens gaan napluizen!

[quote:1220ab6092="PeterMeeuwsen"]Maar ik begrijp dus goed dat als je niets instelt (en gewoon twee domeinnamen naar 1 ip-adres laat verwijzen), de gebruikers standaard een emailadres op beide domeinnamen hebben?

peter@domain1.com is dus eigenlijk hetzelfde account als peter@domain2.com?[/quote:1220ab6092]
hiermee sla je de spijker op zijn kop.
een dns is niets anders dan een verwijzing/alias naar een ip-adres, om de doodeenvoudige reden dat mensen beter een naam dan een nummer kunnen onthouden.
als je 2 domain names hebt die resolven naar dezelfde host (of strikt genomen: waar het mx record verwijst naar dezelfde host) ‘zitten’ de users van die host ook in die domeinen.

als je in de configuratie van je Apache webserver niets doet zul je dan ook dezelfde pagina te zien krijgen als je de twee ‘verschillende’ domeinnamen aanspreekt.
echter; in de httpd.conf kun je de NameVirtualHost * directive aanzetten; en per (sub)domein een Documentroot toekennen.
Op de mac is je standaard pad naar je webdocumenten /Library/Webserver/Documents
Als je er bijvoorbeeld voor kiest om hier folders voor je verschillende domeinen aan te maken
(bijv. /Library/Webserver/Documents/Domein1 en /Library/Webserver/Documents/Domein2)
zou je in httpd.conf iets krijgen als:

[code:1:1220ab6092]<VirtualHost *>
Servername domein1.com
ServerAlias *.domein1.com
Documentroot /Library/Webserver/Documents/Domein1
</VirtualHost>
<VirtualHost *>
Servername domein2.com
ServerAlias *.domein2.com
Documentroot /Library/Webserver/Documents/Domein2
</VirtualHost>[/code:1:1220ab6092]
Nu zal apache ervoor kiezen om op basis van domeinnaam je documentroot te geven.

succes!

je kan toch ook een domein naam nemen voor je www.provider.nl/~gebruiker en dan wordt er geredirect naar die plek. dus lijkt me het m.i. wel mogelijk wat ik eerder zei.

daan.

@hansenonline: Maar dan heb je niet helemaal begrepen wat ik bedoel...

@walinsky: Dank je wel voor de duidelijke uitleg, hier kan ik direct mee aan de slag!

[quote:ffde5e4e2c="hansenonline"]je kan toch ook een domein naam nemen voor je www.provider.nl/~gebruiker en dan wordt er geredirect naar die plek. dus lijkt me het m.i. wel mogelijk wat ik eerder zei.

daan.[/quote:ffde5e4e2c]een “domein naam” is niet per definitie de naam van een website.

een domein naam (bijv. macosx.nl) is een ‘groep’ waar computers in hangen. bij macosx.nl heb je bijvoorbeeld www.macosx.nl; dat is wat jij bedoelt de website.
maar je hebt bijvoorbeeld ook mail.macosx.nl; dit zal dan de mailserver zijn.

dit kunnen verschillende machines met elk hun eigen IP adres zijn maar kunnen ook op fysiek de zelfde machine met dus het zelfde IP adres draaien.

/edit; jeez wat een kromme zinnen zeg :stuck_out_tongue:

Misschien is het handig om Webmin op je mac te zetten. Daarmee kun je via een web-interface al deze dingen instellen en wijzigen, maar ook je SQL beheren, een mailserver opzetten, je statistieken etc etc. Voordeel is dat je het ook 'remote' makkelijk kunt bedienen en dat een interface toch vaak makkelijker is dan de terminal en VI

www.webmin.com