Vraagje over switch

Hoi, Ik werk al sinds 1996 met computers, ik heb altijd een windows-pc gehad maar heb er altijd last van gehad dat er dingen vastlopen, spyware opkomt zodat het trager gaat, programma's opkomen die ik niet heb geïnstalleerd die ik niet meer kan verwijderen, enz... De laatste tijd heb ik steeds minder tijd om achter mijn computer te zitten, en de tijd die ik heb wil ik benutten om mijn mails te lezen, op msn een wat te chatten, een beetje muziek downloaden en over het internet surfen (kingsofchaos, standaard online, tweakers.net-nieuwtjes lezen) Vanaf volgend jaar begin ik met een studie voor onderwijzer in de lagere school, ik ga dan op kot (kamers) en wil daarom een nieuwe laptop (of iBook) kopen; maar ik hoor van iedereen dat het beter is om een gewone windows laptop te kopen omdat het goedkoper is, en omdat apple alleen maar voor grafische vormgeving is terwijl ik er die dingen die ik alijd ga doen erop wil doen en office vaak ga gebruiken. (excel voor tel-spelletjes voor computerles, powerpoint voor presentatie en word voor oefenblaadjes, enz.) Als ik een spaarpot van 2000 euro heb, wat zou ik dan kopen? Een goedkopere windows laptop waarmee ik elke 2 dagen een scan bij moet doen en heel wa programma's om spyware, virus en hackers buite te houde of een iBook die volgens de rest voor grafisch gebruik is?

Ik weet dat de iBook pas geüpdate is en dat het dus nu het perfecte moment zou zijn om het te kopen, ik ben alleen nog ni voor 100% zeker. Bijna iedereen in mijn omgeving heeft windows, alleen 1 iemand die ik ken doet de richting publicatie en werkt altijd op zijn Powerbookje.

Groetjes, Niels

Gewoon iBook nemen.

Er zijn zat mensen met een mac die helemaal niets te maken hebben met grafische zaken!

Van de Aldi-laptop ga je nog spijt krijgen.

ik heb ook 5jaar met een windows pc gewerkt en sinds 3weken ben ik geswitcht en ik zou zeker nooit meer willen terug gaan naar windows ! ik zou zeker voor een ibook gaan omdat ze zeer mooi zijn (het oog wil ook wat é :p) ze zijn snel , stil en je hebt office for mac dus ik zou zeker voor zo een Ibook gaan en dat ze zeggen dat dat alleen maar goed is voor grafische vorming is niet juist je kan er alles mee doen zoals met een windows laptop ook nog iets leuk ik dat ze lang op de batterij werken en je werkt met mac os x !! ik zou zeker de overstap doen :)

[quote:9043a66081=“Susanne”]
Van de Aldi-laptop ga je nog spijt krijgen.[/quote:9043a66081]

hier ben ik daar thans tevreden van :stuck_out_tongue: maar als ik moet kiezen tussen zo ene (of eender welke andere windows laptop) of een Ibook …zou ik ZEKER voor een ibook gaan !

Het idee dat Apple alleen interessant is voor grafici dateert uit de vorige eeuw, waarin windows voor ontwerpers echt niet goed genoeg was. Alle dingen die je noemt kun je zonder enige moeite met de mac doen, het enige waarin windows uitblinkt zijn spelletjes. De hardcore gamer doet er dus beter aan een windows pc te kopen, maar dan dus geen laptop. Persoonlijk denk ik dat je met een mac beter af bent omdat je duidelijk geen zin hebt om regelmatig je pc om te keren, leeg te maken en schoon te schrobben. Om het extra aantrekkelijk te maken: bij aankoop van een nieuwe mac krijg je korting als je in het onderwijs werkt (of studeert).

Edit: De widgets zijn ook zeer de moeite waard, kijk eens op apple.com of apple.nl

Jij hebt het over "de rest zegt dat Mac voor grafisch gebruik is"

Wie van “de rest” heeft wel eens met OS X gewerkt ? De meeste meningen zijn van mensen die nog nooit met OS X gewerkt hebben, en zijn dus vaak gebaseerd op oude verhaaltjes… Ik denk dat je met een iBook geen miskoop zult doen, de laatste jaren is Apple met een opmars bezig, en ook de software-makers zien dat. En gek op geld zijn ze, dus software voor de Mac maken zullen ze. Kortom: aan software geen gebrek. Op dit moment is er voor bijna elk Windows-programma een Mac alternatief, en ook geregeld maken ze gewoon 2 versies, 1 voor Windows, 1 voor Mac.

Om meer te lezen over de leugens/mythes rond de Mac, ga deze site eens bekijken.
Om te zoeken naar freeware / shareware voor de Mac, kijk hier eens

Succes met je keuze, en luister niet te veel naar anderen, maar vooral naar jezelf.

Mac alleen voor grafisch gebruik, dat is zooooo jaren negentig... Ik gebruik m'n iBookje voor: - e-mail en internet - Office - iTunes en cd's branden - muziek maken (Logic, Ableton Live, Finale voor muzieknotatie) - MSN, met Mercury want MSN voor Mac is volkomen ruk. - foto's en fotobewerking

Als je niet aan Windows vastzit, omdat je per se programma’s nodig hebt die alleen op Windows draaien, zou ik gewoon voor die iBook gaan.

Ik zou ook voor de iBook gaan! SInds januri dit jaar ben ik geswitched; voorheen altijd met wndows gewerkt. Een mac is zo simpel! Zoals je vertelde; geen last van spyware, virussen... En office installeren? Gewoon een mapje slepen, even wachten en klaar! (sommige programma's hebben wel een installatie scherm). Op mijn werk zit ik nog achter zo'n windows machine... die wordt steeds trager door de (verplichte) updates. Het is iedere keer heerlijk om thuis achter het macje te zitten :D

Luister asjeblieft niet meer naar "de rest". "De rest" weet blijkbaar niet waar ze over praten. Als je een spaarpot van 2000 euro hebt zou ik toch ook eens kijken naar de Powerbook vermits die ook in je budget past.

[quote:35368612c9="MacAttack"]Luister asjeblieft niet meer naar "de rest". "De rest" weet blijkbaar niet waar ze over praten. Als je een spaarpot van 2000 euro hebt zou ik toch ook eens kijken naar de Powerbook vermits die ook in je budget past.[/quote:35368612c9] De rest = vrienden, kennissen en familie, maar ik denk toch dat ik echt voor een appletje ga :) Ik wilde een groter scherm, voor de iBook zou ik dan een 14" kunnen nemen, ik zou ook kunnen kiezen voor een 15,2inch Powerbook met 1gb ram, maar dan kan ik die tas en office pakket er niet meer bij nemen.. Bij de iBook kan ik dat wel en dan zit er ook 1gb ram op.. Wat voor :apple:-tje zou dan het beste zijn?

aangezien je geen ultrazware programmas wil gaan draaien lijkt een ibook me voldoende, zeker omdat je dan ook office erbij kan kopen

Voor slideshows te maken heeft Apple trouwens een zeer goed programma, KeyNote genaamd. Ik vind het stukken beter dan zijn Office / openoffice tegenhangers. Je kan het zelfs een maand gratis uitproberen bij een nieuwe iBook/PowerBook. Het is deel van iWork, wat 79 euro kost).

grappig, ik heb namelijk precies hetzelfde. Ik ga volgend jaar ook beginnen met de studie leraar voor de lagere school (PABO), en ik heb een iBook aangeschaft. Als ik zo lees wat jij er mee wilt doen, en daarbij optellend je frustraties met windows, die ik overigens zelf ook had, zou ik absoluut voor de iBook gaan. Mensen kijken dan wel vreemd van je op.. maar ik kan je verzekeren, die mensen worden langzamerhand stil als ze jou relaxed zien werken op dat ding ipv te zitten stressen of iets wel of niet goed werkt.. Doen, die iBook!

Ik heb mijn appeltje gekocht zonder dat ik grafisch heftige dingen ga doen. Ik heb gekozen voor een tweedehands iMac G4 bolletje, alleen omdat het zo'n vreselijk mooi ontwerp is. Staat goed op mijn bureau.

Ik hoef geen tijd meer te stoppen in het surfen naar oplossingen voor allerlei vage problemen die ik met de PC altijd had. Komt er een update van het besturingssysteem, dan gooi je dat gewoon op je mac zonder dat je instellingen en je programma’s opnieuw moeten worden geïnstaleerd.

Ik moest ff wennen aan het toetsenbord en de muis, maar dat heb je zo onder de knie.

Life is so much easier on a Mac!

gaaf, denk dat ik morgen eens naar de apple reseller ga in hasselt. Even nog een paar vraagjes: - Zou het ook goedkoper gaan om het ram te updaten naar 1.5g ram? - Zou ik bij een reseller ook een studentenkorting kunnen krijgen? - Hoe lang zou het duren voordat ik het OS onder de knie heb? - Zou het misschien slim zijn om er een cursus voor te volgen?

[quote:c7287c69c8="gizzmo"] - Zou het ook goedkoper gaan om het ram te updaten naar 1.5g ram? - Hoe lang zou het duren voordat ik het OS onder de knie heb? - Zou het misschien slim zijn om er een cursus voor te volgen?[/quote:c7287c69c8]

1. Als je ram wil laten bijsteken dan doe je dit beter zelf en niet bij apple… Bij apple is het namelijk veel duurder!
    Maar volgens mij is 1.5g ram véél te veel voor dat wat je met je ibook wil doen… Je kan dat geld beter in iets anders investeren. (Software,…)

2. Hoe lang? Een weekje zou ik zeggen… Maar ja, het zal natuurlijk wel wat langer duren tegen dat je echt alles onder de knie krijgt maar om er deftig op de werken denk ik dat je na een weekje niets anders meer wilt dan osx!

3. Dit lijkt me helemaal niet nodig aangezien osx echt enorm gebruiksvriendelijk is en makkelijk te leren is. Alles wijst zijn eigen uit!

Hoi, Ik ben gistere bij de reseller geweest, ik ga een 14inch iBook kopen met standaard uitrusting en bij hem 512mb ram bijkopen. Omdat ik geen CC heb en de internetstore niet zo veilig vind (geld over internet is anderser als in echt), gaan we dit samen doen om nog een studentenkorting te kunnen krijgen; In nederland kan je 150€ terug krijgen als je een mac en ipod koopt, hij zij dat als we nog ff wachten dat dit mss ook wel in belgié zal komen. Het heeft toch nog geen zin om die iBook te bestellen omdat die nog verscheept moeten worden naar belgië en dat dit nog 2+ weken kan duren..

Hoop dat het dan zal lukken :slight_smile:

Je hebt zeker de juiste keuze gemaakt. ikzelf ben al jaren een mac gebruiken en heb mijn iBook al een drie tal jaren.

Voor Office en aanverwanten heb je zeker niet meer nodig.

Bij voorbaat al welkom bij de club.

Dank je :D ik hoop dat ik snel m'n iBookje kan gebruiken :baby: