vraagje over 'target mode'

Hallo, ik heb een vraagje over opstarten in 'target mode' (firewire mode), weet iemand of het mogelijk is om vanaf een externe harde op te starten in fiewire modus?

Wat ik dan zou willen is dat de firewire schijf als ‘hoofd’ schijf fungeert en de HD (g5) dan als ‘firewire’ zichtbaar wordt. Dit voor als er een computer gecrashed is en ik niet meer op de ‘normale’ manier kan opstarten vanaf de firewire schijf.

bedankt, frans

mmm, dat hoeft niet bij een losse HD. Truc is om een OS erop te installeren, en dan met ALT ingedrukt op te starten, dan kun je een opstartschijf kiezen.

Volgens mij moet dit geen probleem zijn. Zodra je HD niet fungeneert kan je als ik het goed heb via een opstart CD een andere HD selecteren als opstartschijf. Mits hier een systeem opstaat.

Het is in OS9 ook mogelijk om de alt/option key in te houden en dan de drive waar een systeem opzit te selecteren. Volgens mij is dit ook nog mogelijk in OSX.

Weet iemand de keycombo?

de keycombi is ook alt inhouden.

De truc met opstart cd opstarten en dan opstartschijf kiezen (firewire) heb al eens gebruikt, maar ik had gehoopt dat dit zonder tussenkomst van de cd had gekunt…

hey kan ook zonder tussenkomst van een cd. Ik doe het al jaren met me ipod. Met ccc een goed systeem erop clonen of een nieuw installeren.

en dan inderdaad met alt opstarten, geen probleem, werkt altijd.

greetzz

Frans, doe nou eens gewoon wat Tjerker zegt, dan heb je toch precies wat je wilt.....?

(Dat opstarten met de ‘option’ toets ingedrukt houden werkt overigens niet op alle Mac’s)

[quote:13fe4f6b98="Oppie"]Frans, doe nou eens gewoon wat Tjerker zegt, dan heb je toch precies wat je wilt.....?

(Dat opstarten met de ‘option’ toets ingedrukt houden werkt overigens niet op alle Mac’s)[/quote:13fe4f6b98]

dan heb ik niet precies wat ik wil, wat ik graag zou willen is wat ik al eerder omschrijf, als blijkt dat het niet mogelijk is dan blijft die optie over, maar daar draait deze hele vraag om…

zie [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58583-] HIER uw antwoord [/url]

bedankt voor je reactie, ik kan alleen nooit de T ingedrukt houden als ik de externe schijf in target mode wil opstarten, ik denk dan dus dat het niet kan, wat ik misschien nog zou kunnen proberen is de firewire HD te gebruiken als opstartschijf op een andere computer en dan eens zien of ik na herstart de t ingedrukt kan houden en hem zo in target mode krijgen om hem vervolgens aan de desbetreffende computer te koppelen, maar ik acht de kans klein.....

[quote:c325a57191="GrandMaster"]zie [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58583-] HIER uw antwoord [/url][/quote:c325a57191]

en daar staat:

[quote:c325a57191]ip: FireWire Target Disk Mode works on internal ATA drives only. Target Disk Mode only connects to the master ATA drive on the Ultra ATA bus. It will not connect to Slave ATA, ATAPI or SCSI drives.
[/quote:c325a57191]

Maar ik begrijp nog steeds niet WAT je nou precies wilt…

Ik had de [b:045814e11a]requirements[/b:045814e11a] gelezen en heb de [b:045814e11a]Tip[/b:045814e11a] de eerste keer niet zien staan. Vandaar de verwarring

Wat ik wil kan dus duidelijk niet met een externe HD, helaas

bedankt voor de reacties!

Ben ik toch nog steeds nieuwsgierig [i:2dcdd50525]waarom[/i:2dcdd50525] je dit zo zou willen???

ik had pas een computer die was gecrashed en normaal start ik dan op vanaf een externe HD om die computer te repareren. (dat doe ik dan door middel van de alt toets) normaal werkt dat gewoon alleen deze keer wilde hij de firewire schijf niet herkennen en kon ik er dus niet mee opstarten... Het probleem is uiteindelijk opgelost maar dan door op te starten vanaf de systeemschijf.

Persoonlijk start ik liever op vanaf de externe firewire omdat daar wat reparatiesoftware op staat en ik wat meer mogelijkheden heb om iets te herstellen.

Aangezien het toen dus niet lukte om met de alt de firewire als opstartschijf te kiezen kwam ik op het idee om voor het eerst de target mode te proberen…

ehhhh,

Ik snap het probleem niet hoor.
Ik denk dat wat ik eerder schreef zeker werkt, altijd werkt.

Maar ja, lezen…

greetzz

[quote:3c7c66112c="frans de reijdt"]ik had pas een computer die was gecrashed en normaal start ik dan op vanaf een externe HD om die computer te repareren. [b:3c7c66112c](dat doe ik dan door middel van de alt toets)[/b:3c7c66112c] normaal werkt dat gewoon [b:3c7c66112c]alleen deze keer wilde hij de firewire schijf niet herkennen[/b:3c7c66112c] en kon ik er dus niet mee opstarten... [/quote:3c7c66112c]