Vraagje voor codekloppers !!

Hey jongens en meisjes, zie eens hieronder, kan je mij vertellen waarom dit commando niet werk?

[code:1:878629227e][d5152AECD:/usr/local/mysql] johnywil% sudo chown -r mysql data
Password:
chown: illegal option – r
usage: chown [-fhv] [-R [-H | -L | -P]] owner[:group] file …
chown [-fhv] [-R [-H | -L | -P]] :group file …
[d5152AECD:/usr/local/mysql] johnywil% sudo chown -R mysql data
chown: mysql: Invalid argument
[d5152AECD:/usr/local/mysql] johnywil% sudo chown -R mysql data/
[d5152AECD:/usr/local/mysql] johnywil%[/code:1:878629227e]

Ik weet dat ik zeur maar dit weerhoud me er wel van om MySQL verder te instaleren :cry:

chown zegt het zelf al => -r illegal option Waarschijnlijk bedoel je -R :wink: Case sensitivity is belangrijk onder UNIX...

Greets
Tristan

[quote:a029663a4d="Tristan"]Waarschijnlijk bedoel je -R :wink:[/quote:a029663a4d] Zie regel 6 :wink:

Dus, blijf ik bij:

[code:1:0d765c522c][d5152AECD:/usr/local/mysql] johnywil% sudo shown -R mysql data
Password:
sudo: shown: command not found
[d5152AECD:/usr/local/mysql] johnywil%[/code:1:0d765c522c]

Hij doet het nog steeds niet :cry:

[quote:c39e6034da="artwprjct"]johnywil% sudo shown -R mysql data[/quote:c39e6034da]

Hier gebruik je weer ‘shown’, probeer eens ‘chown’.

Sorry stom van mij :oops:

Dus hier gaat ie:

[code:1:a57aabbbfb][d5152AECD:/usr/local/mysql] johnywil% sudo chown -R mysql data/
[d5152AECD:/usr/local/mysql] johnywil%[/code:1:a57aabbbfb]

???

Ik vind het uiterst eigenaardig dat hier GEEN verdere reactie op komt :cry:

Weet je zeker dat de gebruiker mysql bestaat? En als deze bestaat, hoe de naam geschreven is? Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld mysql, Mysql, MySql, enz. Ik heb het commando uitgeprobeerd met een foutieve naam, en dan krijg ik ook de melding 'chown: TesT: Invalid argument', geef ik de correct geschreven naam (test), dan gaat het wel goed.

Je kunt dit nakijken met behulp van Netinfo Manager bij de lijst van users.

[quote:e7142577e2="artwprjct"]Ik vind het uiterst eigenaardig dat hier GEEN verdere reactie op komt :cry:[/quote:e7142577e2]

Om te beginnen, RMartijnR heeft gelijk. Hoogstwaarschijnlijk heb je geen ‘mysql’ user aangemaakt. Verder is het niet zo eigenaardig dat hier geen reacties op komen (die van RMartijnR uitgezonderd). De fouten die je maakt zijn namelijk nogal “obvious” of “slordig” (zoals “shown” ipv “chown”).

Ik bedoel dit niet kwaad, maar het lijkt wel alsof je elke fout op het forum gooit zonder zelf te experimenteren. Als je daar niet van houdt, dan is de Terminal misschien niks voor jou. Er zijn manpages tot je beschikking en met Google ben je vast ook bekend. Ik zou je als tip willen meegeven om daar eerst eens rond te kijken, voordat je hier post.

OK, Ok .....

Ik zou dat maar niet te luid zeggen , experimeteren in de terminal ( zeker met sudo) :stuck_out_tongue:

En voor martin: de MySQL user bestaat (name:mysql) , beide onder group en users ( gezien met NetInfo)

dus zou het commando moeten werken of niet?

Het commando zou moeten werken ja.

Welke versie van OS X gebruik je eigenlijk? En heb je bij de installatie ook het BSD subsystem (of zoiets, weet de naam niet helemaal zeker meer) geinstalleerd?
Probeer anders eens of het chown commando op een andere file of directory wel werkt.

Ja hoor, het BSD subsysteem is geinstaleerd. Mijn os versie is Panther.

Waarvoor staat die -R eigenlijk?

typ 'man chown' in en lezen maar!

AHA :D