Vraagje?

hallo,

ik ben pas begonnen met zelf video bewerken.
Eerst op een PC en nu op een mac.
Ik gebruikte eerst Pinnacle, maar nu heb ik FinalCut studio gekocht.
Video bewerken lukt wel, maar iets op een DVD schijfje krijgen lukt me niet.
Dat lukte ook al niet op de PC, maar dat had ook technisch redenen.

Nu heb ik een paar vragen.

1/ Is het mogelijk om een eigen film van ongeveer 2,5 uur op een DVD schijfje te krijgen?

2/ Als je klaar ben met monteren naar welke bestands vorm maak je je project?

Groetjes,

Dirk :apple:

Net zoals met pinnacle word je ' film ' gecomprimeerd tot een bepaalde bestandsgrootte... dat hangt af van de kwaliteit die je selecteert. Het is verstandig om de zo hoog mogelijke kwaliteit te selecteren met het maken van een schijf....maart als je niet echt een snelle computer heb raad ik het af... Je kan ook de film naar mpeg comprimeren en hem buiten het programma om branden... mpeg op een dvd moet kunnen... doe ik ook altijd en ja natuurlijk kan je 2,5 uur film op een dvd zetten............. Is dit een antwoord? :|

Ieder antwoord is een antwoord.

Ik heb een snelle computer. ( zie onder schrift.)

okey, ik wil de beste mogelijke kwaliteit film op een DVD schijfje van 4,7 GB.
Het filmpje is ongeveer 2,5 uur hoe ga ik dat doen.
Het Filmpje staat klaar gemonteerd en wel in FinalCut.
Dus nu moet ik hem omzetten naar een mpeg bestand.
Zou je mij dat in een aantal stappen kunnen vertellen?

Groetjes
:slight_smile:

eh ik heb zelf geen final cut maar....

voorkeuren

branden
en dan brandsnelheid, bestandsvorming enz…

is dit wat?
In ieder geval ff in de voorkeuren van het programma kieken
daar moet je een end komen.,…
En ja dat heb je… ik had je onderschrift niet gelezen
Met die van mij lukt het ook nog wel aardig hoor

als je klaar ben met monteren moet je naar "film maken" of zoiets dergelijks...net zoals in pinnacle voordat je dan zegt "schijf maken" loop je eerst ff de voorkeuren door,, vervolgens gaat ie de hele gemonteerde film stap voor stap uitrekenen/comprimeren en ook nog branden vanuit het programma zelf....

als je hem naar mpeg wil maken vraagt ie eerst waar je um wil opslaan…
bureaublad lijkt me het handigst… en dan kan je um daarvandaan gewoon op een schijf van 4,7 gig zetten

[quote:adf95149b3="Dirk OA-10"]

1/ Is het mogelijk om een eigen film van ongeveer 2,5 uur op een DVD schijfje te krijgen?

2/ Als je klaar ben met monteren naar welke bestands vorm maak je je project?

Groetjes,

Dirk :apple:[/quote:adf95149b3]

Vraag 1.
2,5 uur lukt wel, maar de compressie wordt dan vrij groot. Als je het wilt branden in iDVD raad ik een splitsing van de film aan. Deel 1 en deel 2 dus. Betere kwaliteit in iDVD (schakel dan ook “Hoogste kwaliteit” in).

Wil je meer, dan moet je naar DVD Studio Pro. Dat kost een paar centen :? ). Maar in DVD SP kan je vrij nauwkeurig de ideale grootte (maximale kwaliteit) van het filmbestand bepalen en nog veel meer.
Maar wat let je om de film in iDVD te laden en gewoon te proberen?
Ik weet niet precies hoe groot (lang) een film mag zijn voor iDVD, maar iDVD gebruikt geloof ik ook Compressor, dus waarschijnlijk kan 3 uur film ook nog wel.

Vraag 2.
Vanuit FCP exporteer je het eenvoudigste naar QuickTime. (File>> Export>> QT movie…)
Als je aanvinkt dat je de film “self-contained” wilt, wordt er een echte QT-film gemaakt, die je onder de arm naar een andere computer mee kan nemen.
Vink je dat niet aan, is de FCP-montage de referentie van de film.
Je kunt de film ook vanuit FCP in een ander formaat exporteren, maar daar zou ik nog even mee wachten.
:roll:

Super bedankt!

Ik ga ff kieken of da lukt!!! :smiley:

Mazzel

Dat van die voorkeuren gaat niet op voor Final Cut; je moet de film exporteren naar het gewenste formaat. Overigens is het programma DVD Studio Pro onderdeel van de Final Cut Studio software. Hiermee zou je je (inmiddels geexporteerde) project moeten kunnen branden op DVD.

Ook via iLife (iDVD) is je project zeer eenvoudig op DVD te zetten!

ok! zoals ik al zei ben ik niet in het bezit van fcp

Kijk hier word ik wijzer!!

Super! :smiley:

[quote:a931284214="Dirk OA-10"]Kijk hier word ik wijzer!!

Super! :D[/quote:a931284214]

dus je bent eruit?
thats what this forum is all about

[quote:5e483fdbcb="Maclord"][quote:5e483fdbcb="Dirk OA-10"]Kijk hier word ik wijzer!!

Super! :D[/quote:5e483fdbcb]

dus je bent eruit?
thats what this forum is all about[/quote:5e483fdbcb]

Eruit ben ik nog niet, maar wel op weg.
Dit forum helpt super, ik ben normaal nooit op een forum te vinden, behalven de gene die ik beheer met 24 leden. www.svwillemtell.nl/forum

Weet je in me hoofd zie ik alles zo voor me, maar het op computer uitwerken is wel ff anders.
Maar we blijven doorgaan!! :slight_smile:

ben laatst nog wezen zeilen op een botter bij jullie leuk dorpie hoor

Van wie was die boter?

Op die site staat ook een kort clipje die ik gemaakt heb op de PC.

http://www.svwillemtell.nl/itemFilmpjes.htm

[b:f1f87226da]Botter!![/b:f1f87226da]

Sorry :wink:

[quote="Dirk OA-10"][quote:5d04c0d312="Maclord"][quote:5d04c0d312="Dirk OA-10"]Kijk hier word ik wijzer!! ut[/quote:5d04c0d312]

Eruit ben ik nog niet, maar wel op weg.
Dit forum helpt super, ik ben normaal nooit op een forum te vinden, behalven de gene die ik beheer met 24 leden. www.svwillemtell.nl/forum
[/quote:5d04c0d312]

Kijk dat is altijd leuk, Mede sportschutters op dit forum 8)

Hallo,

das toevallig!
Van welke vereniging ben je lid?

:smiley:

Groetjes,

[quote:c7342e55cd="Dirk OA-10"]Hallo,

das toevallig!
Van welke vereniging ben je lid?

:smiley:

Groetjes,[/quote:c7342e55cd]

S.V. Vriezenveen

Okey, toppie!

Dus jij heb ook meerdere hobby’s :wink:

We gaan wel offtopic volgens mij?!
Ik weet niet hoe streng ze hier zijn daarmee?

Anders moeten ik ff een nieuwe topic openen, onder de noemer “Wat is jou tweede hobby?”

[quote:37971c39be="Dirk OA-10"]Okey, toppie!

Anders moeten ik ff een nieuwe topic openen, onder de noemer “Wat is jou tweede hobby?”[/quote:37971c39be]

Strak Plan Man :apple: