Vraagjes over Final Cut Express

Ik heb sinds kort Final Cut Express van een kennis gekregen, maar heb nog wat vraagjes m.b.t. dat programma.

1. Apple zegt dat FCE alles realtime doet, maar als ik een item naar de timeline sleep moet ik eerst het audio daarvan renderen (cmd+r), net als graphics die ik daarover heen plaats, en transitions. Dat noem ik nou niet bepaald ‘realtime’…?

2. Widescreen, ik doe dat door een in Photoshop gemaakt masker te plaatsen over mijn beeld, dus op de bovenste video-laag. Die moet dus gerendered worden. Is er geen optie dat FCE die er automatisch overheen plaatst? Een automatische letterbox dus…?

3. Is er een mogelijkheid om van mijn geknipte materiaal een soort van ‘pre-flight’ te maken, net als in InDesign…? Dus alleen het audio- en videomateriaal op te slaan dat ik gebruikt heb? Wat ik wil is dat een audio-designer alles nog kan nabewerken en kan schuiven met dingen in het ruwe bestand…

Dat was het. Bedankt alvast :slight_smile:

Misschien dat je bij de topic "videobewerking" meer reactie zult krijgen!

[mod:50c26e90e7="Torz"]vandaar dat het nu hier staat.[/mod:50c26e90e7]

Als je captured in FCE kan je alleen(?) DV-pal binnenhalen. Dat hoeft niet gerenderd te worden. Realtime hangt oa van het soort filter/transition af en van de hoeveelheid ram die je tot je beschikking hebt. Op deze site www.RIPPLETRAINING.com kun je een aantal tutorials downloaden. zoals de widescreen die jij bedoelde